Ikke nøyaktig nok

Medlem
6. mars 2014
Innlegg
233
Sted
Oslo
UZfmBm7.jpg


Min kjære Orient Ray har vært min hverdagsklokke siden juni 2014, og har blitt brukt omtrent hver dag til all slags bruk. Har mistet den i parketten et par ganger, men ellers har den ikke vært utsatt for noe mer ekstremt enn en dusj av og til.

Jeg har aldri sjekket nøyaktigheten på den, og siden den stopper omtrent en gang i uken pga lite bruk stilles den jevnlig. Derfor har jeg aldri merket at det er noe avvik å snakke om. Men så lastet jeg ned WatchCheck, tenkte det kunne være gøy å sjekke denne nøyaktigheten som det snakkes om her inne til tider. Resultatet etter fire dager:

td75GTZ.png


Dette kan da ikke være akseptabelt? Dette er jo ikke den dyreste klokken på markedet, men har kun hørt positive ting om Orient. Vet at det kan variere litt fra dag til dag, og det jevner seg mer ut, men her går den jo alt for sakte (?) flere dager på rad.

tl;dr: Akseptabelt avvik?
 
15 sekunder er vel innenfor hva Orient selv om denne modellen. Den er jo ikke COSC, så svaret på spørsmålet ditt kan være to-delt:

a) Godt nok mtp. hva Orient sier? Svar: Ja.
a) Godt nok mtp. hva du selv hadde forventets? Svar: Det er det bare du som kan svare på.

Se side 7 her: http://orientwatchusa.com/watch-manuals/K5b.pdf
 
Min Orient Ray går latterlig nøyaktig. Dette er mye klokke for pengene.

Ellers synes jeg din er vel innenfor, både ut fra Orient oppgir for klokka, og ut fra medfarten den har fått (fall i gulvet).

Todda
 
a) Godt nok mtp. hva Orient sier? Svar: Ja.
a) Godt nok mtp. hva du selv hadde forventets? Svar: Det er det bare du som kan svare på.

Takk for svar, kjenner det er litt betryggende at dette ikke er uakseptabelt for en Orient! Men jeg må inrømme at jeg er litt skuffet. Frykter at jeg nå får OCD på nøyaktigheten, og at det er det som skal avgjøre om jeg liker en klokke eller ikke. Dette gjør kanskje at en klokke som ikke er COSC er uaktuell :p

Klokken var forresten -12 i dag. En ørliten forbedring, men skulle gjerne sett et komma mellom sifrene.
 
Av mine klokker er ikke COSC klokken den mest nøyaktige, den kommer på en finfin 3. plass.
 
15 sekunder avvik er greit for et slikt ur, men det skulle helst ha vært på pluss siden.
Men det skal ikke mer til en et lite fall i parketten før rokkeren har flyttet på seg, og innstillingen er endret.
 
Hehe, dette er jo bare tull. Gå til en urmaker og få han til å regulere den slik at den går 16 sek. fortere per døgn. Klokken din går jo helt rett, den trenger bare regulering @FaensOldemor:)
 
Redigert av en moderator:
Vil ikke det koste mer enn klokken kostet ny?

En regulering pleier å ligge rundt 500,- ca.

Edit: eller om du har verktøy til å åpne klokken selv, kan du jo prøve selv. Bare vær veldig forsiktig og ikke gjør store endringene av gangen(kan potensielt senke amplituden mener jeg). Dette er snakk om endringer på kanskje mindre enn en millimeter.

Er selvfølgelig lettest om man har en timegraph (disse er fryktelig dyre dessverre), men man kan jo gjøre det til et lite prosjekt og ta det litt dag etter dag for å prøve seg frem. Spesielt når det ikke er snakk om verdens dyreste ur. Gjorde det selv på min SKX009 med godt resultat.
 
Redigert:
Jeg vet ikke hva klokken din koster, men hvis du har kjøpt klokken hos en urmaker trenger du kanskje ikke betale noe som helst. Vil nok tro at de fleste vil gjøre det som en gratis service. Har du kjøpt den et annet sted må du sikkert betale noen hundrelapper for det.
 

Kjøpte klokken på internett, og Orient har vel få AD'er i Norge så vidt jeg vet :mrgreen:

Tror nok ikke jeg skal åpne den selv, sjansen for at den er helt ubrukelig når jeg er ferdig med den er nok litt for enorm.

Den var -15 i dag også, altså er den veldig stabilt -15 per døgn. En billig løsning er jo bare å stille den 1 min frem hver 4 dag :D
 
Et lite tips kan være å sjekke om det er forskjell på avviket avhengig av hvordan den ligger. Min omega går ca 0,7 sek saktere hvert døgn. Men legger jeg den på natten med glasset ned, så går den 2 sek fortere i løpet av natten. Så annenhver natt opp ned og den går perfekt :)
 
Et lite tips kan være å sjekke om det er forskjell på avviket avhengig av hvordan den ligger. Min omega går ca 0,7 sek saktere hvert døgn. Men legger jeg den på natten med glasset ned, så går den 2 sek fortere i løpet av natten. Så annenhver natt opp ned og den går perfekt :)

Min ligger uten unntak med glasset opp, men jeg tviler på at det vil gjøre opp for hele avviket om jeg legger den andre veien.
 
Dette burde du justere. En enkel sak for en urmaker! Avviket er jo systematisk.