Tips fra en ikke-flipper:
1. Kvitt deg kun med de klokkene du er sikker på at du aldri kommer til å savne, gjerne etter å ha testet dem en etter en i f.eks en hel måned. Du vil rekke dette.
2. Full kjøpestopp på alle fronter, inkludert klokker. Få ekstra motivasjon ved å høre på disse
karene
3. De aktuelle kandidatene koster jo såpass at det vil ta meg minst ett år med sparing og knallhard prioritering for å være i nærheten. På samme måte som en kvinne må være gravid i ni måneder før fødsel er dette verdifull tid for å finne ut for deg selv om klokken i dine drømmer virkelig er verdt det.
4. Spar opp minst 20% ekstra, slik at du er helt sikker på at du vil ha akkurat den klokken. På denne måten unngår du å kjøpe noe mindreverdig eller kompromisse på en eller annen måte.
5. Betal cash. Ikke nødvendigvis bokstavelig talt, men overfør fra konto eller bruk i det minste debet-kort. Hjernene våre er feilkobla slik at den føler smerte når vi betaler kontant, men føler glede og opphisselse når vi bruker kredittkort.
Faktafaen... Du vet ikke om klokka virkelig er verdt prisen før du føler smerten ved å kvitte deg med penger du har spart opp på den harde måten og alt det du har ofret på veien.
Dette er faktisk mine egne leveregler, og jeg har kun solgt en Seiko alpinist etter at jeg begynte med dette tullballet. (Fikset ikke kanten på viserne) Nå blir det trolig flere tiår før jeg kjøper noe som tikker igjen, jeg har tross alt fem ur som dekker nesten alle behov...