Innspill til bil

Vært inne på mini-tanken, men har et par venner som har dette som bil nr to, og de synes ikke alltid det er like gøy. Det som kan friste er naturligvis en S, men vi får se. skal få laget en skikkelig oversikt over aktuelle biler etterhvert.
 
Gjør deg selv en tjeneste og kjøp en Mini!

Vi har også en Mini som nr to bil. Siden jeg som student freste rundt i en blodtrimmet original-Mini fra 70-tallet, har det alltid vært en rød Mini i livet mitt og det skal det alltid være. Forutsetningen er naturligvis at BMW ikke endrer på det originale go-kart konseptet som de klokelig har videreført fra den originale Minien. De har klart å beholde den hooligan-bøllete kjørefølelsen, til tross for dobbel størrelse og vekt, samt masse moderne mikk som biler må ha i dag. Mer moro per krone skal man lete lenge etter.

Alfaen det er linket til er fin, men Alfa med innkjøpt astmatisk stinkediesel og middels kjøreegenskaper får meg bare til å savne tiden da Alfa produserte de beste motorene og hadde de beste kjøreegenskapene - nå er det bare det nydelige designet igjen (dette kommer fra en som utelukkende kjørte Alfa i nesten 20 år, ved siden av Minien).

Dersom du derimot kun ser på bil som transport gir trolig Skoda det beste kost/nytte-forholdet. Sikkert kjempegod radio og ergonomisk plasserte koppholdere:)
 
Dersom du derimot kun ser på bil som transport gir trolig Skoda det beste kost/nytte-forholdet. Sikkert kjempegod radio og ergonomisk plasserte koppholdere:)

Det skulle man tro, men min Skoda har den mest idiotiske plasserte koppholderen ever. Under armlenet. Slik at jeg ikke kan både ha lenet nede og en høy kopp i holderen samtidig :D

Men Mini er jo et fantastisk morsomt kjøretøy!
 
Ikke annet en at de ser rå ut! :p


Du kan sikkert ta en titt på Kia også. Mye for pengene hvertfall. I følge en kompis av meg kjører de som en bil også.. ;) Men baksetene er under en hver kritikk..
 
Vært inne på mini-tanken, men har et par venner som har dette som bil nr to, og de synes ikke alltid det er like gøy. Det som kan friste er naturligvis en S, men vi får se. skal få laget en skikkelig oversikt over aktuelle biler etterhvert.

Jeg var veldig klar for mini for noen år tilbake, men så startet jeg å lage arvinger istedet. Og som Morini skriver de har klart å beholde bølle følelsen. Når du klemmer inn gassen er det som om rompa subber asfalten og du har moro i mengder. MEN .....hver gang jeg ser en mini suv eller en mini stasjonsvogn elsker jeg den litt mindre. Jeg er stygt redd de unge bøllete ikke vil ha samme bilen som moren sin og at kulheten ved bilen sakte kommer til å forsvinne.
 
Gjør deg selv en tjeneste og kjøp en Mini!

Vi har også en Mini som nr to bil. Siden jeg som student freste rundt i en blodtrimmet original-Mini fra 70-tallet, har det alltid vært en rød Mini i livet mitt og det skal det alltid være. Forutsetningen er naturligvis at BMW ikke endrer på det originale go-kart konseptet som de klokelig har videreført fra den originale Minien. De har klart å beholde den hooligan-bøllete kjørefølelsen, til tross for dobbel størrelse og vekt, samt masse moderne mikk som biler må ha i dag. Mer moro per krone skal man lete lenge etter.

Alfaen det er linket til er fin, men Alfa med innkjøpt astmatisk stinkediesel og middels kjøreegenskaper får meg bare til å savne tiden da Alfa produserte de beste motorene og hadde de beste kjøreegenskapene - nå er det bare det nydelige designet igjen (dette kommer fra en som utelukkende kjørte Alfa i nesten 20 år, ved siden av Minien).

Dersom du derimot kun ser på bil som transport gir trolig Skoda det beste kost/nytte-forholdet. Sikkert kjempegod radio og ergonomisk plasserte koppholdere:)

+1

Har rød mini selv, den er nesten like morsom som en Boxster i byen! Den andre "bybilen" er en Gjøvikregistrert Defender 90. Perfekt som bybil men kanskje litt dyr både å kjøpe og ha.
 
Noen med erfaringer rundt Alfa Mito?
Har kjørt Alfa Mito mange ganger, så kan vel si jeg har litt erfaring i hvertfall.
Alfa Mito er en ordentlig gøyall småbil, den byr på en kjøreopplevelse uten like. Jeg har kjørt både fiat 500, mini, BMW 1-serie og audi a3, og av alle dem hadde jeg valgt mitoen uten tvil. Bare spør i hvis det er noe du lurer på ved mitoen.
 
Hyggelig Ostepåpp:) Jeg har et tilbud ute nå, ser ut til at jeg kansje klarer å få en 135 HK Mito til 200k ferdig importert. Har ikke begynt forhandlingene, men kan se ut som er innen rekkevidde. Har du prøvd denne motoren. Har du kjørt manuell eller automat? Vet du om hvordan denne er på vinterføre?
 
Hyggelig Ostepåpp:) Jeg har et tilbud ute nå, ser ut til at jeg kansje klarer å få en 135 HK Mito til 200k ferdig importert. Har ikke begynt forhandlingene, men kan se ut som er innen rekkevidde. Har du prøvd denne motoren. Har du kjørt manuell eller automat? Vet du om hvordan denne er på vinterføre?

Jeg har prøvde 155hk og 120hk Diesel, begge med manuell kasse. Har lest mye positivt om 135hk motoren på det engelske alfa-forumet, mange som føler den er langt sprekere enn hva 135 skulle tilsi. Jeg prøvde en mito JTD på vinterføre, og følte den mestret den norske vintern med glans, mye av dette pga DNA. Håper virkelig du går til innkjøp av en Mito, en litt sær bil med mye sjarm. Vurderer selv en Fiat 500 abarth:D
 
Litt malurt i begeret.
Verditap og reparasjonskostnader kommer til å koste deg et par års klokkebudsjetter pr år med en slik bil.

Alt er selvsagt relativt, så om du har et klokkebudsjett på 150K pr år vil det kanskje ta et par år før du du tangerer årsbudsjettet på klokker.

Kjøper du bil med hjertet og ikke med hodet er det dessverre ofte slik. Jeg skulle gjerne hatt en Alfa og ønsker lykke til - med kryssende fingre!