Hvorfor er nyere Zenith Captain Chronograph Primero aldri å finne på bruktmarkedet?!

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Skulle tro at alle ville ha en så lekker klokke, og at det dermed ble en del brukte i omløp... Eller er den rett og slett så lekker at ingen vil kvitte seg med den? Eller har jeg misforstått totalt? Er ikke denne helt rå?!
 
zenith-blogg-ur.jpg


17207-1.jpg


032070405402C7111-482x720.jpg
 
@Gullars Det er rett og slett ikke så mange av denne modellen ute i omløp etter hva jeg forstår. Det er i det hele tatt en ganske sjelden klokke å kommer over på internasjonale forum, og her på tidssonen tror jeg det kun er to som har en captain chrono: @Jon Ali har en blå, og broren min (som ikke er bruker her) har en med brun skive som ble unboxet for litt over en måned siden i denne tråden.

Zenith Captain serien er helt rå klokker, det er egentlig litt overraskende at det ikke er flere av dem å se rundt om... :)
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
En flott klokke med et flott opphav...

chronometre-zenith-automatic_captain_solid_gold_dress_watch.jpg


Og naturligvis et fantastisk urverk.

Zenith-klokker produseres ikke i de store antallene sammenlignet med for eksempel Omega, Tag Heuer og andre i samme prisklasse. For et par-tre år siden var det ikke produsert mer enn ca. 500.000 El Primero-kronografurverk totalt (altså også i beregnet urverkene til Daytona, Ebel etc. på 80 & 90-tallet). Årsproduksjonen til Zenith er vel fortsatt godt under 100.000 ur i året, men samtidig ikke så ettertraktet og eksklusivt at de tiltrekker seg spekulanter og flippere som vet at de får igjen omtrent det samme hvis de selger igjen brukt (slik tilfellet er for mange andre produsenter med lavt produksjonstall).

Det er kanskje også en mulig forklaring på antallet på bruktmarkedet.
 
Leste i et tysk klokkeblad som hadde reportasje ifra Zenith fabrikken at de kun produserte i overkant av 40,000 verk i året (2012). Dette er altså total antallet - og ikke bare El Primero. I den samme artikkelen kom det også fram at av de noen og 40 tusen verkene, ble en god del solgt videre til andre produsenter. Dette tallet holder Zenith for seg selv.
Da er det plutselig ikke så rart at det kan være vanskelig å finne enkelte Zenith modeller på bruktmarkedet.
Frode.
 
Har samme problem med Zenith 3600 VPH. Har lett lenge etter en brukt, men det er håpløst. Blir nok kjøpt ny etter hvert. Det er Striking 10ths mer elegante (etter min mening) lillebror på 38 mm. Elementene i senter av skiven er like store, men ringen rundt smalere.

20110325-DSC_0122A.jpg


703292d1336510438-need-wrist-shots-38mm-36000-vph-trentotto07.jpg
 
@Kohe321 Du har en heldig bror :)

@Tore Lekre bilder!

Jeg får vel smøre meg med litt mer tålmodighet før jeg eventuelt går for en ny... Hvor mye bør en Captain Chrono ligge på brukt? Jeg finner få referanser på chrono24, så har liksom ingenting å sammenligne med. Er det mulig å få en pen utgave til 25-30k?
 
Redigert av en moderator:
@Kohe321 Du har en heldig bror :)

@Tore Lekre bilder!

Jeg får vel smøre meg med litt mer tålmodighet før jeg eventuelt går for en ny... Hvor mye bør en Captain Chrono ligge på brukt? Jeg finner få referanser på chrono24, så har liksom ingenting å sammenligne med. Er det mulig å få en pen utgave til 25-30k?

Usikker på bruktprisene, men de har gått ned i nypris den siste tiden :) Tidemann ordner deg nok en pris som gjør at 30k for en brukt virker som ran på åpen gate ;)
 
Redigert av en moderator:
Har samme problem med Zenith 3600 VPH. Har lett lenge etter en brukt, men det er håpløst. Blir nok kjøpt ny etter hvert. Det er Striking 10ths mer elegante (etter min mening) lillebror på 38 mm. Elementene i senter av skiven er like store, men ringen rundt smalere.

20110325-DSC_0122A.jpg


703292d1336510438-need-wrist-shots-38mm-36000-vph-trentotto07.jpg

Herre! Den perfekte chronograph i mine øyne..Hva ligger disse på i bruktmarkedet egentlig?