Hvorfor kjøper du en dyr klokke?

Artig tråd dette her. Grunnene for hvert kjøp er nok langt fra de samme. Noen er basert på "fornuft". Noen kun på utseende. Andre ganger grunnet lav impulskontrol, så da må nok en kvalifisert hjernekrymper svare for meg...;)

Grunn 1: Jeg vil betale for et velkjent merke. 10%

Grunn 2: Jeg vil betale for utseende på klokken. 20% (Men noen ganger 100%;))

Grunn 3: Jeg vil betale for håndtverket som er lagt ned i klokken. 40%

Grunn 4: Jeg vil betale for smykkeeffekten i klokken. 0%

Grunn 5: Jeg vil betale for et ikon. 30%

Grunn 6: Jeg trenger denne klokken. 0%:D Som om noen trenger klokker til mangfoldige 10-tusener.

Grunn 8: For å få et stort glis i ansiktet når en er stresset som f*en og en titter ned på klokka for å sjekke tiden.

Er vanskelig å si hvor mange prosent som går i hver kategori, men det er en miks mellom alle unntatt 4 og 6.

Prosenter er skumle saker, men jeg skal da gjøre et forsøk:

Merke og håndverk: 50 %
Utseende og smykke: 40 %
Ikon: 9 %
Nytte: 1 %

For min del går "utseende" og "smykkeeffekt" ut på det samme. Når man snakker om dyre klokker bør de ha utseende med seg, og da blir det automatisk et smykke i mine øyne, selv om de ikke har diamanter eller edelt metall.

Det samme gjelder for "velkjent merke" og "håndtverket". Disse går hånd i hånd for min del, og jeg klarer ikke helt å dele de opp.

For å gi et kort og konsist svar, så kjøper jeg dyre klokker fordi jeg er helt ødelagt i hodet (les: helt føkka i hue)!

Den litt mer nyanserte versjonen er at jeg har hatt et sykelig forhold til klokker siden jeg gikk på barneskolen... Jeg føler meg dårlig om jeg går med en klokke til under 10.000,-. Jeg tenker på klokker nesten hele tiden og sjekker innom finn og ts MINST én gang pr time. Hadde ikke omverden sett på klokkemanien som en harmløs greie hadde jeg nok vær innlagt.

Det er absolutt ingen logisk forklaring eller god begrunnelse for mine kjøp av dyre ur..

Håndtverk. Jeg vil at eiendelene mine om det er en jakke, telt eller ur skal være skikkelige saker. Man trenger ikke mye om det man har holder. Skulle gjerne flashet uret mer , dessverre vet de ikke stort om ur de jeg jobber med eller omgås. Neandertalere som de er :p

Fordi det betyr mye for meg å ha en fin og god klokke. Har valgt klokke ut fra kriterier som design, ikonstatus, brukervennlighet, merke/historie, håndtverk, urverk, investeringsobjekt, og fleksibelt bruksområde.

Jeg anser, i motsetning til noen andre her inne, ikke meg selv for å være syk i hodet fordi jeg har en "dyr" klokke. Det er heller alle andre som ikke har slikt det må være noe galt med ;)

Har virkelig bevist for meg selv at nytte faktisk er 0%. trakk opp speedyen i dag morges etter at den hadde ligget i boksen en ukes tid. Så skjedde det tydeligvis noe for klokken 16.20 merket jeg at jeg ikke hadde stilt den. Har sikkert sett på den 20 ganger i løpet av dagen, men dette var første gang jeg sjekket hva klokken var.:)

Den har jeg også hatt flere ganger.. Men tør sjeldent å innrømme det. :p
Men jeg pleier å si at vi hvertfall ikke kjøper disse greiene for å vite hva klokken er. Det vet vi jo fra mobilen uansett. ;)

Har virkelig bevist for meg selv at nytte faktisk er 0%. trakk opp speedyen i dag morges etter at den hadde ligget i boksen en ukes tid. Så skjedde det tydeligvis noe for klokken 16.20 merket jeg at jeg ikke hadde stilt den. Har sikkert sett på den 20 ganger i løpet av dagen, men dette var første gang jeg sjekket hva klokken var.:)

Livet er herlig :D

Et aldeles umulig spørsmål. Nå har jeg vridd og vrengt på det vesle som finnes inne i hodet mitt, men det finnes ingen rasjonelle årsaker - eller irrasjonelle for den sakens skyld, til at jeg kjøper "dyre" klokker. Ettersom begrepet "dyrt" er relativt og dermed varierende ut fra den enkeltes ståsted, er min definisjon at klokker til 10K+ er dyrt.
Rettelse: det var dyrt.
Nå ligger nok den listen noe høyere dessverre. Heldigvis.

Følelser og totalopplevelsen av en klokke, med hovedvekt på design. Helt subjektivt og uten noen form for fornuft eller rasjonalitet. Dette er tungtveiende årsaker når en klokke kjøpes.

Lysten på en ny klokke, selve behovet for å kjøpe enda en, øker nærmest dag for dag nå.
Den eneste mulige årsaken til dette må være påvirkningen jeg utsettes for her på forumet. Ikke i negativ betydning, utelukkende positivt. Slik som den gode tonen oss medlemmer i mellom, bildene i dagens klokke, reviews, presentasjoner, Santos julekalender, Moores, Hopalongs og andres samlinger i all sin prakt, begeistringen som er til å ta og føle på når en klokke unboxes, de påfølgende gratulasjonene - noen ganger ovasjoner, alle de kunnskapsrike "nerdene" som har svar på alt innen klokkeverdenen - og alt mellom himmel og jord om det skulle dukke opp andre gåter og spørsmål, den lune humoren, ironien, alvoret, salon prive osv osv.

Så lenge jeg ikke har en eneste "klokkemeningsfelle" her i dalen har TS kommet som en befriende bekreftelse på at andre har det verre og at jeg ikke nødvendigvis er fullstendig gal om jeg kjøper enda en klokke som jeg strengt tatt ikke har bruk for. Hvem pokker har vel bruk for en klokke..?

Noen rangering av de punktene Celter startet tråden med er komplett umulig for min del. Jeg er ikke engang sikker på om det jeg har skrevet i dette inlegget har noe med kjøpelysten å gjøre. Jeg er ikke sikker på noe, bortsett fra at jeg er helt sikker på at jeg i år kommer til å handle inn en eller flere klokker som i min verden ligger under kategorien "dyre ur".

For min del går "utseende" og "smykkeeffekt" ut på det samme. Når man snakker om dyre klokker bør de ha utseende med seg, og da blir det automatisk et smykke i mine øyne, selv om de ikke har diamanter eller edelt metall.

Tja. I mitt hode må det bli slik:
Hvis du kjøper klokken kun for at du selv skal nyte synet av den må det bli utseende.
Hvis du kjøper klokken som en accessoir til et antrekk, eller for at du skal se bra ut for andre er det smykkeeffekt.:)