Hei!
Jeg holder på å bli tullete av å forsøke å forstå hvordan man kan "tvinge" minutt- og timeviseren til å flytte seg raskere enn vanlig, uten å ødelegge urverket.
Slik jeg forstår det, er urverket i en vanlig klokke med kun tre visere en sammenhengende linje fra fjærhuset via tannhjul i forskjellig giring (som viserne er festet på) til balansehjulet m.m. ("escapement") i den andre enden.
Så hva er det som gjør at man kan dreie noen av de midterste hjulene i en slik kjede "uavhengig" av hva som foregår i endene? Er det noen friksjonskoplinger, eller koples drivverket fra viserne ved stilling, eller hva?
Er det noen av sonens mer erfarne folk son kan forklare dette?
På forhånd takk.
Jeg holder på å bli tullete av å forsøke å forstå hvordan man kan "tvinge" minutt- og timeviseren til å flytte seg raskere enn vanlig, uten å ødelegge urverket.
Slik jeg forstår det, er urverket i en vanlig klokke med kun tre visere en sammenhengende linje fra fjærhuset via tannhjul i forskjellig giring (som viserne er festet på) til balansehjulet m.m. ("escapement") i den andre enden.
Så hva er det som gjør at man kan dreie noen av de midterste hjulene i en slik kjede "uavhengig" av hva som foregår i endene? Er det noen friksjonskoplinger, eller koples drivverket fra viserne ved stilling, eller hva?
Er det noen av sonens mer erfarne folk son kan forklare dette?
På forhånd takk.