Jeg så denne ute på KS i 2015, men bladde meg fort videre. Cartier var ikke noe for meg, smykkemerke som lager klokker.
Har flippet litt siden den gang og var nå på jakt etter noe spennende. Så ser jeg den samme klokken igjen på finn for noen uker siden, men denne gangen studerte jeg den litt nærmere. Det var noe der allikevel. Etter 3 sekunder med reflektering fant jeg ut at jeg ikke visste noen ting om dette merket. Det var på tide å lese seg litt opp.
Jeg vil tro at mange (meg inkludert) først og fremst forbinder Cartier med high-end smykker. Det var også smykker Louis-François Cartier startet opp med i 1847, men det finnes lommeur fra Cartier allerede fra 1853.
Det var først i 1904 at Cartier virkelig kom på banen som urmaker når han lagde et armbåndsur til flypioneren Alberto Santos-Dumont. Alberto hadde et ønske om å se tiden samtidig som han hadde begge hendene på frie til å styre flyet. I 1911 ble uret kommersialisert og gikk ut til massene.
Det er et viktig skille her på armbåndsur. Trenden med armbåndsur framfor lommeur tok ikke av før rundt første verdenskrig, inntil da var det mest kvinner som gikk med armbåndsur. Med Santos-Dumont fanget Cartier også oppmerksomheten til mannen i gata. I dag står Santos-Dumont som et designikon.
Videre ble Tank ble unnfanget i 1917 under første verdenskrig, visstnok ble inspirasjonen hentet fra en Renault tanks. Denne kom ut i markedet 1919 og står også som et ikon i dag. I likhet med Santos-Dumont finnes det mange variasjoner av denne som er vel verdt å google opp.
Så videre til uret som fanget min interesse. Cartier Calibre de Cartier Diver som ble presentert under Basel 2014. Cartiers første dykkerur noensinne. De gikk hele veien når de først lagde et dykkerur og det oppfyller kravene for ISO standarden. In-house verket 1904-PS MC (lansert 2010 med 48 timer gangreserve) sitter i en 11mm dyp kasse, som gjør dette til en av de tynnere dykkerne på markedet. Til sammenligning er Rolex 116610 på 12.8 mm.
Jeg har hatt en dragning mot skiver med romertall og nå får jeg endelig testet det ut. Artig detalj i mørket er også at det overdimensjonerte tallet XII er malt med Super-Luminova.
Det er kanskje ingen dum kombinasjon med all erfaringen fra smykkedesign? I mine øyne ser jeg ned på 42 mm med eleganse i et maskulint uttrykk, den glir like lett inn på kontoret som på en dag ved stranden. Mye tilstedeværelse, dette er ikke en klokke som gjemmer seg bort.
Herregud så mye rått Cartier har produsert - Herregud som uvitende jeg er. Jeg må lese mer.
Over til bilder.
Har flippet litt siden den gang og var nå på jakt etter noe spennende. Så ser jeg den samme klokken igjen på finn for noen uker siden, men denne gangen studerte jeg den litt nærmere. Det var noe der allikevel. Etter 3 sekunder med reflektering fant jeg ut at jeg ikke visste noen ting om dette merket. Det var på tide å lese seg litt opp.
Jeg vil tro at mange (meg inkludert) først og fremst forbinder Cartier med high-end smykker. Det var også smykker Louis-François Cartier startet opp med i 1847, men det finnes lommeur fra Cartier allerede fra 1853.
Det var først i 1904 at Cartier virkelig kom på banen som urmaker når han lagde et armbåndsur til flypioneren Alberto Santos-Dumont. Alberto hadde et ønske om å se tiden samtidig som han hadde begge hendene på frie til å styre flyet. I 1911 ble uret kommersialisert og gikk ut til massene.
Det er et viktig skille her på armbåndsur. Trenden med armbåndsur framfor lommeur tok ikke av før rundt første verdenskrig, inntil da var det mest kvinner som gikk med armbåndsur. Med Santos-Dumont fanget Cartier også oppmerksomheten til mannen i gata. I dag står Santos-Dumont som et designikon.
Videre ble Tank ble unnfanget i 1917 under første verdenskrig, visstnok ble inspirasjonen hentet fra en Renault tanks. Denne kom ut i markedet 1919 og står også som et ikon i dag. I likhet med Santos-Dumont finnes det mange variasjoner av denne som er vel verdt å google opp.
Så videre til uret som fanget min interesse. Cartier Calibre de Cartier Diver som ble presentert under Basel 2014. Cartiers første dykkerur noensinne. De gikk hele veien når de først lagde et dykkerur og det oppfyller kravene for ISO standarden. In-house verket 1904-PS MC (lansert 2010 med 48 timer gangreserve) sitter i en 11mm dyp kasse, som gjør dette til en av de tynnere dykkerne på markedet. Til sammenligning er Rolex 116610 på 12.8 mm.
Jeg har hatt en dragning mot skiver med romertall og nå får jeg endelig testet det ut. Artig detalj i mørket er også at det overdimensjonerte tallet XII er malt med Super-Luminova.
Det er kanskje ingen dum kombinasjon med all erfaringen fra smykkedesign? I mine øyne ser jeg ned på 42 mm med eleganse i et maskulint uttrykk, den glir like lett inn på kontoret som på en dag ved stranden. Mye tilstedeværelse, dette er ikke en klokke som gjemmer seg bort.
Herregud så mye rått Cartier har produsert - Herregud som uvitende jeg er. Jeg må lese mer.
Over til bilder.