Identifisering av Omega fra 70-tallet

Medlem
9. juli 2017
Sted
Oslo
Har fått en Omega klokke som min bestefar fikk fra jobben i 1974 etter 40 års arbeid i bedriften. Den har siden ligget i boksen og er helt ubrukt, den går fortsatt og fremstår som helt ny.

Har to spørsmål angående klokken. For det første, er det noen som ser hva slags klokke dette er? Det er ingen modellbetegnelse hverken på klokken eller beholder.

Det andre spørsmålet er om den bør leveres på service, den er ikke vært ibruk og har ligget i esken siden 1974 uten å bli trukket opp før nå.
20170709_134311.jpg

Ref nummer står antakelig på innsiden av lokket bak. ( noen av disse har kasser uten bak lokk, da må verket ut for og finne ref.)
Klokken har godt av en service siden oljen har nok stivnet og eller skillt seg.

Er den automatisk? Hvis så tipper jeg det er en ref 166.163 med caliber 1012

Ser ut som en skikkelig tidskapsel da. Jeg ville latt den være urørt og kun brukt den til spesielle anledninger:)

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Hei, og velkommen til Tidssonen. Om den ikke trenger service, bør den uansett sjekkes. Det finnes flere gode urmakere i Norge du kan levere den inn til. Det kommer derfor litt an på hvor du bor?

Forøvrig en flott klokke og i en fantastisk tilstand. Denne bør du ta godt vare på, og støtter meg til @MINUTE_REPEATER sine anbefalinger her. :)

Takker for informative svar!

Jeg kan lite til ingenting om klokker så om den er automatisk vet jeg faktisk ikke, den går når jeg trekker den opp. Har ikke gått med den enda, så vet ikke om den starter etter å ha vært i bevegelse.

Bor i Oslo, er det noen som kan anbefale en god urmaker å klokken til?

Hei, og velkommen til Tidssonen. Om den ikke trenger service, bør den uansett sjekkes. Det finnes flere gode urmakere i Norge du kan levere den inn til. Det kommer derfor litt an på hvor du bor?

Forøvrig en flott klokke og i en fantastisk tilstand. Denne bør du ta godt vare på, og støtter meg til @MINUTE_REPEATER sine anbefalinger her. :)

Et ur som har ligget i esken siden 1974 må ha service hvis det skal brukes. Som samlere og entusiaster er det det vi bør råd om. Oljen fra 1974 gjør ikke jobben i 2017. Sannsynligvis vil uret fungere men man påfører mye slitasje. De gangene jeg har kjøpt overliggere (NOS) hos ekte urmakere har ingen av dem vært villig til å levere fra seg uret uten å rense og olje.

Et ur som har ligget i esken siden 1974 må ha service hvis det skal brukes. Som samlere og entusiaster er det det vi bør råd om. Oljen fra 1974 gjør ikke jobben i 2017. Sannsynligvis vil uret fungere men man påfører mye slitasje. De gangene jeg har kjøpt overliggere (NOS) hos ekte urmakere har ingen av dem vært villig til å levere fra seg uret uten å rense og olje.

Det er godt folk er forskjellige, selv samlere. Du vil lite trolig slite ut et vintage Omega urverk ved å bruke det u-servet et par ganger i året. Men kanskje jeg er den eneste som ser skjønnheten av et ur som ikke har blitt åpnet siden det forlot fabrikken for 43 år siden?

Og jeg håper de urmakerene jeg kjenner også er "ekte"

Det er godt folk er forskjellige, selv samlere. Du vil lite trolig slite ut et vintage Omega urverk ved å bruke det u-servet et par ganger i året. Men kanskje jeg er den eneste som ser skjønnheten av et ur som ikke har blitt åpnet siden det forlot fabrikken for 43 år siden?

Og jeg håper de urmakerene jeg kjenner også er "ekte"

Så ikke noe om at den bare skulle brukes noen ganger om året. Jeg ville uansett fått den smurt. Falske urmakere er det overalt !

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91

Mitt råd er å få en kvalifisert urmaker (ekte?) til å sjekke uret, og etter all sannsynlighet gi den en service (jf. det du sier over). Jeg er ikke urmaker og har ikke sett klokka IRL, derfor "krever" jeg ikke at eier skal få servet urverket. Hilsen samler og entusiast uten urmakererfaring. :)

• Liker
Reaksjoner: Langtransport
Takker for informative svar!

Jeg kan lite til ingenting om klokker så om den er automatisk vet jeg faktisk ikke, den går når jeg trekker den opp. Har ikke gått med den enda, så vet ikke om den starter etter å ha vært i bevegelse.

Bor i Oslo, er det noen som kan anbefale en god urmaker å klokken til?

Den urmakeren som vil gi deg det ærligste svaret her er Erik Sutterud (@Arcticboy) . Du finner han på Bjølsen. Han forstår også vintage og vil vite hva som er greit og ikke greit å gjøre med ei klokke som er 45 år gammel.

Går du til en Omega-forhandler eller en tilfeldig urforhandler som ikke har urmaker on-premise kan du fort risikere å få en dyr standard service hos Omega i Sveits eller hos Swatch Group her i Norge.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: R.Haug
Hadde jeg hatt denne klokka ville jeg latt den være i boksen og ikke brukt den. Det er da nok av vintage klokker som man kan smøre opp og bruke, denne ville jeg bevart som en unik urørt klokke som man sjelden ser.

Greit nok at mange har den oppfatningen at "ur skal brukes", men er det ikke flott at det finnes godt brukte eldre ur som er i daglig bruk, samtidig som det faktisk finnes noen ytterst få eldre ur som aldri har vært brukt og som ser akkurat ut som de gjorde den dagen uret var nytt? Det ville være synd å ta denne klokka i bruk, det er bare min mening, andre vil sikkert være uenige....