Innkjøring av automatiske urverk

Det stemmer. Jeg mener å huske at det er snakk om etpar ukers kontinuerlig bruk før verket "setter" seg (korriger meg om jeg tar feil).
 
Dette er det vel endel delte meninger om.
Urverkene skal i teorien være grundig testet fra produsentens side før klokka havner i butikken. Dvs, verket bør være "satt" når du kjøper klokka.
Jeg har imidlertid opplevd at klokka går mer nøyaktig etter alt mellom 2-6 uker med kontinuerlig bruk.

Hvis klokka di går langt utenfor det som bør være akseptabelt (COSC?) rett etter innkjøp, bør den tas med til regulering.
 
Sinn urene kommer med "anbefaling" om 2 mnd innkjøringstid før du kan forvente konsistent nøyaktighet (hm. mulig litt tung setning), eller enkelt sagt: to mnd innkjøringstid.
 
Alle mekaniske ur bruker 2-4 mnd på å legge seg. Viskositeten på olja er ikke alltid på topp etter at uret har stått i alt fra noen uker til flere år... Og selv om uret ditt VAR et Chronometer når det forlot COSC, behøver det slettes ikke VÆRE det nu... COSC sertifikatet sier bare hva potensialet for uret ditt er, og er ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på.

Ærbødigst,


Gyro
 
Og selv om uret ditt VAR et Chronometer når det forlot COSC, behøver det slettes ikke VÆRE det nu... COSC sertifikatet sier bare hva potensialet for uret ditt er, og er ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på.

Det er helt korrekt, og jeg har ved et par anledninger tidligere under slike diskusjoner linket til denne artikkelen. Interessant for nye lesere, gamle som er lei av mine gjentakelser bes vennligst overse.....:)
 
Takk Krille (jeg må ha oversett alle tidligere henvisninger), dette var interessant lesning. :)

Vet du hvem som har forfattet artikkelen?
 
COSC sertifikatet sier bare hva potensialet for uret ditt er, og er ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på.

Ærbødigst,


Gyro
Helt enig der, men det kan også fungere som en garanti.
Dvs, hvis klokka går fullstendig utenfor spec kan du gå tilbake å få den regulert helt uten kostnad.
 
Alle mekaniske ur bruker 2-4 mnd på å legge seg. Viskositeten på olja er ikke alltid på topp etter at uret har stått i alt fra noen uker til flere år... Og selv om uret ditt VAR et Chronometer når det forlot COSC, behøver det slettes ikke VÆRE det nu... COSC sertifikatet sier bare hva potensialet for uret ditt er, og er ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på.

Ærbødigst,


Gyro
Potensiale er da bedre enn ikke pontesiale synes også jeg leser at det brukes litt andre deler i verk som til cosc kontroll.Og hva tror du skjer med verkene som viser for stort avik?De selges vel til dem som ikke har tro på cosc:eek:
 
Det er helt korrekt, og jeg har ved et par anledninger tidligere under slike diskusjoner linket til denne artikkelen. Interessant for nye lesere, gamle som er lei av mine gjentakelser bes vennligst overse.....:)

Flott artikkel

Noen kommentarer:

COSC testen for mekaniske klokker varer i 360 timer/15 dager, ikke fem dager som det står i artikkelen

Urverkene er justert fra fabrikk i fem posisjoner og er justert for bruk på venstre hånd.
Chronometersertifiseringen forutsetter også at klokken skal brukes på venstre hånd, brukes klokken på høyre hånd vil ikke nøyaktigheten bli like god.


mer info her:

http://www.cosc.ch/


Det er også andre testinstitutt enn COSC som chronometersertifiserer urverk, urverk blir sertifisert både i Tyskland og Frankrike, COSC hadde også et testinstitutt i Japan, men det ble lagt ned på mitten av 70' tallet.
 
Chronometer Sertifisering

Flott artikkel

Noen kommentarer:

COSC testen for mekaniske klokker varer i 360 timer/15 dager, ikke fem dager som det står i artikkelen

Urverkene er justert fra fabrikk i fem posisjoner og er justert for bruk på venstre hånd.
Chronometersertifiseringen forutsetter også at klokken skal brukes på venstre hånd, brukes klokken på høyre hånd vil ikke nøyaktigheten bli like god.


mer info her:

http://www.cosc.ch/


Det er også andre testinstitutt enn COSC som chronometersertifiserer urverk, urverk blir sertifisert både i Tyskland og Frankrike, COSC hadde også et testinstitutt i Japan, men det ble lagt ned på mitten av 70' tallet.

Den simpleste chronometer-sertifiseringen er COSC. De justerer kun verket uten kassa.
Det tyske sertifiseringsselskapet sertifiserer verket ferdig montert i kassa.
Geneva Seal tester etter COSC`s normer inkludert verkets dekorering.
Den aller strengeste sertifiseringen er Patek Philipe`s eget segl, "PP".

Da Patek Philipe så seg grundig lei av at Geneva Seal ble gitt til forskjellige merker i hytt og pine bare pga enkel chronometertest og fine dekorerte verk, besluttet PP å danne sitt eget sertifiserings-segl da deres egne klokker skulle bestå de aller strengeste kvalitetskrav til klokkene i sin helhet.
 
Den simpleste chronometer-sertifiseringen er COSC. De justerer kun verket uten kassa.
Det tyske sertifiseringsselskapet sertifiserer verket ferdig montert i kassa.
Geneva Seal tester etter COSC`s normer inkludert verkets dekorering.
Den aller strengeste sertifiseringen er Patek Philipe`s eget segl, "PP".

Da Patek Philipe så seg grundig lei av at Geneva Seal ble gitt til forskjellige merker i hytt og pine bare pga enkel chronometertest og fine dekorerte verk, besluttet PP å danne sitt eget sertifiserings-segl da deres egne klokker skulle bestå de aller strengeste kvalitetskrav til klokkene i sin helhet.

Og dette ses ved at det er gravert inn PP på verket.
 
Den simpleste chronometer-sertifiseringen er COSC. De justerer kun verket uten kassa.
Det tyske sertifiseringsselskapet sertifiserer verket ferdig montert i kassa.
Geneva Seal tester etter COSC`s normer inkludert verkets dekorering.
Den aller strengeste sertifiseringen er Patek Philipe`s eget segl, "PP".

Da Patek Philipe så seg grundig lei av at Geneva Seal ble gitt til forskjellige merker i hytt og pine bare pga enkel chronometertest og fine dekorerte verk, besluttet PP å danne sitt eget sertifiserings-segl da deres egne klokker skulle bestå de aller strengeste kvalitetskrav til klokkene i sin helhet.

COSC sertifiserer også som regel kun standardverk fra bla. ETA og Sellita, mens Geneva Seal og PP sertifiserer Manufacture verk.
 
COSC sertifiserer også som regel kun standardverk fra bla. ETA og Sellita, mens Geneva Seal og PP sertifiserer Manufacture verk.

Den desidert største kunden til COSC er Rolex.

Jaeger-LeCoultre har sin egen sertifisering. Ferdig monterte klokker testes i 1000 timer. Kravene til nøyaktighet er de samme som for COSC, men testbetingelsene er mye strengere. Dette er den strengeste og tøffeste testingen som noen klokker utsettes for.

Patek Philippes internsertifisering handler først og fremst om hvordan urverket skal dekoreres! Det samme gjelder "Geneva Seal".
 
Den desidert største kunden til COSC er Rolex.

Jaeger-LeCoultre har sin egen sertifisering. Ferdig monterte klokker testes i 1000 timer. Kravene til nøyaktighet er de samme som for COSC, men testbetingelsene er mye strengere. Dette er den strengeste og tøffeste testingen som noen klokker utsettes for.

Patek Philippes internsertifisering handler først og fremst om hvordan urverket skal dekoreres! Det samme gjelder "Geneva Seal".

Ja,Rolex er største kunde etterfulgt av Breitling. Breitling kjører jo 99.9% på ETA standardverk forutenom deres eget verk BR01.
Rolex er Manufacture,da. Men i hovedsak er COSC sertifikat utstedet til standardverk.

Jaeger Lecoultre har ikke et eget "Seal" slik PP og Geneva Seal er,da, men de tester klokkene sine hardt.

PP har strengere krav til klokkens helhet en Geneva Seal. Det var også grunnen til at PP dannet sitt eget segl.
 
Men hva med IWC?
Mine tre mest presise ur er hhv. Explorer, Jaeger MCM og IWC AT.
Testene de to første har gjennomgått er kjente & kjære.
Men hvordan blir IWC testet? Min erfaring er at AT'en er utrolig presis under alle mulige forhold og temperaturer. Har sett den i timer hos Alf Lie, som viste det samme.
Frekvens (? - amplitude) og presisjon i alle posisjoner var med sinnsykt små avvik!:cool:
 
COSC er et uavhengig testinstitutt som tester og chronometersertifiserer urverk. Urverkene testes for nøyaktighet og funksjon. Bare urverk som er testet av offisielt godkjente testinstitutt kan kalles chronometer. Testen varer i 360 timer og det er 7 krav som må tilfredstilles.


”Geneva Seal” er ikke en test, men et sett med regler for kvalitetskontroll, dette handler først og fremst om hvordan urverkene dekoreres og generell kvalitetskontroll. Fabrikkene som bruker ”Geneva Seal” må godkjennes, men all kvalitetskontrollen foretas internt på fabrikkene. Det er kun et generelt krav til nøyaktighet, ingen omfattende testing.


”PP Seal”: Dette er Patek Philippes interne kvalitetskontroll. ”PP Seal” handler om generell kvalitetskontroll og krav til hvordan urverkene skal dekoreres; rotoren skal være laget i gull, fasettkantene skal poleres… Urverkene er selvfølgelig grundig testet og regulert av urverkdivisjonen til PP, men ”PP Seal” har bare et generelt krav til nøyaktighet, det er ikke en omfattende testing tilsvarende COSC.


Jaeger-LeCoultre 1000 Hour Master Control
JLC's interne testprosedyre. I grove trekk er testen den samme som COSC sertifisering, men JLC tester ferdigmonterte klokker og testen varer i 1000 timer. Testbetingelsene er mye strengere enn for chronometersertifisering. Dette er en test som handler om nøyaktighet og funksjon, 1000 timers testen kommer i tillegg til normal kvalitetskontroll.

Tidligere hadde alle JLC klokkene i Master Control serien et Master Control segl i 18k gull på baksiden av klokken, i dag er ”seglet” inngravert på urverket eller rotoren.
L1000525c.jpg



Alle klokkefabrikker med respekt for seg selv har en grundig intern kvalitetskontroll, men det er ikke alle som gjør et like stort nummer ut av det!!
 
Tråder som denne, og spesielt innlegg som de siste her, er grunnen til at jeg ikke kan la være å titte innom forumet flere ganger om dagen. Veldig bra.