@Hammerfjord Facebook, Twitter, Youtube osv. kommer til å sensurere og regulere seg selv i senk om de fortsetter ned denne veien, hvor de i økende grad enten totalt bannlyser eller "skyggebannlyser" stemmer de ikke liker. Det vil si, alle til høyre for Lenin. Det er et voksende behov for en plattform som er hundre prosent dedikert til ytringsfrihet og samtidig gjennomsiktig i måten den blir moderert og drevet på, og jeg håper en stor ny aktør snart kan bryte igjennom med en slik modell. Selv store selskaper kan gå i bakken over natten om noe nytt og objektivt bedre kommer på banen. Vi husker hvordan det gikk med MySpace.
Dessverre tror jeg ikke noen av de alternative plattformene vi ser i dag, som Gab, Minds eller BitChute, har det som kreves for å kunne bli et reelt alternativ på lang sikt.
Det er forøvrig skummelt hvordan EU planlegger å implementere et obligatorisk filter til alle nettleverandører som ved hjelp av en algoritme vil diktere hvilket innhold man får se. Etter hva jeg forstår så er de bekymret for den kulturelle kraften i internett-memes. Internett er i sin essens fri fly av informasjon, og med en gang man setter inn et filter mellom hver bruker og resten av verden som dikterer hva de får se, og hva verden får se fra brukeren, så er det slutt.