Introduksjon av Panerai-modeller

Medlem
26. mars 2013
Sted
Skien
Jeg har en stor fascinasjon for Panerai og kommer til å kjøpe en av mine første nå, sannsynligvis en 312 som første (har dog lyst på en 441...) Men jeg trenger hjelp med forskjellene på modellene til Panerai. Hva er forskjellene? Betyr høyere tall noe? Er 0- seriene anderledes enn 1-serie, 2-serie, 3-serie?? Hva er forskjellen på 312 og 321?

KAN NOE HJELPE? Takker meget for opplæringen! :)

Jeg har en stor fascinasjon for Panerai og kommer til å kjøpe en av mine første nå, sannsynligvis en 312 som første (har dog lyst på en 441...) Men jeg trenger hjelp med forskjellene på modellene til Panerai. Hva er forskjellene? Betyr høyere tall noe? Er 0- seriene anderledes enn 1-serie, 2-serie, 3-serie?? Hva er forskjellen på 312 og 321?

Tror tallene er helt tilfeldige, men tror at det går i kronologisk rekkefølge ettersom de nyeste modellene som har blitt slupper for ikke lenge siden har vært 510,511... osv.

312 er på en måte en basismodell med 320 og 321 som "etterkommere"

312 har vanlig time, minutt og sekund layout med dato og p.9000 verket. 320 og 321 har samme baseverket, men med modifikasjoner som gjør at 320 har en GMT-viser og 321 har GMT-viser og power-reserve.

Håper dette klaret opp litt for deg. :)

Det beste er å laste ned Panerai Cataloge fra AppStore! Leke rundt med "find your Panerai" og prøve "wear your Panerai" funksjonen som viser ønsket ur på eget håndledd.
Så kommer utfordringen, å få tak i uret du ønsker deg;)
Utsolgte serier og lange ventetider er en del av gamet.
God fornøyelse:D

Takk for flotte tilbakemeldinger, som gir noe bedre innsikt for oss uten peil :)

Jeg har sittet lenge i helgen og studert diverse modeller og jeg er nok ikke langt unna å velge min første Panerai :) Pr nå er det flere aktuelle modeller jeg har i tankene og jeg holder kanskje en knapp på 441. Denne er kanskje ikke helt på linje med hva Paneresti mener er "riktig" og jeg er tildels enig (den er dog kanonfin!)

Videre kom jeg over 424, som jeg virkelig ikke likte ved første øyekast, men som etterhvert har vokst kraftig på meg. Jeg liker også denne og den har flere elementer som kanskje er historisk mer riktig enn 441. Det jeg stusser over her er prisen. Jeg synes denne er "rimelig" dersom det er slik at den er "mer ekte" enn eksempelvis 441. Jeg er også usikker på 47mm... Jeg hadde nesten landet på en 312, men ble usikker etter en del innspill på at dette ofte oppfattes som innstegs-Panerai? Jeg liker kanskje det litt mer særegne.

Det jeg heller ikke helt klarer å få taket på er prissetting og forskjeller på div. modeller. Jeg finner tilsynelatende store prisvariasjoner på ur som, for meg, virker ganske identiske...

Tanker om forskjellige modeller?

Er ventetider problem? Jeg synes at det virker som om tilgang er ok på Panerai, selv om jeg leser mye av det motsatte.

Det beste er å laste ned Panerai Cataloge fra AppStore! Leke rundt med "find your Panerai" og prøve "wear your Panerai" funksjonen som viser ønsket ur på eget håndledd.
Så kommer utfordringen, å få tak i uret du ønsker deg;)
Utsolgte serier og lange ventetider er en del av gamet.
God fornøyelse:D

Takk for tipset, men her kom jeg deg nok i forkjøpet :) Tanken med spørsmålet var å få klarhet i alle nye spørsmål som et google-resultat gir, da gjerne fra "proffene" her inne.

Det er lettere å bli klok på Rolex enn på Panerai... ;)

... et google-søk kan ofte hjelpe :mrgreen:

Eller en kjapp sjekk på en av følgende sider:
Panerai Historic, Contemporary, Manifattura, Special Edition, Ferrari and Pre-Vendome Models
Panerai Models

Panerist(i)ene på forumet har sikkert også gode linker.

Altså mindre(?) forskjeller, som bidrar til relativt store prisforskjeller (tenker da på 312, 320, 321 sov...)

Tror tallene er helt tilfeldige, men tror at det går i kronologisk rekkefølge ettersom de nyeste modellene som har blitt slupper for ikke lenge siden har vært 510,511... osv.

312 har vanlig time, minutt og sekund layout med dato og p.9000 verket. 320 og 321 har samme baseverket, men med modifikasjoner som gjør at 320 har en GMT-viser og 321 har GMT-viser og power-reserve.

Du kan bare tenke sånn: PAM 127 (Fiddy) er fasiten, finn noe litt billigere som ligner mest mulig...

Orientere seg i PAM jungelen er vanskelig, det er nemlig ingen logikk i nummeringen av de ulike modeller.
Prissettingen virker også ofte mer "politisk", snarere enn relatert til produksjons kostnader eller utviklingskostnader.

Den eneste logikken jeg har funnet frem til er:
De med manuelt opptrekk er de modeller som er i "HISTORIC" serien .

De med automatisk opptrekk m.m. finner du i "CONTEMPORARY" serien

Limiterte utgaver som kun produseres i 1 år (nye for hvert år) finner du i "SPECIAL EDITIONS" serien

Alle Panerai sine modeller produseres i limiterte serier og hvert ur merkes med f.eks. 075/1500, som viser hvilket ur i den aktuelle års "batch" det enkelte ur er.
Akkurat dette er også årsaken til de vanvittig mange ulike modeller. Panerai lever jo som alle andre produsenter av å produsere og selge flest mulig ur.
I motsetning til andre som f.eks. Rolex, så har Panerai en politikk om å holde produksjonen av hver enkelt modell "lav" og på den måten skape samlere - eller PANERISTI:eek:

Det er klart at dette kan skape vente tider på enkelte modeller, siden de ulike modeller produseres i "batcher" og fordeles mellom AD'r og "boutiqes".

Det er ikke lett å velge for noen av oss... Men det som kanskje kan hjelpe litt, er å tenke igjennom hva du liker eller ikke liker og hva du "trenger" eller ikke "trenger". Her er noen momenter som kanskje kan bidra i tankeprosessen:

• Kasseform og crown guard (f.eks. Luminor 1950 kasse m/grown guard)
  • Manuelt eller automatisk urverk
  • Inhouse urverk
  • Innsyn til urverket
  • Sandwich skive
  • Sekundviser
  • Komplikasjoner (f.eks. GMT og kraftreserve indikator)

Håper dette hjelper litt :)

320 har også powerreserve men den er plassert på baksiden:)