Et aldeles umulig spørsmål. Nå har jeg vridd og vrengt på det vesle som finnes inne i hodet mitt, men det finnes ingen rasjonelle årsaker - eller irrasjonelle for den sakens skyld, til at jeg kjøper "dyre" klokker. Ettersom begrepet "dyrt" er relativt og dermed varierende ut fra den enkeltes ståsted, er min definisjon at klokker til 10K+ er dyrt.
Rettelse: det var dyrt.
Nå ligger nok den listen noe høyere dessverre. Heldigvis.
Følelser og totalopplevelsen av en klokke, med hovedvekt på design. Helt subjektivt og uten noen form for fornuft eller rasjonalitet. Dette er tungtveiende årsaker når en klokke kjøpes.
Lysten på en ny klokke, selve behovet for å kjøpe enda en, øker nærmest dag for dag nå.
Den eneste mulige årsaken til dette må være påvirkningen jeg utsettes for her på forumet. Ikke i negativ betydning, utelukkende positivt. Slik som den gode tonen oss medlemmer i mellom, bildene i dagens klokke, reviews, presentasjoner, Santos julekalender, Moores, Hopalongs og andres samlinger i all sin prakt, begeistringen som er til å ta og føle på når en klokke unboxes, de påfølgende gratulasjonene - noen ganger ovasjoner, alle de kunnskapsrike "nerdene" som har svar på alt innen klokkeverdenen - og alt mellom himmel og jord om det skulle dukke opp andre gåter og spørsmål, den lune humoren, ironien, alvoret, salon prive osv osv.
Så lenge jeg ikke har en eneste "klokkemeningsfelle" her i dalen har TS kommet som en befriende bekreftelse på at andre har det verre og at jeg ikke nødvendigvis er fullstendig gal om jeg kjøper enda en klokke som jeg strengt tatt ikke har bruk for. Hvem pokker har vel bruk for en klokke..?
Noen rangering av de punktene Celter startet tråden med er komplett umulig for min del. Jeg er ikke engang sikker på om det jeg har skrevet i dette inlegget har noe med kjøpelysten å gjøre. Jeg er ikke sikker på noe, bortsett fra at jeg er helt sikker på at jeg i år kommer til å handle inn en eller flere klokker som i min verden ligger under kategorien "dyre ur".