Innkjøp av ny klokke

Medlem
17. nov. 2011
Sted
Stavanger
Hei.

Er helt fersk på forumet her, men har lest litt her inne på de forskjellige trådene og tenkte at det var like greit at jeg ble medlem....
Jeg har begynt å bli skikkelig interessert i klokker nå og har bestemt meg for å spare litt og gå til innkjøp av klokke til sommer/høst 2012 :)
De klokkene jeg har sett på er:
-Rolex Sub
-Rolex Seadweller
-Omega PO Chronograph
-Panerai 000, 005, 112?

Jeg har 2 klokker fra før av, men dette er skikkelig i budsjettklassen. Har en Seiko Premier Kinetic Perpetual og en Tag Heuer Formula 1.

Det jeg da lurer på er hvilke jeg skal søke meg inn på og jeg har tenkt sånn halvveis å ha et budsjett på 25-35, men hvis jeg finner en annen jeg syns er enda bedre så kan jeg nok spare litt lenger og strekke meg til 40 :)

Etter noen timers lesning og snakking med andre så har jeg hørt litt forskjellig om Omega PO. Folk sier noe om at urverket ikke er like bra som de andre og at Bezelen er "dårlig" ? Snakket noe om at det var veldig lett å få skraper på den også. Jeg har veldig liten kunnskap om klokker så derfor jeg poster her for å prøve å få litt mer kunnskap rundt klokkene jeg har sett på og hva som er positive og negative sider med de klokkene jeg har listet opp.. Setter pris på all tilbakemelding.

-Thomas

Alle klokkene du har listet opp er jo flotte ur. Hadde jeg vært deg vill jeg forøkt å få prøvd flest mulig av dem på armen, og sett hvilke som ga deg "go' følelsen".

Rolexene er kanskje de safeste å kjøpe, da de er relativt lette å få solgt igjen med relativt lite verditap (legg godt merke til bruken av ordet relativt ;)). De er kanskje også de mest allroundklokkene på listen din. Du får dem også i en bred prisrange avhengig av alder og tilstand.

Noen som har observert prisstigningen på 16600 de siste to åra? :eek:

16610 LV og 16600 (D til V serie) er de to modellene av nyere dato jeg har størst tro på vil fortsette å stige i pris fremover. Man kjøper selvsagt ikke ur for å tjene penger, men det finnes en viss tilfredsstillelse i å vite at man mest sannsynlig ikke går på en økonomisk smell om man vil selge.

Ja hadde jeg bare hatt pengene her og nå så skulle jeg gjerne slått til på den seadwelleren. Veldig fin :)
Jeg har også sett litt på Seadweller Deep Sea. Synes den ser veldig bra ut så er den røff i tillegg.. Men er det noen som vet hvor mye mer jeg må ut med da? Så noen på finn, men de ligger litt over mitt budsjett. Så det lå noen ute for 50.
Men hvor ofte må rolex klokkene på service? Hvor gammel klokke "bør" jeg kjøpe? vet at det ikke er noen maxalder og at alle disse er veldig bra, men vil jo ha en som ikke er altfor skrapet opp og som jeg skal ha leeenge :)

det virket jo som en veldig bra pris da :p får se når tiden kommer og jeg har spart opp litt penger da, men hvis det ligger noe sånt ute da så må jeg jo bare slå til... Prøve å få nyest mulig, men kommer det opp et kupp er det jo ikke tvil.. Alltid tenkt på at jeg skal ha en Rolex klokke, men hvorfor vente. Er vel bare like greit å kjøpe det med en gang :) Men må si at seadwelleren er kanskje den jeg har siklet mest på...

En sak du skal være klar over. Ikke kjøp en gammel klokke som man ikke vet tilstand på. Det er dyrt å reparer urverk på Rolex og lignende. Skal du kjøpe brukt så gå for en av nyere dato med garanti. Generelt trenger mekaniske klokker service hvert 5 år. Kjøper du alikevel en godt brukt klokke må du regne 5000+ i service utgifter inn i budsjettet, hvis den da ikke har skriftelig bekreftet service fra AD.

En sak du skal være klar over. Ikke kjøp en gammel klokke som man ikke vet tilstand på. Det er dyrt å reparer urverk på Rolex og lignende. Skal du kjøpe brukt så gå for en av nyere dato med garanti. Generelt trenger mekaniske klokker service hvert 5 år. Kjøper du alikevel en godt brukt klokke må du regne 5000+ i service utgifter inn i budsjettet, hvis den da ikke har skriftelig bekreftet service fra AD.

Ja det var det jeg tenkte meg... Vil kjøpe så ny som mulig, men vil helst ikke gå over 35000,- i budsjett da.. Men skal vel alltids klare å finne noe for det :) Når du leverer på service da f.eks hvert 5 år, får du noen garanti etter den servicen? eventuelt hvor lang?

Chronometer glömmer en viktig faktor här, nämlingen depreciering. Alla klockor behöver givetvis service och jag är helt enig i att detta är kostsamt, men ser du på klockinköp ur ren ekonomisk synvinkel menar jag att en "gammel" klocka är mer ekonomiskt. En ny/nyare klocka kommer minska i marknadsvärde, men en "semi-vintage/vintage ökar...

Vidare sträcker jag mig så långt att jag säger att nya klockor inte har samma charm/sjel som äldre, men det är en helt annan diskusjon...

Jeg ser det ikke bare økonomisk da. Jeg vil jo såklart ha en så fin klokke som mulig til en best mulig pris :p altså jeg vil ha en klokke som ikke har altfor mye skraper på seg, men den trenger ikke å være relativt ny.... Men ser begge sider da.. Hvis jeg finner en fint brukt klokke som er fra begynnelsen av 2000 tallet så er nok det veldig bra.. Hvis jeg da i tillegg får en seadweller fra den tiden så er det midt i blinken for meg egentlig.. Men jeg har veldig lyst å prøve deep sea modellen først da :) bare sett den på bilder og må se om den faktisk er så stor som alle skal ha det til :D

Det er nok mitt råd også: prøv de klokkene du har lyst på, før du legger pengene på bordet. Er det noe som er dyrt, så er det å kjøpe feil klokke ;)

Når det gjelder økonomi, så er det ingen tvil om at det lønner seg å kjøpe brukt. Men, ikke forvent at de stiger i verdi med årene. Det er bare de aller færreste som gjør dette.

Lykke til i jakten :) Det er alltid gøy å jakte på den rette klokken! Og, når man endelig får tak i "drømmeklokken", ja da finner man en ny "drømmeklokke", og jakten starter på nytt :D

hehe ja liker alltid å prøve ting før jeg kjøper.. Minner meg litt om hifihobbyen min. Starter smått og blir smittet av oppgraderingssyken. Farligste og dyreste som kan skje :) men er moro da.. lånte en panerai av en kompis og for en stund siden og syns den satt veldig bra på hånden, men vi får jo se.. Moro å se og høre på erfaringer fra erfarne folk her inne... Veldig bra forum :)