Interessant artikkel i Aftenbladet

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Sted
Vestlandet
Fant ikke denne elektronisk så jeg endte opp med å ta et bilde av siden

20120215_090815.jpg

Joda, det er planen etter jeg har fullført utdannelsen jeg nå er under:) spørs bare om jeg kommer inn:-/

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Joda, det er planen etter jeg har fullført utdannelsen jeg nå er under:) spørs bare om jeg kommer inn:-/

Skal vel langt i fra være umulig å komme inn der:) Spørs vel dog på om du har tenkt til å gå i Norge, Svergie eller Danmark...

Har vurdert det selv noen ganger, men burde nok gjort det før den 5årige utdannelsen jeg alt har tatt;)

Det er den svenske skolen jeg har tenkt på. Og med opp mot 100 søkere og 12 plasser så vil jeg ikke si det er lett å komme inn;)

Det er den svenske skolen jeg har tenkt på. Og med opp mot 100 søkere og 12 plasser så vil jeg ikke si det er lett å komme inn;)

Er ca 12% da;) Neida, skal være bra skole der, men vet det har vært en del sur rundt ulike ting der i det siste! På en annen side er det helt sikkert i orden igjen til du skal søke:) Du skal heller ikke se bort i fra at antall plasser etter hvert vil øke! Ville nok kanskje søkt i Danmark også, og Norge. Dog er du i Norge veldig avhengig av å få en god praksisplass;)

Jøss, det er jo en av mine gamle faddere fra Europastudier på Blindern!
Visste ikke at han hadde gått i den retningen, men kult å lese.

Leverte inn SD og PloProf til trykktesting idag. Syns det var noe kjent med karen i hvit frakk ;)

Angående selve utdannelsen. Mener å huske at en gang i tiden så trengte man minimalt med teoretisk utdannelse for å bli "mester" innen de felt man kan smykke seg med den tittelen. Hvordan er det i dag? Må man faktisk gå på urmakerskole, eller kan man begynne som lærling fra dag nr 1, hvis man finner en velvillig urmaker? Et eller annet sier meg at det ikke går, men hvis ja, så kunne man jo blitt f. eks urmaker uten de altfor store utgiftene?

Jeg har lest at det er krav om læreplass FØR man starter på skolen i kongsberg, så tviler på at dette går i dag:-/

For de som tenker på å ta urmaker utdannelsen.

Skolen i Sverige er desverre stengt for nye søkere. Les link.

Urmagerskolen i Danmark har man en god sjanse på å komme inn på, den er 4 år og har mye praksis. Her må man finne praksisplass selv, men får lønn under utdannelsen (viss du har kontrakt med en godkjent urmaker) og selve utdannelsen er gratis. Vurderer selv å søke her.

Ellers har man WOSTEP i Sveits, den er 2år og koster en del (27.000 CHF++).

Den svenske skolen er lagt ned nå. Skolen i Kongsbger er dårlig. Jobb er det bare å drømme om.. IKKKE GJØR DET!!: