Inspirasjon til masterklokke

Medlem
21. mars 2013
Hei,

Først og fremst vil jeg takke for et knallforum. Har vært "stille" leser over en lengre periode, men nå er tiden inne for å bidra. Kommer muligens til å lage en galleritråd etterhvert, men når - det får tiden vise.
Det finnes helt sikkert lignende tråder, men da spørsmålet ofte stilles fra forskjellige brukere med forskjellige preferanser så velger jeg å opprette en ny. Arrester meg gjerne om det er feil og diriger meg dit hen :)

Saken er at jeg snart fullfører mastergraden, samtidig at jeg tilfeldigvis også fyller 25 år. Med andre ord er det på plass med en master/bursdagsklokke til meg selv. Det er litt frem i tid, men ønsker å legge ned litt arbeid i valg av klokke da den - for meg - kommer til å betyr noe helst spesielt.

Når det gjelder valg av klokke har tanken streifet flere ulike merker, modeller og kategorier: Først var Omega Speedmaster det åpenbare valget, videre tittet jeg på vintage Rolex - men da det er et minefelt uten sidestykket satt jeg det på vent og gikk videre til JLC. Hos JLC har jeg særlig sansen for Master Chronograph og var lenge overbevist om at dette var riktig - før jeg fikk sansen for Officine Panerai. For meg er PAM337 den som trigger mest, uten å kunne forklare helt hvorfor. Bør også nevnes at jeg har veldig sansen for IWC og deres Portuguese, samt Zenith og El Primero verket. Dere skjønner tegningen...Totalt kaos. :)

Derfor lurer jeg på om dere kunne hjelpe å sortere tankene, dele erfaringer og komme med nye innspill. Alt av forslag tas imot med åpne armer, det være rem, lenke, chronograph, månefase, GMT, dress, sport, gull, stål etc. Bør også nevnes at jeg tenker prisklasse 30-60k og er åpen for forslag hvor jeg ender med to klokker for lignende pris.

Hei,

Først og fremst vil jeg takke for et knallforum. Har vært "stille" leser over en lengre periode, men nå er tiden inne for å bidra. Kommer muligens til å lage en galleritråd etterhvert, men når - det får tiden vise.
Det finnes helt sikkert lignende tråder, men da spørsmålet ofte stilles fra forskjellige brukere med forskjellige preferanser så velger jeg å opprette en ny. Arrester meg gjerne om det er feil og diriger meg dit hen :)

Saken er at jeg snart fullfører mastergraden, samtidig at jeg tilfeldigvis også fyller 25 år. Med andre ord er det på plass med en master/bursdagsklokke til meg selv. Det er litt frem i tid, men ønsker å legge ned litt arbeid i valg av klokke da den - for meg - kommer til å betyr noe helst spesielt.

Når det gjelder valg av klokke har tanken streifet flere ulike merker, modeller og kategorier: Først var Omega Speedmaster det åpenbare valget, videre tittet jeg på vintage Rolex - men da det er et minefelt uten sidestykket satt jeg det på vent og gikk videre til JLC. Hos JLC har jeg særlig sansen for Master Chronograph og var lenge overbevist om at dette var riktig - før jeg fikk sansen for Officine Panerai. For meg er PAM337 den som trigger mest, uten å kunne forklare helt hvorfor. Bør også nevnes at jeg har veldig sansen for IWC og deres Portuguese, samt Zenith og El Primero verket. Dere skjønner tegningen...Totalt kaos. :)

Derfor lurer jeg på om dere kunne hjelpe å sortere tankene, dele erfaringer og komme med nye innspill. Alt av forslag tas imot med åpne armer, det være rem, lenke, chronograph, månefase, GMT, dress, sport, gull, stål etc. Bør også nevnes at jeg tenker prisklasse 30-60k og er åpen for forslag hvor jeg ender med to klokker for lignende pris.

Velkommen til forumet og gratulerer med snart gjennomført master og rund alder:)

De fleste slike forespørsler svares med: Rolex Submariner. Ikke feil det:) Men jeg skal prøve å å nyansere litt ift egne erfaringer.

1. Den beste måten å sondere/bruke tid på valg er serieflipping. En relativt alvorlig og slitsom diagnose. Men interessant, hyggelig og morsom!
2. Definer bruksområdet: er du aktiv? skal den kun brukes til fine anledninger og dress? har du spesielle hobbyer som tilsier et ur med en speisell tilkobing (i komplikasjon eller markedsføring...)? en klokke til alt? etc
3. Jeg har selv hatt noen av dem du nevner. PAM har jeg på en måte vokst litt fra, de har aldri gitt meg den kvalitetsfølelsen live som bildene tilsier. JLC har en av klokkeverdenens mest imponerende historie, og skulle jeg gjerne hatt en av deres dressur, men da kun som dressur. IWC syns jeg har mye bra design, men jeg syns også disse passer bra til dress, og ikke allbruk. Zenith er jo flotte, men selv syns jeg designet ofte er litt "rotete". Speedy er jeg en halv cm unna å kjøp selv....
4. Anbefaling: kjøp en submariner, gjerne en strøken og dyr 16610. Dato er kjekt å ha. Den siste modellen liker jeg ikke kasseformen til. Eldre sub vil jeg ikke anbefale som en førsteklokke, altfor mye franken og shit. Sub kan virkelig brukes til alt og har en bevist tidløst design. Litt kjedelig? Muligens. Er ikke sportsaktiviteter så viktig er Bluesey og Hulken flotte:) Disse har også den firkantede kasseformen, men ikke så synlig da fargen på bezel og skive trekker oppmerkesomheten bort fra kassen. Er du over gjennomsnittet kraftig er SD4C et godt alternativ. For meg ble den for tung.

Håper dette ga noen retninger og inspirasjon? Lykke til! :)

Har ingen knallgode alternativer til deg sånn med en gang, men anbefaler deg å kjøpe kun én klokke (1) og kjøpe nytt (2).

1. Når man skal ha det til en spesiell anledning gjør det seg bedre med en klokke da denne alltid vil ha en spesiell verdi i seg selv. Kjøper du to vil jeg tippe de to ikke får samme verdi i betydning for deg når det har gått noen år. Det blir også lett å flippe bort etterhvert når man da ikke låser historien i ett ur og plutselig sitter du igjen med "50% master klokke" og en dårlig historie om hvordan du pleide å ha to master klokker.

2. Det finnes massevis av eldre ur som er helt fantastiske, og jeg anbefaler egentlig alle å eie et vintage ur en dag. Likevel synes jeg ikke dette er anledningen for deg å kjøpe vintage. Du skal nå markere at du er ferdig med studier, og da bør urets historie markere akkurat dette. Kjøper du et brukt ur ligger det mye historie i uret fra før av. Kjøper du nytt vil historien til uret starte der og da kan man selv velge hvordan historien utløper seg. Høres kanskje litt cheesy ut, men for min del vet jeg at det ville gitt uret mye høyere betydning for meg femten eller femti år frem i tid. Eneste unntaket jeg ser for meg her er om det er et familieur som går i arv!

Jaeger Le Coultre Master Ultra Thin (MUT) forresten?

1) jeg liker tanken på å unne seg et master ur!
2) drit i tanken på at uret aldri skal flippes, det er lov/naturlig å skifte mening
3) kjøp smart = brukt ( kanskje med unntak av Rolex Hulk eller Batman dersom det skulle friste)
4) gå gjerne vintage dersom du ønsker det - bruk i tilfelle forumet for det det er verdt. Legg ut info om klokker du er interessert i her inne for kommentarer og du vil ha en lang og spennende jakt foran deg. Lytt i tilfelle til rådene du får.:cool:

Takk for alle svar. Først og fremst forstår jeg at det mangler del essensielt i åpningsinnlegget. Fra før av har jeg en Tudor Black Bay, vintage Omega Seamaster og vintage Longiness Flagship. Den nevnte klokken denne tråden handler om kommer derfor i tillegg. Deretter har jeg selvsagt vært inne på tanken på Rolex Submariner - men la den tanken død da det for det første er for nært de jeg allerede har, samt at jeg liker den gamle kassen best. Det betyr at jeg må på vintagekjøret - som jeg skal en eller annen gang - men ikke nå.

@Fettstykke: Godt forslag med birthyear speedy og ny Seamaster 300. Note to self.

@Genta: Takk for at du deler egne erfaringer. Får svare i samme rekkefølge som du skrev.

1. Ser at mange flipper, og det er ingenting gale med det, man får prøve flere klokker enn om man ikke hadde gjort det. For denne klokken kunne jeg (om mulig?!) kjøpe - og - beholde. Liker tanken om å bruke klokken og lage sin egen historie gjennom opplevelser og bruksmerker jeg har laget selv.

2. Bruksområdet er relativt stort: Jeg er aktiv, men denne klokken skal ikke brukes til ekstremsport, da blir tudoren benyttet. Jeg har ingen spesielle hobbyer denne klokken er tenkt for, så det er rom for både lenke, gummistrap, NATO og skinnremmer. Når det gjelder komplikasjoner, ja takk. Alt fra chronograph, via månefase til kalenderfunksjoner er aktuelle :D

3. JLC er fantastisk og en klokke herfra vurderes opp og i mente. Historien, komplikasjonen, design, at det går under radaren - alt hva jeg egentlig ønsker. Dersom det blir en JLC kommer nok den til å bli brukt mer casual enn dressklokke. Det samme går for IWC når det gjelder bruk.

4. Rolex Submariner er for meg vintage - og da må jeg, som nevnt tidligere, på vintagekjøret. Det skal jeg. Snart.

Takk for råd og innspill :mrgreen:

Redigert av en moderator:
1) jeg liker tanken på å unne seg et master ur!
2) drit i tanken på at uret aldri skal flippes, det er lov/naturlig å skifte mening
3) kjøp smart = brukt ( kanskje med unntak av Rolex Hulk eller Batman dersom det skulle friste)
4) gå gjerne vintage dersom du ønsker det - bruk i tilfelle forumet for det det er verdt. Legg ut info om klokker du er interessert i her inne for kommentarer og du vil ha en lang og spennende jakt foran deg. Lytt i tilfelle til rådene du får.:cool:

Skjønner veldig godt flippe/ikke flippe tankegangen. Det blir nok til at jeg gjør som du foreslår. En ting er sikkert: preferansene står ikke fast, og endres over tid.

Bruktmarkedet er svært aktuelt, det samme er vintagemarkedet - snart :D

Har ingen knallgode alternativer til deg sånn med en gang, men anbefaler deg å kjøpe kun én klokke (1) og kjøpe nytt (2).

1. Når man skal ha det til en spesiell anledning gjør det seg bedre med en klokke da denne alltid vil ha en spesiell verdi i seg selv. Kjøper du to vil jeg tippe de to ikke får samme verdi i betydning for deg når det har gått noen år. Det blir også lett å flippe bort etterhvert når man da ikke låser historien i ett ur og plutselig sitter du igjen med "50% master klokke" og en dårlig historie om hvordan du pleide å ha to master klokker.

2. Det finnes massevis av eldre ur som er helt fantastiske, og jeg anbefaler egentlig alle å eie et vintage ur en dag. Likevel synes jeg ikke dette er anledningen for deg å kjøpe vintage. Du skal nå markere at du er ferdig med studier, og da bør urets historie markere akkurat dette. Kjøper du et brukt ur ligger det mye historie i uret fra før av. Kjøper du nytt vil historien til uret starte der og da kan man selv velge hvordan historien utløper seg. Høres kanskje litt cheesy ut, men for min del vet jeg at det ville gitt uret mye høyere betydning for meg femten eller femti år frem i tid. Eneste unntaket jeg ser for meg her er om det er et familieur som går i arv!

Jaeger Le Coultre Master Ultra Thin (MUT) forresten?

Takk for råd angående vintage/ikke vintage. Er enig med deg og meg selv om at dette ikke er tiden for vintage.
JLC MUT er absolutt en kandidat!

Jeg feiret at jeg var ferdig med min master med en Grand Seiko, og skulle jeg kjøpt min første skikkelige klokke i dag, hadde blitt en Grand Seiko (the proof is in the pudding - jeg har to). Klokka som nettopp ble lagt ut på K/S er noe av det mest fantastiske jeg har vært borti, og den er et mesterverk en masteravslutning verdig, og når du får den til halv pris... Bærekomfort, presisjon og urmakerarbeid er etter min mening uovertruffen.

2014-09-21180718_zpsab17a6da.jpg

Lykke til med masteren og valg av klokke.

Todda

Ferdig Mastergrad = Oppnådd noe --> EXPLORER I 1610/14270/114270/214270.

Men JLC Master "X" passer sikkert fint også.
Det viktigste: Kjøp en du liker best. Kjøp ny med ditt navn på!

Redigert:
Jeg synes ideen om en Master-klokke er ypperlig, og hvofor ikke en JLC? God idé!

I min boks finner du både en Master Chronograph og en Master Ultra Thin Moon 39. Jeg tror en MUT Moon vil passe spesielt godt! Det er et åpenbart valg til pent tøy, og det synes jeg godt et slikt markerings-ur kan gjøre. Da vet du hva du velger både til jobb og fest i mange, mange år. Samtidig er den faktisk veldig anvendelig til casual! La meg demonstrere :D

39 mm er en perfekt størrelse på meg, det blir hverken for dress eller sport.

Og en close-up :cool:

Redigert:
Jeg synes ideen om en Master-klokke er ypperlig, og hvofor ikke en JLC? God idé!

I min boks finner du både en Master Chronograph og en Master Ultra Thin Moon 39. Jeg tror en MUT Moon vil passe spesielt godt! Det er et åpenbart valg til pent tøy, og det synes jeg godt et slikt markerings-ur kan gjøre. Da vet du hva du velger både til jobb og fest i mange, mange år. Samtidig er den faktisk veldig anvendelig til casual! La meg demonstrere :D

39 mm er en perfekt størrelse på meg, det blir hverken for dress eller sport.

Og en close-up :cool:

Aah, @Anders. Nå traff du virkelig innertier. Det er nettopp slikt jeg ser for meg at min (muligens) JLC MUT vil brukes. Hærlig casual - og virkelig passende til litt mer formelt.

Så hva trur folket:
- Omega Speedmaster (må ha den med)
- JLC MUT (eller andre chronograph fra samme serie)
- IWC Portuguese

Aah, @Anders. Nå traff du virkelig innertier. Det er nettopp slikt jeg ser for meg at min (muligens) JLC MUT vil brukes. Hærlig casual - og virkelig passende til litt mer formelt.

Så hva trur folket:
- Omega Speedmaster (må ha den med)
- JLC MUT (eller andre chronograph fra samme serie)
- IWC Portuguese

JLC MUT moon! det er en høytid over den som de andre mangler, etter min (ytterst subjektive) oppfatning. Jeg har self en MUT uten måne, og den får latterlig mye armtid tatt i betraktning at den ble kjøpt med mer formelle anledninger i tankene. Lykke til med eksamen og klokkekjøp!

Skal du ha noe spesielt som du kan glede deg over i mange år er vel svaret JLC eller AP. IWC Portugese er også lekkert, men
jeg ville likevel gått for JLC eller AP, selv om jeg også har IWC selv. For en stor anledning trengs det noe spesielt.

En AP til budsjettet kan bli en liten utfordring, men JLC gir uansett mer klokke for pengene. JLC-en i postene over så jo veldig bra ut, hvis
39mm ikke blir for lite for deg.

JLC har mange nydelige ur - men jeg hadde nok valgt IWC Portuguese, hvorfor ser du her:

DCEC0356-3FB9-4CC3-A629-3915971955A0_zps832sj67s.jpg

Redigert:
Hva med en JLC Reverso? Når man først skal se på ur fra JLC kan man ikke glemme den virkelig ikoniske klassikeren! Mange tilgjengelige modeller innenfor budsjettt :)