Informasjon om lommeur i gull anno 1912

Medlem
31. mars 2025
Sted
Oslo
Hei

Arvet et lommeur i gull. Gravering daterer det til 1912. Lurer på om noen har noe mer informasjon om hva dette kan være?
1000001564.jpg
1000001566.jpg
1000001568.jpg
1000001569.jpg
1000001570.jpg
1000001571.jpg
1000001572.jpg

Hei og velkommen hit @ThickThock

Det er et symbol og en inskripsjon på urverket som er vanskelig å tyde på bildet, men tror denne er basert på standard sveitsisk urverk fra begynnelsen av 1900 tallet. Fant et bilde i en av bøkene mine (Alan Shenton) som har et urverk som ligner. Det er laget av sveitsiske Paul Ditisheim, La Chaux de Fonds.
Fin klokke i 14k gull kasse.

IMG_2298.jpeg

Takk for interessant info. Symbolet er en pil gjennom et eple og inskripsjonen er GPE (muuuligens GDE).

Har du eller noen andre en tanke om hva et slikt ur er verdt? Hadde ambisjoner om å bruke uret med dress og vest, men det har blitt liggende i en skuff som typisk er, så jeg har vært innom tanken på å kanskje selge det.

Takk for interessant info. Symbolet er en pil gjennom et eple og inskripsjonen er GPE (muuuligens GDE).

Har du eller noen andre en tanke om hva et slikt ur er verdt? Hadde ambisjoner om å bruke uret med dress og vest, men det har blitt liggende i en skuff som typisk er, så jeg har vært innom tanken på å kanskje selge det.
Pil gjennom eple er gjerne Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon.

Videre etter å ha sjekket i bøker ser jeg at Mikrolisk og Karl Kochmann’s 989 siders index over europeiske registrerte varemerker for klokker er enige. Varemerket GPE var eid av Perret, Jules & Georges og registrert i 1904.

Så FHF (Fontainemelon) sitt varemerke med eple og pil (William Tell assosiasjoner der, og det er nok der symbolet kommer fra) var registrert i 1880, og GPE varemerket var registrert 14 oktober 1904. Så klokken din er laget etter den datoen, men ikke så mange år etter på grunn av det generelle designet på urverket. Graveringen fra 1912 passer helt fint med dette.

IMG_3960.jpeg

Ett spørsmål: Er der andre hallmarks stampet inn på urkassen (ikke urverket)?

På innsiden av det innerste lokket som dekker urverket, står det "metal" og sifrene 233182. Hvis det er urkassen da, her er kunnskapsnivået rimelig labert. I tillegg er det et bittelite stempel under 14K-stempelet på undersiden av det ytterste lokket som er vanskelig å se på bildet jeg lastet opp. Det minner om et ekorn, legger ved et bedre bilde:

20250405_104729.jpg

Stor takk til dere som graver frem informasjon i bøker og alt, dette var veldig gøy å lese!