Hvordan polere bezel?

Medlem
16. mars 2011
Sted
Bergen
Hei alle,

Jeg har en pam 312 og bruker den som en "daily beater". Den har fått noen riper i bezelringen. Det er ingen bekymring for meg og jeg har ikke tenkt, med det første, å gjøre noe med det. Det hører på en måte med ;) Hvis jeg derimot finner ut at jeg vil "pusse" den litt opp. Kan jeg klare dette selv og evt. hvordan? Hva koster det å få det gjort hos en urmaker? Og hvilke urmaker anbefales?

-Christer

Om du ønsker å gjøre det selv kan jeg anbefale en pusseklut som heter capecod. Det kan være litt vanskelig å "kontollere" kluten om du kun bruker fingeren til å presse, jeg anbefaler deg derfor å bruke en smal gjenstand (på størrelse med en nålfil ca.) Du kan også bruke maskeringsteip for å maskere (naturligvis) delene du ikke ønsker å komme nær.

Om du ikke ønsker å gjøre det selv tror jeg ikke det er så stor forsjell på arbeidet som blir utført av urmakerene. Det er nok en relativ lett poleringsjobb.

Jeg har brukt Autosol pasta og Q-tips pluss maskeringstape til høyglanspolering med godt resultat.
På deler med børstet overflate grønn 3M pad sammens med maskering at tilstøternde deler. Blir børstingen for grov er det bare og gå lett over med Q-tips og Autosol.
Alt kan kjøpes for en billig penge på en bil rekvisita butikk.:)

Jeg har brukt Autosol pasta og Q-tips pluss maskeringstape til høyglanspolering med godt resultat.
På deler med børstet overflate grønn 3M pad sammens med maskering at tilstøternde deler. Blir børstingen for grov er det bare og gå lett over med Q-tips og Autosol.
Alt kan kjøpes for en billig penge på en bil rekvisita butikk.:)

+1

En relativ enkel jobb....I tillegg som Mathfjeld anbefaler; CapeCod klut, og en del tålmodighet ;)

Lykke til!

Autosol

Hei,

Takk for gode svar!

Siden jeg tilfeldigvis hadde Autosol liggende ( Harley ), så måtte jeg prøve. Jeg maskerte hele klokken og brukte Autosol med Q-tips som nevnt. Resultatet ble over all forventning. Det var ikke mye som skulle til, men klokken ser ny ut :)

312 ser fantastisk ut og føles fantastisk både med og uten riper :)

-Christer

Bra det ordnet seg! 312 er en av mine favoritt pam`s atm. Lekker klokke

Bilder

Dersom du husket å ta bilder av den før og etter poleringen, må du gjerne dele dem med oss :)

Hei,

Jeg har bilder etter polering, men jeg får ikke lov å laste dem opp av forumet. Vet ikke helt hva som er galt eller hvordan jeg kan få det ordnet.

-Christer

Bilder

_CHR9562.jpg
_CHR9559.jpg

Her er bilder etter lett polering med Autosol, Q-tips og masse maskeringstape.

Ted Su

Off topic, men gjerne del dine synspunkter på den Ted Su remmen der....

Jeg er fornøyd med remmen, og spesielt fornøyd med dive buckle fra Ted Su. Føler kanskje at remmen er litt kjedelig og litt simpel. Ikkje skyt meg for det! Buckle er et godt stykke maskin arbeid og jeg syns det er synd at det ikke er andre remmer å få til den. Et lite minus, hvis man kan kalle det et minus, er at buckle presser remmen når den er låst. Dette lager klem merker på remmen. Det er ingen problem så lenge det er samme håndledd remmen skal rundt, for da klemmer den i samme spor og merket synes ikke. Hvis derimot et tykkere håndledd skal låne klokken vil merket komme til syne. Et stort plus er at remmen kan tilpasses håndleddet trinnløst. Litt klossete å få remmen inn i buckle, har funnet min metode, men alt i alt er jeg veldig fornøyd :)

Veldig rask håndtering av bestilling fra Ted Su. Fikk med 2 remmer og en buckle. Personlig melding på pakken ;)

Har lenge hatt lyst å kjøpe den remmen. Synes den er knalltøff. Ted Su har som kjent en fantastisk kvalitet på remmene.

Har lenge hatt lyst å kjøpe den remmen. Synes den er knalltøff. Ted Su har som kjent en fantastisk kvalitet på remmene.

Kvaliteten er topp, men de burde gjort litt mer ut av remmen. Kanskje det blir litt mer liv i den med hvit søm?

Takk for bildene, ser ut som resultatet etter poleringen ble veldig bra.
Må si meg enig med Mathfjeld, PAM 312 er virkelig en favoritt. :)

Jeg er fornøyd med remmen, og spesielt fornøyd med dive buckle fra Ted Su. Føler kanskje at remmen er litt kjedelig og litt simpel. Ikkje skyt meg for det! Buckle er et godt stykke maskin arbeid og jeg syns det er synd at det ikke er andre remmer å få til den. Et lite minus, hvis man kan kalle det et minus, er at buckle presser remmen når den er låst. Dette lager klem merker på remmen. Det er ingen problem så lenge det er samme håndledd remmen skal rundt, for da klemmer den i samme spor og merket synes ikke. Hvis derimot et tykkere håndledd skal låne klokken vil merket komme til syne. Et stort plus er at remmen kan tilpasses håndleddet trinnløst. Litt klossete å få remmen inn i buckle, har funnet min metode, men alt i alt er jeg veldig fornøyd :)

Veldig rask håndtering av bestilling fra Ted Su. Fikk med 2 remmer og en buckle. Personlig melding på pakken ;)

Hei,

Det ser ut til at jeg tok feil når det kommer til remmer som passer til dive buckle. Disse 2 remmene passer til dive buckle fra Ted Su :

https://teddy-straps.3dcartstores.com/Custom-made-French-ammo-strap-with-Dive-buckle_p_347.html#
https://teddy-straps.3dcartstores.com/Vintage-Swiss-ammo-strap-w-dive-buckle_p_420.html

P.S! Jeg har bestilt French ammo strap, så dere kan få se bilder neste uke :)

-Christer

Pokker for en impulskontroll jeg har. Takket være denne tråden har jeg nå bestilt en selv. Spurte om jeg kunne få med orange stitching, tror det hadde vært knall til PloProfen :mrgreen:

Pokker for en impulskontroll jeg har. Takket være denne tråden har jeg nå bestilt en selv. Spurte om jeg kunne få med orange stitching, tror det hadde vært knall til PloProfen :mrgreen:

Det hørtes ganske fresht ut, håper det går i boks.