Hvordan overbevise kona

Medlem
4. aug. 2014
Heisann, ny bruker på forumet her. Vet ikke om dette er rette stedet å poste denne, eller om det finnes en tilsvarende tråd. Men jeg prøver her :).

Jeg har alltid Vært facinert av klokker, og har holdt meg til div ur av det rimelige slaget som seiko, certina ol. Nå i det siste har interessen vokst seg betraktelig, og føler det er på tide med et litt mer "high end" ur å tilføye samlingen. Øverst på ønskelisten akkurat nå er en omega speedmaster pro. Er innmari interessert i astronomi, så historien til dette uret tiltaler meg veldig.

Så derfor lurer jeg på hvordan man rettferdiggjør ovenfor kona å bruke så mye penger på en klokke? Spesielt når man har slike kjipe ting som boliglån og regninger man heller burde bruke pengene på :p. Har dere noen gode argumenter? :)

Heisann, ny bruker på forumet her. Vet ikke om dette er rette stedet å poste denne, eller om det finnes en tilsvarende tråd. Men jeg prøver her :).

Jeg har alltid Vært facinert av klokker, og har holdt meg til div ur av det rimelige slaget som seiko, certina ol. Nå i det siste har interessen vokst seg betraktelig, og føler det er på tide med et litt mer "high end" ur å tilføye samlingen. Øverst på ønskelisten akkurat nå er en omega speedmaster pro. Er innmari interessert i astronomi, så historien til dette uret tiltaler meg veldig.

Så derfor lurer jeg på hvordan man rettferdiggjør ovenfor kona å bruke så mye penger på en klokke? Spesielt når man har slike kjipe ting som boliglån og regninger man heller burde bruke pengene på :p. Har dere noen gode argumenter? :)

Vet ikke om jeg egentlig synes at det finnes gode argumenter i det hele tatt, så det avhenger litt av hvor gode argumenter du trenger. ;)

Hvis det er et økonomispørsmål så er vel kanskje det letteste å kjøpe brukt. Da er det jo ikke vanskelig å argumentere med at gjensalgsverdien på Omega er god slik at ved en personlig finanskrise kan klokken likvideres. (Hmm, noe som sier meg at det ikke er det rette økonomi-ordet, hehe.)

Vet ikke hvor mye inne i astronomi og klokker konen din er, men jeg finner at det hjelper å legge ut om slikt, så den bedre halvdelen forstår at det er noe som interesserer. Dette samtidig som at det går an å selge klokker har gjort det ganske greit i hjemmet vårt i alle fall. :)

Like greit å gå for en Planetarium først som sist er det ikke? ;)

Van-Cleef-Arpels-Midnight-Planetarium-14.jpg

Spøk til side så er vel gjensalgsverdi det "beste" argumentet for å få forståelse hjemmefra. Evt bare innrømme at du er litt nerd og stolt av det ;)

Redigert:
Det er sikkert mange "taktikker" som blir brukt.... Er på en måte "siste" jeg bruker penger på, altså alle andre utgifter er betalt og iorden, aldri kjøpe penger med "lånte" penger/kredittkort. Jeg har en egen konto hvor jeg setter av penger regelmessig. Kona setter pris på at jeg kontroll på utgifter etc slik at hun er sikker på at det ikke går utover familieøkonomien.

Skader jo heller ikke å gi noen oppmerksomhet til kona en gang i blant, noe smykker eller merkevesker, faller alltid i god smak. På samme måte som vi omsetter brukte klokker her, driver kvinnfolka og kjøper brukte merkevesker på finn. Var et lite gjennombrudd for meg når stedattera viste mor hvor godt merkeveskene holder seg i pris i bruktmarkedet, "...akkurat som med klokkene..." skyndte jeg meg å si :)

Handler vel mest om å vise genuin interesser og finansiere på en fornuftig måte.

Ble litt moral fra en gammel gubbe dette.

Like greit å gå for en Planetarium først som sist er det ikke? ;)

Van-Cleef-Arpels-Midnight-Planetarium-14.jpg

Spøk til side så er vel gjensalgsverdi det "beste" argumentet for å få forståelse hjemmefra. Evt bare innrømme at du er litt nerd og stolt av det ;)

Å forsvare kjøp av en klokke på prisnivå med en leilighet er nok hakket verre :p. Gjensalgsverdi er jo et brukbart argument. Men kjøper jeg denne klokken kommer jeg nok mest sannsynligvis aldri til å selge den. Men skal jo aldri si aldri ;)

Jeg pleier å tenke at klokke er et materialistisk gode man må ha råd til, og dersom økonomien tillater det, så synes jeg at det danner legitimitet nok. Hvis man deretter sammenholder gleden som klokker gir, opp mot differansen mellom innkjøpspris og salgspris, så synes jeg i mange tilfeller at det er "billig" moro.

Under forutsetning av du ikke allerede er "behengt" med div. halsekjeder, ringer, armbånd osv så er smykkeargumentet muligens holdbart. Din bedre halvdel har kanskje (som de fleste av det kjønnet) et rikholdig utvalg av slikt? Du ønsker ditt "smykke" - og det er klokka.

Minner om ting jeg har hørt folk si før her inne. ;)
Men du nevner jo et godt argument: Kjøper du klokka er det en investering for livet!

Nettopp :). Og min første "dyre" klokke er jo litt stas å ta vare på. Tanken min er å starte en fin klokkesamling som kan gå i arv til mine fremtidige barn (som jo også kan brukes som et godt argument :p)

Huff, nå høres det sikkert ut som jeg har den dragen til kone, som styrer økonomien med jernhånd (noe hun absolutt ikke er). Men vi er nygifte og kjøpte vår første leilighet sammen for 1 år siden. Så føler jeg trenger en god grunn for å ta et stort jafs av bankkontoen. Takker alle for gode tips :)

Jeg tror uansett hva man gjør at det er en fordel å spille med åpne kort. Hvis kona skjønner at dette er noe du virkelig virkelig ønsker deg (og har råd til), så er hun sikkert forståelsesfull! Å lyve om pris, skjule penger, hemmelig klokkekonto osv. er ting jeg ikke har sansen for.

Hjemme hos oss ser kona hvor gøy jeg har det med klokkene mine, så hun lar meg holde på som jeg vil, siden hun vet at jeg er ansvarsfull og har kontroll med økonomien.

Redigert:
Jeg betaler mest regninger og vi har ikke felles økonomi. så lenge familien min har alt de trenger og vi fortsatt sparer sammen til de ting vi ønsker oss i fremtiden, bruker jeg mine penger til hva jeg vil.. Hun tregner ikke vite hele sannheten om hva ting koster heller.. Jeg forklarer at dette er investeringer som holder verdien godt jmfr direkte forbruk. Hun blir litt gretten når noe nytt dukker opp, men passer på å fore henne med litt godsaker også. Etter hvert slutter de å bry seg, de ser ikke forskjell på klokkene uansett. Hvertfall om den koster 150k eller 20k. Lykke til.

Vi har heller ikke felles økonomi foreløpig. Men jeg føler det er best å være ærlig. Selv om jeg har pyntet litt på prisen på noen innkjøp innenfor min andre lidenskap fluefiske :p. Det eneste jeg veit er at jeg trenger denne klokka for å få ro i sjela. Tenker ikke på noe annet om dagen :p. Hvis noen tilfeldigvis har en de vil selge, eller har tips om noen så si gjerne ifra :)

Denne tråden kan kanskje gi noen svar.

Ellers er jeg så heldig å ha en kone som tjener sine egne lommepenger. Disse går rett som det er til en luksusvare eller to.
Dette legger jeg meg ikke opp i. (sa mannen da han dreit i senga...)

Eller som de sier det i det amerikanske forsvaret: Don't ask, don't tell...;):p

Dette rådet er selvfølgelig MEGET situasjons betinget, men for oss så har dette funket ganske bra i snart 25 år (ja - jeg har bikket 50 :eek:)

50% av den enkeltes netto lønn settes inn på en felles konto, så dekkes alt til husholdning, litt sparing, utgifter til barn og til bolig derfra.
Forutsetningen er selvfølgelig at det samlede felles forbruket, er innenfor disse rammer og at begge ektefellene har greie inntekter.

Våre resterende 50% gjør vi som vi selv ønsker med (for eksempel til et nytt UR av og til :mrgreen:). Ferier, reiser o.l tas også fra denne delen.

Det blir aldri noen krangel som skyldes et høyt eget forbruk på denne måten;)

Kjenner jeg kona rett så kommer hun nok bare til å riste på hodet og si gjør som du vil :p. For å være helt ærlig så trenger jeg nok å overbevise meg selv litt også. For meg er dette mye penger, og det er masse annet fornuftig man kunne gjort med de pengene. Men skal man høre på fornuftens stemme hele tiden blir det jo kjedelig :p. Jeg får ha is i magen og følge med på bruktmarkedet etter noen gode tilbud :)

Man velger sine kamper med omhu. Noen kamper lar man ligge osv.
Du må bare velge noen andre kamper fremover:cool:
Summen av hva fruen tillater av "avsporinger/dumme ting/hobby" er nemlig en matematisk konstant.
Personlig fikk jeg mye igjen for å kvitte meg med Gran Turismo stolen. Der var det mye urealisert kjerringvaluta.

En klok mann sa en gang at i deres forhold var hierarkiet følgende: Kona styrte de litt mindre ting som hjem, barn osv, mens mannen styrte de litt større ring. Slik som verdenspolitikk og romfart osv.

Hvis menn tar seg av ting som romfart trenger jo trådstarter en Speedmaster med en gang! Det burde være logikk nok ;)