Investere i klokke

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Bergen
Prøver å overtale meg selv å kjøpe meg brukt seamaster e.l.
Så spørsmålet er hvordan en 5-10 år gammel seamaster, submariner holder seg i verdi? Får jeg igjen i pengene ved et eventuelt salg?

Kjøp en fin klokke fordi du har lyst på den, ikke som et potensielt investeringsobjekt.
Klokker som investering er generelt en dårlig ide.

vist du vil ha noe som holder deg i verdi, ville jeg gått for brukt rolex. Er nok ikke sikkert som banken, men er vel det merket jeg ville satset på.

Men er først og fremst enig med Bullit...

Tror det er få andre enn gråforhandlerne som tjener på å kjøpe og selge brukte klokker. De som eventult tjener penger på dette tar nok klokker inn i Norge og dropper momsen.

er vel og en fin tid å kjøpe explorer I på? kansje II og, med tanke på ny modell som mest sannsynlig kommer i år...

Jeg er enig med noen andre her om at det er skummelt å kun ha investeringsmotiv bak et klokkekjøp, men når man først skal kjøpe en fin klokke er jeg helt enig i at det er greit å finne en som holder seg best mulig i verdi:)

Det er jo et spørsmål om hvilken tidshorisont man har. På kort sikt vil man kunne tape relativt lite på å kjøpe en brukt klokke med relativt høy etterspørsel, i første rekke Rolex sportsmodeller. Kanskje også Omega Speedmaster og Seamaster. Men dette vil selvfølgelig være gitt at man ikke betaler langt over "markedspris".

På lengre sikt tror jeg også Rolex sportsmodellene, antakelig først og fremst Submariner, vil være et relativt trygt valg. Historien har i alle fall vært slik til nå, selv om det ikke trenger å være slik fremover.

Dette tror jeg har hatt sammenheng med at Rolex har hatt gjennomsnittlig prisøkning på noe sånt som 5% årlig de siste 30 årene. Og når dette er tilfelle vil prisen på en ny klokke ha gått opp med ca 300% på 30 år. Når den 30 år gamle klokken for eksempel har doblet seg i pris vil den fremdeles bare koste rundt halvparten av en ny:cool: Hvis etterspørselen er slik at Rolex kan fortsette denne praksisen er det gode muligheter for verdistigning, i alle fall hvis man ikke tar med servicekostnader..;)

Takker for innspill.:)
Å bruke ordet investere var vel litt feil da jeg ikke har tenkt å tjene på et salg.
For meg som er middels interresert i klokker er det jo kjekt å vite at hvis jeg legger en del penger på bordet, er sjangsen alikevel der at klokken holder seg godt i verdi.

Ingen tvil om at hvis du skal tape minst mulig penger på en klokke, så kjøper du en brukt Rolex. Selv kjøpte jeg min første Rolex ny i 1985. Den kostet 5500. Det tilsvarer 11400 i dagens pengeverdi, og det kan jeg helt sikkert selge klokken for i dag. I den tiden har jeg altså hatt en kvalitetsklokke på armen i over 9000 dager og jeg har tjent penger på det! Velger i dette regnestykket å se bort fra serviceutgiftene gjennom disse årene, for da ser regnestykket så bra ut og rettferdiggjør nye klokkekjøp:cool:

Ingen tvil om at hvis du skal tape minst mulig penger på en klokke, så kjøper du en brukt Rolex. Selv kjøpte jeg min første Rolex ny i 1985. Den kostet 5500. Det tilsvarer 11400 i dagens pengeverdi, og det kan jeg helt sikkert selge klokken for i dag...

Det er nok ingen overdrivelse å si det, nei - uansett modell :)