Hvordan vurdere pris på «brukt» Rolex"?

Medlem
10. juni 2018
Sted
Oslo
Jeg gjør som mange andre, sikler etter å kunne bære en Rolex på armen.

Etter å ha fulgt med en god stund, sett etter den perfekte klokken for meg og undersøkt om jeg skal kjøpe brukt eller nytt, har jeg oppdaget at dette er en jungel med valgmuligheter og priser...

Det jeg fort har lagt merke til er at de aller mest ettertraktede klokkene, gjerne sub, sea, GMT og daytona i stål har lange ventetider og derfor vanskelig å få kjøpt ny hos norsk AD. Disse klokkene ligger også ute for salg på brukt markedet og er etter min mening ofte veldig overpriset. Et eksempel fra Finn.no nå er en Daytona 116500 2018 mod. til 200k(!?).

Jeg forstår at når mulighetene for å kjøpe disse klokkene ny fra AD nærmest er umulig, må jeg beregne å betale en liten slant ekstra for å få fatt i en. Men som fersking i dette markedet, hvordan kan jeg vite at jeg ikke blir lurt for altfor mye?

Sånn annenhåndsmarkedet og gråmarkedet er nå om dagen, skifter brukte og "nye" Rolex-klokker hender til priser som kan være marginalt under eller over veiledende pris. Skal man på død og liv ha en Rolex helst i går, så er dette den virkeligheten man må forholde seg til.

Man bør imidlertid ta noen telefoner til flere forhandlere i inn- og utland, for noen ganger fremstilles tilgangen og ventetiden på visse modeller, som noe annet enn hva som kan være virkeligheten. Stol ikke blindt på annonsene du ser på nett.

Å ikke bli lurt. Hvordan definerer du "å bli lurt"?

Personlig ville jeg følt meg lurt, dersom jeg hadde klart å latt meg lure av andre (eller av meg selv) til å synes det er akseptabelt å kjøpe et masseprodusert produkt det fortsatt lages titusenvis av årlig, til en pris som er over den egentlige veiledende prisen (eller nært den veiledende prisen, for en klokke som er brukt).

Klokker er i bunn og grunn ingen hastesak. Man må vente rundt fire år på en Roger Smith. Hvis den Rolexen er så jævlig bra og viktig (og en man skal ha i sitt eie i lengre tid), har man tid til å vente litt på den også(?) :) ;)

Meget bra svar fra Jon Henrik. Som tillegg kan jeg si at det finnes mye annet fint fra andre merker og Oyster Perpetual serien skal være mulig å få tak i over disk. Den kom med hvit og svart skive i år som i mine øyne gjør den til en pen hverdagsklokke og en klassiker du kan ha livet ut.

Som Rolex-eier selv kan jeg være med på at det er noe spesielt med en Rolex, men for min del skyldes dette historien og det klassiske image til merket. Jeg finner svært få av de nyere modellene attraktive og mitt inntrykk er at de både er designet og kjøpes/bæres med bakgrunn i hypen som Rolex har fått, spesielt de siste tiårene. Submarineren var eksempelvis designet som en toolwatch da den ble lansert, men selges i dag til blodpris som statussymbol. Daytonaen som kom i fjor er et annet eksempel på hvordan Rolex melker markedsposisjonen sin.

Jeg vet ikke hvem du er eller hva du står for så jeg skal være forsiktig med å antyde dine intensjoner med å få tak i en Rolex, men skal du ha en Rolex for klokken og urverkets del så er ikke sportsmodellene som selges over disk i dag noe å trakte etter IMO. Da ville jeg heller sett mot nevnte OP, den klassiske Datejust eller en fem-sifret submariner som fortsatt kanskje kan fås til en edruelig pris på bruktmarkedet. Jeg kan i hvert fall forsvare å betale 50-60k for noe som har gått ut av produksjonen og som garantert vil holde verdien sin i årene som kommer.

Så til slutt. Se litt på hvordan ulike merker og modeller har vært hypet og solgt tidligere. Du har Panerai-hypen som begynner å gå mot slutten og "Speedy Tuesday"-hypen som fikk seg en knekk med dagens lansering. Jeg er sikker på at Rolex-hysteriet vil gå over etter hvert. Når dette skjer skal jeg ikke si, men jeg kan si så mye at når Rolex slipper neste versjon av Submarineren med slankere kasse kan du få kjøpt deg en billig seks-sifret submariner hvis det er det du ønsker deg.

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Sånn annenhåndsmarkedet og gråmarkedet er nå om dagen, skifter brukte og "nye" Rolex-klokker hender til priser som kan være marginalt under eller over veiledende pris. Skal man på død og liv ha en Rolex helst i går, så er dette den virkeligheten man må forholde seg til.

Man bør imidlertid ta noen telefoner til flere forhandlere i inn- og utland, for noen ganger fremstilles tilgangen og ventetiden på visse modeller, som noe annet enn hva som kan være virkeligheten. Stol ikke blindt på annonsene du ser på nett.

Å ikke bli lurt. Hvordan definerer du "å bli lurt"?

Personlig ville jeg følt meg lurt, dersom jeg hadde klart å latt meg lure av andre (eller av meg selv) til å synes det er akseptabelt å kjøpe et masseprodusert produkt det fortsatt lages titusenvis av årlig, til en pris som er over den egentlige veiledende prisen (eller nært den veiledende prisen, for en klokke som er brukt).

Klokker er i bunn og grunn ingen hastesak. Man må vente rundt fire år på en Roger Smith. Hvis den Rolexen er så jævlig bra og viktig (og en man skal ha i sitt eie i lengre tid), har man tid til å vente litt på den også(?) :) ;)

Takk for flott svar!

Det jeg mente med å "bli lurt" var at sånne som meg, som foreløpig ikke har 100% kontroll på dette markedet skal tro at priser godt over utsalgspris er fornuftig og korrekt pris å betale dersom man ikke selv er i stand til å få mulighet til å kjøpe over disk.

Det er godt å høre at det jeg trodde også er andres oppfattelse av dette, og det skal sies at jeg har goood tid før jeg må ha en av disse klokkene på armen. Mye mulig jeg ender opp med en annen andre modeller også, men greit å tilegne seg mest mulig kunnskap før man kaster seg inn i en ny verden ;)

Meget bra svar fra Jon Henrik. Som tillegg kan jeg si at det finnes mye annet fint fra andre merker og Oyster Perpetual serien skal være mulig å få tak i over disk. Den kom med hvit og svart skive i år som i mine øyne gjør den til en pen hverdagsklokke og en klassiker du kan ha livet ut.

Som Rolex-eier selv kan jeg være med på at det er noe spesielt med en Rolex, men for min del skyldes dette historien og det klassiske image til merket. Jeg finner svært få av de nyere modellene attraktive og mitt inntrykk er at de både er designet og kjøpes/bæres med bakgrunn i hypen som Rolex har fått, spesielt de siste tiårene. Submarineren var eksempelvis designet som en toolwatch da den ble lansert, men selges i dag til blodpris som statussymbol. Daytonaen som kom i fjor er et annet eksempel på hvordan Rolex melker markedsposisjonen sin.

Jeg vet ikke hvem du er eller hva du står for så jeg skal være forsiktig med å antyde dine intensjoner med å få tak i en Rolex, men skal du ha en Rolex for klokken og urverkets del så er ikke sportsmodellene som selges over disk i dag noe å trakte etter IMO. Da ville jeg heller sett mot nevnte OP, den klassiske Datejust eller en fem-sifret submariner som fortsatt kanskje kan fås til en edruelig pris på bruktmarkedet. Jeg kan i hvert fall forsvare å betale 50-60k for noe som har gått ut av produksjonen og som garantert vil holde verdien sin i årene som kommer.

Så til slutt. Se litt på hvordan ulike merker og modeller har vært hypet og solgt tidligere. Du har Panerai-hypen som begynner å gå mot slutten og "Speedy Tuesday"-hypen som fikk seg en knekk med dagens lansering. Jeg er sikker på at Rolex-hysteriet vil gå over etter hvert. Når dette skjer skal jeg ikke si, men jeg kan si så mye at når Rolex slipper neste versjon av Submarineren med slankere kasse kan du få kjøpt deg en billig seks-siffret submariner hvis det er det du ønsker deg.

Takk for svar og gode tips!

For å være ærlig så er intensjonene mine med å anskaffe en Rolex, rett og slett fordi det er en Rolex. Har så lenge jeg kan huske hatt en klokke på armen og hatt stor interesse for at dette skal være et flott smykke, å med en voksende økonomi føler jeg vel at jeg er klar for å trone samlingen min med det jeveste av det jeve ;)

Per dags dato er jeg faktisk mer interessert i en Datejust enn noen av sportsmodellene. Og jeg skal absolutt ta en ekstra titt på OP! Men sånn markedet er, i hvertfall bruktmarkedet, så flommer det over av sportsmodellene i forhold til andre modeller, så var derfor jeg ønsket å få noen innspill på dette markedet slik at jeg har litt mer i ryggsekken før jeg eventuelt bestemmer meg for hvilken modell jeg til slutt velger å gå for.

Igjen takk!

Er det datejust du er ute etter, kan du ihvertfall notere bak øret at å betale over veiledende er bare å glemme. Det er vel forsåvidt ikke noen som forsøker å selge disse dyrere enn hos AD likevel (bortsett fra han luringen som forsøkte seg på den Wimbledon-utgaven, tidligere i sommer)

Datejust og OP er i stor grad hyllevare i veldig mange utførelser, så den ville jeg nok vurdert å kjøpe ny hos AD. Det gir en ekstra spesiell følelse å kjøpe sin første krone fra butikken :)

Når dette skjer skal jeg ikke si, men jeg kan si så mye at når Rolex slipper neste versjon av Submarineren med slankere kasse kan du få kjøpt deg en billig seks-sifret submariner hvis det er det du ønsker deg.

Håhå, nei du, da skal alle selge sine fremtidige samlerobjekter med 100% påslag for å finansiere ny sub.

• Liker
Reaksjoner: g-s
Man trenger ikke å bidra til den nåværende kunstige Rolex- og Patek-situasjonen. Man må ikke kjøpe en Sub, GMT eller Daytona eller 5711 nå. Det er andre modeller eller merker på markedet også.

Håhå, nei du, da skal alle selge sine fremtidige samlerobjekter med 100% påslag for å finansiere ny sub.

Skal disse komme på billigsalg når ny modell blir lansert , så må vel tilgangen til de nye modellene bli veldig stor, ellers er vel etterspørsmål fortsatt større en tilgang, slik som nå?

Tror nok etterspørselen etter nåværende sub vil falle betraktelig ved en eventuell ny modell. Ser f.eks. at en Daytona 116520 ikke er like enkel å få solgt nå som før, selv om det er flere års ventetid på de nye modellene. I dagens samfunn blir fort ting gammelt og utdatert når det kommer noe nytt. Da er det naturlig med en dupp før prisene tar seg opp igjen når vintage-effekten kommer. Forøvrig ser jeg ikke helt vintage-potensialet i en keramisk sub.

Mange vil nok prøve å få solgt klokkene sine som "samlerobjekt", men ser vi på andre produkter så må samlerobjektene være komplette og strøkne skal prisene holdes høye. Det finnes nok en god del NOS suber i diverse bankbokser og safer rundt omkring. Her har du de proffe invistorene som kan tingene sine og kan hente ut en gevinst i fremtiden.

Så er det ingen hemmelighet at det ikke akkurat er klokkeentusiaster som kjøper disse klokkene til overpris. Det spørs hvor interesserte de er hvis suben ikke lengre gir den effekten de er ute etter. Kanskje må de over på en RO i gull?

Mitt tips er at det har kommet en modell fra Rolex eller et annet merke som nå alle MÅ ha, helst i går, og at folk går mann av huse for disse. Eventuelt er hele klokkekjøret over og folk har gått over til å jage noe annet. Applewatch?
Vet ikke om dere husker dette fenomenet Bitcoint som herjet landet for et lite år siden. Gikk over det også. Glad jeg ikke kjøpte når kursen var $20 000 og vi kunne lese i DN om guttunger som kunne garantere at verdien ville være $200 000 i løpet av det kommende året...

Går all inn på å plukke opp en nodate sekssifret sub til ca 50-60k i løpet av 2-3 år. Jeg tar sikkert helt feil og blir sittende å angre resten av livet på at jeg ikke slengte penga på bordet når det fortsatt var mulig å få en sub for et femsifret beløp:(

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: hanse
056C44AC-88C2-48D9-89EE-721AD44860AB.jpeg

Har det gått for langt? :p
Jeg er rimelig klar på hva jeg ville valgt :rolleyes:

Snakk med Jørgensen i Tromsø, opplevde ikke at ventetiden var spesielt lang når jeg bestilte en sub der i 2016.

Bjerke og Leirvik kunne også fikse det på relativt kort tid. Gjør ingenting å vente noen måneder på et ut du skal ha ut livet.

Snakk med Jørgensen i Tromsø, opplevde ikke at ventetiden var spesielt lang når jeg bestilte en sub der i 2016.

Bjerke og Leirvik kunne også fikse det på relativt kort tid. Gjør ingenting å vente noen måneder på et ut du skal ha ut livet.

Du er nok ikke helt oppdatert hva gjelder ventetider......

Urmaker Lian her i Trondheim vil ikke engang notere ned navnet ditt...

Jeg ventet 7 mnd på BLNR med levering i april. Ventetideneer er kraftig hypet opp av invistorene med fantasi-annonsene sine.
Det var nok slik før. Men etter Basel så er det nesten umulig å komme på noen liste uten å bygge relasjon med en AD her til lands. Det er mitt inntrykk. Men investorene hyper det for det det er verdt.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det var nok slik før. Men etter Basel så er det nesten umulig å komme på noen liste uten å bygge relasjon med en AD her til lands. Det er mitt inntrykk. Men investorene hyper det for det det er verdt.
Jeg var innom en AD for en liten måned tilbake og forhørte meg om den nye Tudor GMT. Etter en halv time med hyggelig klokkeprat kom han tilbake med en Rolex sub nodate jeg kunne få kjøpe. Det virket som om det var greit å gi meg denne muligheten etter at han muligens hadde tolket det som om jeg ikke var ute etter å selge den videre med profitt. Jeg ble rimelig lang i maska men takket høflig nei da det ikke var helt helt i den økonomiske planen p.t. Jeg fikk beskjed om at de heller ville sitte inne med den enn å pushe den til gråmarked-aktører. Moralen her er at det nok er mulig å få tak i spikerstål uten å vente til den nyfødte begynner på skolen hvis man er genuint interessert og har litt kjemi med selger.