Innspill til bil

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Ja, så bør jeg kjøpe ny bil snart. Kansje til påsken? Kansje før.
Saumfarer finn daglig for å danne meg et bilde, og har ikke helt funnet ut hva jeg faktisk vil ha.

De tingene jeg er sikker på er at jeg ønsker;
Kompakt klasse (golf, a3 osv) Grunnet mye parkering i byen og ønsker litt kort bil, men allikevel litt bagasjeplass.
Automatgir (for en gangs skyld)
kurrant farge, svart, sølv eller grå.
Seter med god støtte
Parkeringssensor bak (ofte en del bagasje, og da også redusert syn bakover)
maks km stand 110.000
maks pris 200.000
Helst ikke eldre enn 2006 mod.

Noen som har noen gode tips?

Har vært inne på leasing, og b.la prøvekjørt ds4 for å se om det kunne være noe. Men har vel egentlig konkludert med at jeg vil kjøpe, og ikke lease.

Spent på å høre hva dere tenker!

Hvor kompakt må den være? Skoda Octavia er bygget på Golf/A3-ramma, og er således en ganske kompakt stasjonsvogn. Mye bagasjeplass, litt snau bakseteplass.

Ikke så mye status å hente i en Skoda, men jeg har vært utrolig fornøyd med min. Snusfornuftig ja visst, men likevel en trivelig bil å leve med. (Min er en 2004 modell RS. Ikke noen sportsbil, men greit med litt krefter i bakhånd.)

SkodaReb.jpg

Til de kriteriene skal jo Opel Astra, Volvo C30 og BMW 1er serie være gode alternativer. Sistnevnte kan dog fort bli i dyreste laget;)

Haha, Mogens. Jeg har en 66 boble, men den nyeste nye som ikke har kommet enda ser ok ut.

Du med din avatar kjører vel forøvrig rundt i denne?

citroen-2cv-bond.jpg

Til de kriteriene skal jo Opel Astra, Volvo C30 og BMW 1er serie være gode alternativer. Sistnevnte kan dog fort bli i dyreste laget;)

Hadde volvo c30 R-design tidligere, så føler at det kapittelet er gjort, sort of. God bil, men been there..

hmm, skal ikke være lett.

Ferrari? :D

bieber.jpg

Har kjørt en A3 Sportback i 4 år. Kan anbefale bilen, fin å kjøre, ok bagasjeplass og generell god kvalitetsfølelse på bilen. Service hos Møller kan derimot ikke anbefales, dyrt og dårlig.

Jeg vet hva servicekost på ferrari er i snitt pr år, og selvom jeg kunne klart en 348 så ville jeg ikke eid en.

faen, kansje jeg må bytte avatar snart

Hvor kompakt må den være? Skoda Octavia er bygget på Golf/A3-ramma, og er således en ganske kompakt stasjonsvogn. Mye bagasjeplass, litt snau bakseteplass.

Ikke så mye status å hente i en Skoda, men jeg har vært utrolig fornøyd med min. Snusfornuftig ja visst, men likevel en trivelig bil å leve med. (Min er en 2004 modell RS. Ikke noen sportsbil, men greit med litt krefter i bakhånd.)

SkodaReb.jpg

+1 :)

Vel, hvis man tenker liiitt utfor de opplagte alternativene:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=30642466

Og hvis du er villig til å gi slipp på parkeringssensor og automatgir. (og bagasjeplass og bakdører og generell driftsikkerhet :) )

Men forøvrig riktig farge, pris og kmstand?

+1

Hadde en slik i 3 år uten noen problemer. Ikke den mest praktiske bilen, men ikke mange i samme prisklasse gir deg like mye glede pr krone.

Det eneste fornuftig i denne prisklassen er å kjøre, vel, fornuftig. F.eks Skoda som gir deg mer eller mindre Golf kvalitet til lavere pris.

Det er veldig lett å få lyst på noe mer morsomt (F.eks Alfaen), men om du vil ha noe enkelt og driftssikkert og greit de neste årene vet jeg hva jeg ville valgt :)

Når det gjelder biler så er jeg av den klare oppfatning, at det finnes ingen bra biler! Det finnes biler som er mer eller mindre dårlige! Blant de mindre dårlige så befinner trolig Skoda seg, sammen med et utvalg japanske merker.
Gå for Skoda, rimelig og bra. Men lav status. Du kan jo kompensere for lavstatus bil med en klokke mange vil misunne deg feks!?

Den var slettes ikke dum. Får kontakte dem og se vedr. prøvekjøring.

Muttern har fått ny firmabil, så jeg skal selge den gamle. Så blir jeg som har den frem til den blir solgt. Dette er mao, ikke noe hastverk, men veldig kjekt med flere som kommer med synspunkter. også er det jo spennende å se hvordan prisene utvikler seg etterhvert.

Takker for deres bidrag så langt:)

Etter 25 år i bilbransjen tør jeg komme med følgende påstand:
Best på driftssikkerhet og minst utgifter til service og vedlikehold får du med en japansk bil. Kjedelig, som regel, men veldig snusfornuftig. De nyeste koreanske er nesten helt på linje med japsebilene om dagen.

Skal du gå for europeisk er Skoda blant det beste - i hvertfall når det gjelder punktene over.

PS: Jeg har jobbet både med tyske, franske, japanske og koreanske biler.