Investering i en klokke som er mange av - Rolex

Essensen er vel at klokker ikke er noe investeringsobjekt, med noen få unntak. På de aller fleste klokker tror jeg du vil tape penger, både på kort og lang sikt.

Ja, noen merker og modeller har hatt en eventyrlig verdistigning - dette skyldes først og fremst at produsentene har skrudd opp nyprisen og at bruktprisene dermed følger etter. En annen forklaring kan være at flere og flere nordmenn synes det er greit å bruke mer penger på statussymboler, Norge har ligget langt unna resten av verden i forhold til dette.

Den noe lunkne mottakelsen du fikk skyldes nok fokus på penger og investering, ikke klokkegleden (?). Kjøp den klokken du har lyst på og har råd til - skal du investere vil jeg anbefale eiendom eller aksjer @Siki

Essensen er vel at klokker ikke er noe investeringsobjekt, med noen få unntak. På de aller fleste klokker tror jeg du vil tape penger, både på kort og lang sikt.

Ja, noen merker og modeller har hatt en eventyrlig verdistigning - dette skyldes først og fremst at produsentene har skrudd opp nyprisen og at bruktprisene dermed følger etter. En annen forklaring kan være at flere og flere nordmenn synes det er greit å bruke mer penger på statussymboler, Norge har ligget langt unna resten av verden i forhold til dette.

Den noe lunkne mottakelsen du fikk skyldes nok fokus på penger og investering, ikke klokkegleden (?). Kjøp den klokken du har lyst på og har råd til - skal du investere vil jeg anbefale eiendom eller aksjer @Siki
+1

Den beste måten du kan spare på i dagens marked er trolig indeksfond, eller fond for øvrig. Her vil du trolig få en årlig avkastning på 7-12 prosent.

Det du derimot kan være relativt sikker på er at en Rolex ikke stuper i verdi. Kanskje du tjener litt ved et salg, kanskje ikke. Uansett vil du trolig få igjen cirka den prisen du først betalte for den.

Likevel skal man ikke stikke under en stol at det faktisk kan la seg gjøre å selge enkelte klokker med god avkastning, men dette er ikke så vanlig, og andre alternativer som fond f.eks er både lettere og mer fornuftig for mannen i gata. ;)

• Liker
Reaksjoner: px200
Ingenting galt å tenke på klokkekjøp som en del av investering.

Å råde unge folk å ikke tenke på investering på klokkekjøp er som luksusfellen på TVen.

Men når det gjelder rolex, er det bare å kjøpe hvis du har en sum som kan settes 'til side'.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Nå er det vel strengt talt sånn at det en kroneis kostet for 20år siden er ikke veil. pris på en kroneis idag @Gin. Prosentvis stigning på en kroneis er nok vesentlig høyere enn det har vært på Rolex.

I tillegg så har klokkeinteressen eksplodert de siste 5 årene, samt det å eie en Rolex som før var mest forbeholdt "rike" forretningsmenn, blitt allemannseie selv studenter kan og tar seg råd til. Jeg vil tørre å påstå at, riktignok ikke i reelle kroner, at prisene har stagnert tross interessen i forhold til mange andre produkter.

Selv om empirisk data peker mot at prisene vil fortsette å stige inn i himmelen, hadde jeg ikke satset ungenes sparekonti på dette.
Tror ikke du helt forsto poenget mitt.
Kjøpe en Rolex kun ut fra en motivasjon om fortjeneste blir uansett feil. Enten så taper du ved et salg (hvis markedet snur), eller så taper du en fremtidig gevinst ved et salg (hvis markedet fortsetter slik det har vært).
Altså kjøp deg en Rolex for å eie et flott ur - om du har pengene til det.

• Liker
Hei og velkommen.

Vil forsøke å komme opp med et alternativ til deg her på tampen.
Kunne det vært en givende vri å investere ca. 200k mer lønnsomt enn rentene på konti med mål om å unne seg en klokke for fremtidig (forhåpentlig) avkastning?

Jeg ser fond og indeksfond er nevnt.
La oss si du treffer med et fond som gir omkring 10% pr år. Dersom du klarer en slik årlig avkastning har du ca 70k om 5 år etter skatt.

Da har du "gratis" klokke du kan kjøpe med god samvittighet uten å tenke på evt prisstigning og prisfall.
Du trenger heller ikke tenke på hva andre synes om å bruke såpass med penger på en klokke, for her har du oppnådd dette ved et konkret mål, som trolig også vil ha gitt deg noe kunnskap på veien.

(Bare husk at ingen ting er en "sound investment" og at avkastning følger risiko)

Rolex som investering er genialt. Dette gir både fornuft mtp verdiøkning samtidig som du får masse klokkeglede.

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Timekeeper
Tror ikke du helt forsto poenget mitt.
Kjøpe en Rolex kun ut fra en motivasjon om fortjeneste blir uansett feil. Enten så taper du ved et salg (hvis markedet snur), eller så taper du en fremtidig gevinst ved et salg (hvis markedet fortsetter slik det har vært).
Altså kjøp deg en Rolex for å eie et flott ur - om du har pengene til det.
Det er jeg helt enig i. Poenget mitt var egentlig bare at krone mot krone er nok ikke så ulikt det det var for 20 år siden, så om en hadde investert i en riktig luksusgode da, ville nok den hatt samme verdistigning som Rolex. Syns bare det er skummelt med mentaliteten idag at kjøp av Rolex så kan en selge med 20-30% fortjeneste innen kort tid.

@Siki Jeg har sett flere eksempler på watch only på finn, der bokser og annet ekstra blir kjøpt i etterkant for så å selges som "komplette" uten sertifikat med et heftig påslag. Hold deg for guds skyld unna disse sjalatanene. Kjøp deg ei klokke du liker og BRUK den ;) Klokkene blir triste og lei seg av å vente på eiere i windere og i bankbokser

• Liker
Mitt tips vil være å beholde pengene på konto.

Ikke kjøp en klokke for å få bedre avkastning enn rente.

Kjøp den hvis du på annen måte klarer å rasjonalisere det.

Lykke til

Haha, nå tuller du godt @Callahan eller var det ironi? Han skriver jo:

Hei,

Har alltid hatt en drøm om å eie en Rolex.

Jeg ser denne muligheten hvis det kan være en investering.

De som svarer negativt lenger opp her har misforstått noe, og som er akkurat måten trådstarter tenker på.saken Med litt kløkt kan man realisere mange drømmer selv med begrensede midler. Det er forbruk og verditap som koster. Noen investeringer kan alle klare, selv med trang økonomi. Dette har ingenting med spekulasjon i kjøp og salg å gjøre, men med smarte valg som minimerer tap. Ved å tilegne seg kunnskap og kjøpe smart kan man faktisk unne seg ting man ellers ikke kunne ha gjort, kanskje bare i perioder, kanskje over lenger tid. Synes det er nedlatende å si at hvis du ikke bare følger hjerte og impuls og slenger ut penger på det du har lyst på så er du ikke en flott klokke verdig. (Disclaimer: C var ikke nedlatende, bare så snusfornuftig at jeg antar det var en spøk)

Redigert:
Hei og velkommen, kjøp deg sub som virkelig er en toolwatch du kan bruke til alt. Datejust er et flott ur, men dersom du tenker verditap er sub antagelig et tryggere valg. I tillegg hjelper det jo at den kler nato, skinnrem og lenke:)

Hei og velkommen, kjøp deg sub som virkelig er en toolwatch du kan bruke til alt. Datejust er et flott ur, men dersom du tenker verditap er sub antagelig et tryggere valg. I tillegg hjelper det jo at den kler nato, skinnrem og lenke:)

...hvis du også legger til gummi, så blir det maks kinky

IMG_7062.JPG

• Liker
Reaksjoner: Ironsam
Svarene i tråden er typiske svar på spørsmål stilt her på forumet om Rolex og investeringspotensiale:
Medlemmer av Rolexklubben er positive til en slik tankegang; skulle bare mangle siden de har flippet klokker som andre har skiftet underbukser og gått jevnt i pluss på hver eneste en.
Ikke medlemmer av Rolexklubben - og da i kategorien som kjøper andre ur til priser tilsvarende Rolexpriser - er negative: De er hårsåre grunnet at deres JLC, Blancpain, Glasshutte og VC blir liggende i måneder på KS for så å måtte prisdumpes. Den eneste måten de makter å rettferdiggjøre en voldtatt klokkekonto på er å kalle Rolexentusiaster for uekte klokkeentusiaster. De tar feil.

Hilsen Rolex fanboy og serieflipper :cool:

Mitt svar til trådstarter at det kan gå bra, investeringsmessig. Det kan, men ingen garanti.

Jeg kjøpte en pent brukt Daytona for ca 4 år siden for 55K ( ca. markedspris dengang).
Hadde jeg ikke byttet den inn i annen bruktklokke 10 måneder senere, fortsatt eid den, så hadde den vel lagt på 90-95K i dag.
Måtte nok regnet inn service på 6-8K og eventuelt forsikring med 1- 1.5K pr år, men ellers en bra investering i kroner og klokkeglede. Vinn, vinn ;)

Har også tapt på Rolex-salg og markedet kan endre seg, så ingen garanti.

Det som er garantert, er at du mest sannsynlig vinner en del klokkeglede og taper minimalt med kroner eller tjener litt når du vil/må selge.

Bare gjør det, du :D

Økonomi og forventet avkastning er ikke noen mindre "verdig" (del?)begrunnelse for å kjøpe en klokke enn noen annen begrunnelse. Glem de her inne som hisser seg opp over at du spør om annenhåndsverdi. De er stort sett sure for alt de har solgt på feil tidspunkt og for alt de ikke kjøpte da det var billig(ere) og svarer som de gjør fordi din post er en smertelig påminnelse om nettopp det.

• Liker
Reaksjoner: Siki og Chronodiver