Investere i klokke. Hvilke merker?

N

Ndure

Guest
Hei!
Har bestemt meg for å begynne å spare til en skikkelig dyr klokke (tatt min økonomi i betraktning). Tenker da på en pris rundt 10-15K.

Lurer på hva som lønner seg som en investering? Noe som holder verdien eller stiger. Greit å ha et ur en kan selge om en kommer i pengekrise om 10 år.
Har sett på vintage Omega og Longines ur i 18kt gull og brukte Rolex datejuster. Hvilke andre kan stige eller holde verdien? :p

Om du sparer til du har 20k og kjøper deg en Sub No date, eller en litt dyrer Sub med dato vil jeg tro at dette er en investering som er sikker som banken.

Er vel ingen her inne som har tjent mye penger på denne lidenskapen.
Pleier vel heller å være det motsatte.

Men, selvsakt finnes det klokker som holder seg bedre i pris enn andre.
Normalt sett vil det da være klokker i litt høyere prisklasser enn du nevner.
Av de du nevner vil Datejusten være den klart beste "innvesteringen"

Lykke til.

Hvis du kjøper deg en klokke som du ikke taper en krone på når du selger deg bør du regne deg selv som SVÆRT heldig.
Snakker vi investering må du nok kikke på spesiallagde PP'er etc.., og slike ligger ikke på prisnivå for vanlige dødelige.

Sett heller pengene i et aksjefond hvis du vil kalle det investering.

For den prisen tror jeg at jeg ville kjøpt en pent brukt Omega Speedmaster Pro. Ganske ny eller litt eldre, men det spiller egentlig ikke så mye rolle. Da får du en skikkelig klokkeklassiker som sikkert holder seg greit i pris. Jeg mener dette må være blant de klokke hvor du får aller mest verdi for pengene.

Tror ikke du ville angret mye på kjøpet av en Speedmaster Pro. :)

Mest for pengene

Det er bare Rolex som stiger og stiger i verdi. En Submariner som ble solgt for 7 til 8 tusen på midten av 80 tallet blir nå solgt for over 30.000,- Ingen andre klokker har hatt denne utviklingen i pris, ikke engang Patek. De fleste andre klokkemerkene gir kanskje i beste fall tilbake det de kostet nye.

Det nest beste må vel være tidlige Tudor fra perioden hvor de ble laget med kasse, krone, glass og lenke fra Rolex. Og selvfølgelig Omega.:D

IWC har jo også en tendens til å holde seg godt i verdi, dersom du kjøper brukt vel å merke.

I ditt pris nivå vil jeg tro at en DateJust er en av de bedre alternativene.
Men skal du ha noe som er stabilt så er det som det blir nevnt tidligere i denne tråden, en Submariner uten dato.

Mitt råd til evt klokke kjøpere er å kjøpe en klokke som er minst dobbelt så dyr i forhold til hva man har råd til.:D:D Helst gjerne tredoble beløpet...:eek:

Skal du investere i klokker med en horisont på 10-15 år så er det kun TO merker som gjelder og det er
ROLEX og PATEK PHILIPPE. Alle andre merker kan du glemme!!

Regards :)
AW

Å bruke investering var kun for å få forklart at det skal være en klokke jeg ikke taper masse penger på. Jeg skjønner jo at enn ikke tjener på en klokke på 10 år. Poenget er at når jeg bruker absolutt alt av sparepenger så vil jeg få noe igjen for den om jeg kommer i pengenød når jeg har forlatt "redet" og skal utforske verden. Skjønner dere? :-|

Hva med noen år gamle Breitling eller Tag Heuer modeller? Har veldig sansen for Monaco. ;) Ser at det er veldig store prisforskjeller på Monaco urene (brukt). Er det pga noen av urene er quartz?

Hva med noen år gamle Breitling eller Tag Heuer modeller? Har veldig sansen for Monaco. ;) Ser at det er veldig store prisforskjeller på Monaco urene (brukt). Er det pga noen av urene er quartz?

Glem Tag, Monaco blir fort for dyrt for ditt prisområde uansett..

Breitling har du helt ærlig ikke håndledd for å bære enda. Kommer til å se ut som at du har "stjålet" pappas klokke....

En eldre datejust ville jeg gått for. De kommer til å holde seg greit i pris..
Vintage Omega vil nok også holde seg, men vintage Omega er sjeldent gode bruksur....

Takk for svar! :p

Ser at Tag Heuer Monaco ur kan fåes helt ned i 15K. Har jeg sett feil?

Når det gjelder Datejust.....
Hvor bør en kjøpe for å føle seg trygg? Ser at Jonny selger en del Datejuster uten papirer. Er det ikke dumt å kjøpe uten papirer? Mitt håndledd er veldig tynt. Burde ikke en datejust boys size være fin på håndleddet mitt? :p

Når det gjelder Datejust.....
Hvor bør en kjøpe for å føle seg trygg? Ser at Jonny selger en del Datejuster uten papirer. Er det ikke dumt å kjøpe uten papirer? Mitt håndledd er veldig tynt. Burde ikke en datejust boys size være fin på håndleddet mitt? :p

Dessverre kommer de fleste klokker på bruktmarkedet uten boks og papirer.
Jeg kan garantere at hvis du kjøper av Jonny så får du en ekte klokke. Jeg
tror at en full-size DJ vil gjøre seg uansett størrelsen på håndleddet ditt,
Air-King vil også være et godt alternativ. Som nevnt tidligere i tråden så
er jo en vintage Tudor mye klokke for pengene:)

Dessverre kommer de fleste klokker på bruktmarkedet uten boks og papirer.
Jeg kan garantere at hvis du kjøper av Jonny så får du en ekte klokke. Jeg
tror at en full-size DJ vil gjøre seg uansett størrelsen på håndleddet ditt,
Air-King vil også være et godt alternativ. Som nevnt tidligere i tråden så
er jo en vintage Tudor mye klokke for pengene:)

Tudor Submariner er vel også i prissjiktet? Ville ventet til jeg hadde sprt opp pengene jeg, for ellers blir du bare irritert over "alle de gode kjøpene du går glipp av". Alltid lettere å lete når en har cash på bok. Dessverre også lettere å skyte fra hoften (!).

Tudor Submariner er vel også i prissjiktet? Ville ventet til jeg hadde sprt opp pengene jeg, for ellers blir du bare irritert over "alle de gode kjøpene du går glipp av". Alltid lettere å lete når en har cash på bok. Dessverre også lettere å skyte fra hoften (!).

Helt enig, har selv skutt fra hoften med varierende resultat, Men aldri blitt
lurt føler jeg. Bare at alt ikke stod til forventningene:( Noen ganger kommer
det jo godbiter på finn som er lagt ut av folk som ikke vet helt hva de har.
Og da må man jo være rask før noen andre snapper den opp;)

Dersom du går litt høyere i pris, så vil du neppe tape penger på å kjøpe en brukt Panerai. En 111 og 005 er jo klassikere som også er lette å selge i etterkant.

Jeg er helt enig med Xe31, som rådet deg til å kjøpe en Omega speedmaster professional. En slik klokke får du pent brukt med boks og papirer til rundt 15 000. Det er en sikker investering som er klassisk, med svært god kvalitet og så er den lett å selge igjen. Datejust fra Rolex kan også være et alternativ.