@Havvo - mild såpe og tannkost er en grei start.
For viderekomne er kokt vann og salmiakk ikke så dumt, vet ikke om det "sliter" noe på lenken men gitt hvor mye smuss jeg fått ut av lenker med den enkle måten vil jeg tro at resultatet overgår ulempene
(og selvsagt, har du det tilgjengelig så er ultralydrens/bad en fin ting for å få vekk den mest ingrodde smuss mellom lenkeledden som skaper det slarket du frykter)
Går greit hvis det ikke gjøres for ofte og så lenge ikke gullet blir liggende i salmiakken for lenge. Sikkert OK å bruke nå for å få renset det ordentlig, men tror ikke jeg ville gjort det til en fast del av rengjøringen.
Har fått et tips tidligere at club soda/selters kan være greit å bruke sammen med f.eks. Zalo. Visstnok skal kullsyren gjøre at skiten løsner lettere.
Først av alt. Jeg har kun renset "billige" gullsmykker, ikke Rolexlenke. Begge deler er imidlertid gull, så jeg vil tro at det går ut på det samme.
Før jeg skulle i gang med prosessen leste jeg mye på div. nettsider for å være sikker på at jeg ikke gjorde noe galt. Jeg tar altså ikke noe ansvar for lenken din. Så lenge vi snakker om 18K gult gull skulle det imidlertid være akkurat det samme som smykker.
Lunket vann i en plastbolle/plastbalje. Noen dråper Zalo og en liten skvett Salmiakk, omtrent i samme blandingsforhold som du ellers ville brukt Salmiakk til f.eks. husvask. La reimen ligge nedi blandingen et par minutter. Finn så fram en veldig myk tannbørste, kjøp evt. en babytannbørste på butikken, veldig viktig at den er myyyyk. Puss så godt du kan inni alle kriker og kroker. Skyll i lunket vann. Gjenta evt. behandlingen.
EDIT: Googlet litt nå for å sjekke at jeg husket alt riktig, og kom da over en tråd der det sto at de fleste gullsmeder har ultralydrenser. Tar visst bare noen minutter, og koster nesten ingenting. Kan være verdt å sjekke ut.
Skal vi tenke HMS/HSE så vil vel også en litt grov plasthandske være å anbefalle.
Jeg har kun vasket stållenker da pøste jeg på med to korker salmiakk og kokt vann.
Man får kjøpt ganske rimelige slike på nettet som er egnet for vask/rens av mindre gjenstander (smykker, klokkelenker osv).
Selv har jeg en litt større variant som med et hjemmelaget "adapter" benyttes til bl.a. rengjøring av LP-plater. Lenken på en Tag jeg hadde tidligere var temmelig møkkete (mildt sagt) og det var helt utrolig å se effekten av ultralydvaskeren og hvor ren lenken ble etter 8 - 10 minutter i badet.
Jeg bruker ganske varmt vann i en bolle med litt zalo og grønnsåpe. Lar så lenken ligge i vannet en liten stund. Tørker så av med en bommulsklut. Ser ut til å funke fint
Edit: Skyller selvfølgelig av lenken før jeg tørker den til slutt.
Jeg bruker ganske varmt vann i en bolle med litt zalo og grønnsåpe. Lar så lenken ligge i vannet en liten stund. Tørker så av med en bommulsklut. Ser ut til å funke fint
Edit: Skyller selvfølgelig av lenken før jeg tørker den til slutt.
Ditto. På nettet hos en gullsmed står det at man kan benytte salmiakk. Poenget er vel at man løser opp fettet på lenka - ikke mer komplisert enn det. Rengjøringen er jo én ting. Når det gjelder oksidering av gull, så må man jo benytte andre ting enn Zalo / salmiakk…men nå er jo gull svært motstandsdyktig mot oksidering (korrosjon).