Jeg kan ta meg av bezelen ihvertfall, hvis det er greit
Bezelen er en light-utgave av en "flight computer", en sirkulær regneskive som blir brukt av piloter til å regne på ting som hvor lang tid man bruker på et visst antall nautiske mil/statute miles/kilometer med en viss fart i knop/mph/kph. Man kan også regne om fra én måleenhet til en annen.
Hvis man tenker seg at den ytterste, vridbare ringen er "distanse-ringen", og de innerste faste tallene er "minutt-ringen", er man på vei. Hvis man for enkelhetens skyld flyr med 60 knops hastighet, og stiller tallet 60 på den vridbare bezelen mot tallet 60 på den innerste ringen, vil man kunne lese at man med en fart på 60kts vil bruke 60min på 60nm. Stiller man 12 (120) ytterst mot 60 innerst, vil man kunne lese rett av regneskiven at man flytter seg 120nm på 60 minutter med den hastigheten, og man kan samtidig lese av andre distanser for samme hastighet, for eksempel 80nm på 40min.
Håper dette var litt oppklarende
Her er en CRP-5 flight computer, eller flight confuser om du vil Har tilbragt altfor mange timer snurrende på en slik!
Dette var i flere år det aller vakreste uret jeg visste om... Det faktum at jeg skriver i fortid bør absolutt ikke tolkes negativt... Det har kommet mange konkurrenter den siste tid, men få i den prisklassen... (les 5 gangern minst).
Gratulerer med nytt ur. Jeg lærte meg å bruke den komplikasjonen en gang i tiden... Gode gamle regnestav.
Gratulerer med flott klokke. En av få Breitlinger jeg liker må jeg innrømme. Husker godt da jeg for noen år siden hadde en slik på armen hos Bjerke og kikket fascinert ned i den detaljrike skålen som urskiven utgjør. AR-coatingen gjør glasset nærmest usynlig, så alle detaljene skinner mot deg med klare farger og kontrast.
Det var akkurat denne jeg ville ha, mens nå er det av en eller annen grunn 42mm med hvite subdials som gjør det for meg.
Fikk ikke akkurat mindre lyst på den etter å ha googlet opp bilde av Mr. Cool med akkurat denne på armen. Hadde ikke sett for meg denne på armen hans. Og mer skulle det ikke til før jeg er rett på ebay igjen :roll: