Hvorfor går klokka sakte når….

Medlem
8. aug. 2022
Sted
Sarpsborg
Jeg har kjøpt en klokke, med det som strengt tatt er et helt standard ETA 2824-2 - riktignok chronometer grade, som har amplitude på 310 grader og halter bare med kun 0,1ms, men likevel sakker den 45 sekunder i døgnet.

Hvorfor det? ;)

Klokka har ligget mye stille, og bærer ikke preg av hard bruk.

Den er 3 år og 9 måneder gammel.

Er ikke det litt tidlig? Syntes det var litt rart.

Noen med teorier? Jeg skjønner jo at dersom olja blir tørr og seig, eller det kommer smuss ned i urverket, begynner friksjonen å øke, men likevel… :)

Klokka er uansett på service nå. :)

Redigert:
Med 0.1 beat error og såpass god amplitude hadde jeg aldri sendt den på service, hadde justert den, tar 3-4 minutter…

Kan tenkes at den bare trenger en kjapp justering ved å justere gangen ved rykkelåsen (balansen)
Ja, det var det jeg håpet på. Videre at det kanskje kunne gå an å prøve seg med reklamasjon. …men dengang ei! Klokka hadde jo ikke vært inne til foreskrevet pakningsservice etter to år. ;)

Med 0.1 beat error og såpass god amplitude hadde jeg aldri sendt den på service, hadde justert den, tar 3-4 minutter…
Ja, det skulle man tro, og hadde det ikke vært for at merket er litt sære på hvem som får kjøpe deler og åpne klokkene, hadde den lokale urmakeren gjort det allerede. :)

Etter å ha innsett at finishen kan ha godt av en reset, og å ha gjort en avtale med selgeren, fremsto service relativt fornuftig. Da har jeg fremdeles fått klokka til en OK pris, med ny service fra autorisert verksted og to års garanti.

Men jeg syntes bare det var litt rart at den gikk så feil, når den gikk så bra. :)

Ja, det skulle man tro, og hadde det ikke vært for at merket er litt sære på hvem som får kjøpe deler og åpne klokkene, hadde den lokale urmakeren gjort det allerede. :)

Etter å ha innsett at finishen kan ha godt av en reset, og å ha gjort en avtale med selgeren, fremsto service relativt fornuftig. Da har jeg fremdeles fått klokka til en OK pris, med ny service fra autorisert verksted og to års garanti.

Men jeg syntes bare det var litt rart at den gikk så feil, når den gikk så bra. :)
Vel dersom garantien uansett er ute så spiller det vel liten rolle at de er sære, eller??

Vel dersom garantien uansett er ute så spiller det vel liten rolle at de er sære, eller??
I og for seg, men kun de som er autorisert verksted kan bestille nye deler, så dersom noen andre tar jobben er det uansett vanskelig å finne nye pakninger etc.

Jeg tror også at man får garanti på urverket i 2 år igjen etter en service.

Magnetisme kan gjøre begge deler. Jeg ville demagnistert den først.
Alle urmakere kan regulere dette verket.
Og delene er like på ETA verkene foruten kanskje høyden på sekund, time og minutt.
Så det bør være mulig for alle som får kjøpe ETA deler å utføre service på verket.
Værre er det med deler til kassen ,det får man ikke kjøpt , må noe byttes må klokken til Breitling servisesenter.

Ja, jeg er klar over det. :) Pakninger etc er problemet.

Men det viste seg at klokkas fortid inkluderte en glad amatørs forsøk på børsting og polering hjemme, så en service - som ikke var så aller verst priset - ble valget likevel. Inkludere polering/børsting til fabrikkstsndard.

Magnetisme kan gjøre begge deler. Jeg ville demagnistert den først.
Alle urmakere kan regulere dette verket.
Og delene er like på ETA verkene foruten kanskje høyden på sekund, time og minutt.
Så det bør være mulig for alle som får kjøpe ETA deler å utføre service på verket.
Værre er det med deler til kassen ,det får man ikke kjøpt , må noe byttes må klokken til Breitling servisesenter.
Ang. magnetisme, forresten: Er ikke problemet at vinklingene i balansefjæra fester seg til hverandre og i praksis gjør fjæra kortere, og dermed øker frekvensen?

I ditt tilfelle er det nok ikke magnetisme siden halting er så bra.
Nei...

Men, nå er den uansett på service, da. Jeg var bare litt nysgjerrig på hva som kunne være problemet, siden de to parameterene så så bra ut på timegrapheren. :) Takk for alle svar. :)

Nei...

Men, nå er den uansett på service, da. Jeg var bare litt nysgjerrig på hva som kunne være problemet, siden de to parameterene så så bra ut på timegrapheren. :) Takk for alle svar. :)
Jeg googlet spørsmålet, og visstnok kan en klokke gå saktere dersom det er andre deler enn balansefjæra som blir magnetisert - det gir større motstand... :unsure:

• Liker
Reaksjoner: Smokeless og Dazed