Innkjøring av en ny Rolex

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2011
Sted
Oslo
Er det slik at en ny Rolex trenger å bli innkjørt før utverket går stabilt.
Gjelder kaliber 3135.
Synes min nye Sub går litt fort.

Enkelte hevder at nye ur trenger noen dagers, sågar ukers, gange for at de forskjellige type oljer skal fordele seg jevnt på de områdene hvor de hører hjemme. Det høres dog litt rart ut at en klokke som er justert til cosc på fabrikken skal gå for fort ved levering for deretter å falle tilbake innenfor cosc-standard.

Men, jeg har selv opplevd at en ny Rolex gikk +3s/d de første dagene for deretter å roe seg ned rundt -1,5s/d. Dette er målt når den står i winder. Ved normal bruk er den ikke så jevn. Da kommer det seg nok litt mer an på hvilke aktiviteter den utsettes for. Legger jeg meg tidlig slik at klokken ligger på nattbordet lenge, kan mye justeres bare ved hvilken stilling klokken ligger i. Krone opp/ned, skive opp/ned osv.

Tvilsomt.
Hva mener du med "litt fort"?

Er litt usikker på hvor fort den går på 24 timer. Har ikke fått testet den sikkerlig enda.
Men det jeg synes er rart er at hvis jeg stiller klokken etter atomuret til Justervesenets ( Justervesenet - hovedside) , så kan den akselerere 2-2,5 sekunder på rundt 3 timer. Men jeg skal ikke si dette for sikkert. Jeg kan også ha "klønet" det til...

Er litt usikker på hvor fort den går på 24 timer. Har ikke fått testet den sikkerlig enda.
Men det jeg synes er rart er at hvis jeg stiller klokken etter atomuret til Justervesenets ( Justervesenet - hovedside) , så kan den akselerere 2-2,5 sekunder på rundt 3 timer. Men jeg skal ikke si dette for sikkert. Jeg kan også ha "klønet" det til...

Tror du burde sjekke avviket etter 24 timer. Hvis avviket er 2-2,5 sekunder på tre timer så tilsvarer dette døgnavvik på 16-20 sekunder. Det er i så fall langt unna normalt avvik på Rolex, uansett hvor ny den er.

Jeg har nå synkronisert uret på nytt. Så resultatet ser vi i morgen kveld.

Redigert:
Jeg hadde det sånn med min sub også, men etter litt bruk gikk det med ca +2 i døgnet. Jeg har også lagt merke til at justervesenets klokke lar seg påvirke av tregt nett(hvis du har sjekket med tlf). Jeg har brukt stoppeklokke, målt over flere dager, og regnet ut snittet. Noen dager er mer aktive enn andre, og dette utgjør en forskjell på nøykatigheten:)

fra -4 til +6 på 24 timer :)

Må bare legge til at -4 til +6 skal oppnåes i 5 posisjoner og 3 forskjellige temperaturer! :)
(+8, +23 og +38c`)

Klokker pleier også å sakke litt etter noen måneder. Breitlingen min (Super Avenger) f.eks holdt jevnt over ca 10+ sekunder hver dag. Nå har den roet seg til 1-3+ sek

Redigert:
Det ser ikke ut til at dette er mye å bekymre seg for.

Når det gjelder Justervesenet, så kan også deres klokke ha et avvik avhengig av hvilken datatilkobling man bruker. Med standard bredbåndstilkobling + wifi til PC kan den vise ett sekund raskere enn om jeg bruker mobilen tilkoblet mobildata (vet ikke om det er mobildata det heter, men den er altså tilkoblet nettet utenom husets bredbånd)

NRKs klokke via parabol er flere sekunder forsinket i forhold til Justervesenets, men den er i alle fall konsekvent.

Det ser ikke ut til at dette er mye å bekymre seg for.

Når det gjelder Justervesenet, så kan også deres klokke ha et avvik avhengig av hvilken datatilkobling man bruker. Med standard bredbåndstilkobling + wifi til PC kan den vise ett sekund raskere enn om jeg bruker mobilen tilkoblet mobildata (vet ikke om det er mobildata det heter, men den er altså tilkoblet nettet utenom husets bredbånd)

NRKs klokke via parabol er flere sekunder forsinket i forhold til Justervesenets, men den er i alle fall konsekvent.

Var nok jeg som klusset det til når jeg synkroniserte Rolex´n forrige gang.
Skal holde dere oppdatert på utviklingen. Ny film kommer senere i dag ;)

+ 3 sekunder

[video=youtube;rOMVLJMyA8Q]http://www.youtube.com/watch?v=rOMVLJMyA8Q[/video]

Det var da VOLDSOMT til fart, da ;)

Denne går nok både pent og pyntelig innenfor. Om jeg ikke alt har gratulert deg; Gratulerer med ny klokke!

Jeg ser at denne tråden har "sluknet" litt. Grattis med en flott rolex forresten. Det er nok riktig at urverk som har ligget en stund, selv etter en justering til cosc et år tidligere (av kun verket - før montering) kan tøyse litt i starten. Det kan uansett ikke understrekes nok hvordan bruken til eier er, for hvordan den vil oppføre seg. Det er en mekanisk inretning og følgelig må gravitasjon spille inn, bruker du den aktivt, eller er fysisk på jobb - type snekker - eller sitter du rolig foran en pc hele dagen. Dette kombinert med hvilken vei man legger fra seg klokken på natten - om det er vilkårlig eller alltid samme vei, f. eks opp, vil påvirke alt sammen. Det som er et faktum, er at du skal kunne få klokken justert gratis i garantiperioden. Da er det gull verdt for urmaker å vite hvor mye den går for fort, eller hvor mye du synes den sakker i døgnet. Er dette et jevnt tall, er det lett for urmaker å justere dette med en gang. Så går det bra helt til du tar ferie fra gruvearbeiderjobben, og ligger 24 timer flat på en seng i landet syden :cool:

Kan dette gå andre veien også? Altså at en klokke kan starte litt sakte, og så gaine seg litt når den blir tatt i bruk?

Jeg vet ikke. I mitt enkle hode, vil en klokke kanskje gaine litt, ettersom olje og komponenter går seg til?