IWC klokke og TH.Olsen omega

Medlem
3. feb. 2016
Sted
Norge
Hei!

Jeg har arvet 2 forskjellige klokker.

Den første er et armbåndsur fra IWC i gull.
Noen som kjenner til denne? Har ikke noe mer informasjon på nåværende tidspunkt.

image.jpg
[/url]

image.jpg
[/url]

image.jpg
[/url]

Det andre er et omega lommeur i sølv, som ble produsert av TH. Olsen i Bergen.

image.jpg
[/url]

image.jpg
[/url]

image.jpg
[/url]

Takker for eventuell hjelp!

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Ser ut som smekk-lokk. Dvs et lokk som er klemt på med presspasning.

Uten å vite hvor "fingernem" du er så bør du se skjøten mellom kasse og
baklokket. Det bør også være en liten utsparing der men kan stikke inn en kniv
å vippe baklokket av. Er du usikker så la en urmaker gjøre det. Din flotte gamle IWC er verdt minst 10000kr @Djrobbie

Takk for svar! Skal få en urmaker til å hjelpe meg.

Du trenger altså bilder av innmaten for å verifisere hvilken type klokke dette er?

Ja, det ligger en database på nettet som kan alderpå uret ut i fra serienummer. Et NUF nummer kan også si oss hvilken urmaker som solgte uret nytt.

Er det noen annen info du søker?

Ser ut som en sen 40-talls eller tidlig 50-talls IWC. Basert på utformingen av lugs, skiven og viserne. Den har også den smale kronen, ingen datovisning og jeg tipper den er 33/34mm i diameter.

Med lokket av dukker serienumrene opp, da kan vi fastsette nøyaktig produksjonsår. Mest sannsynlig en cal. 89, som nevnt.

Hei, da har jeg vært hos urmaker og fått følgende opplysninger.

Dette er en IWC C89 klokke.

Serienummer er 1309791
Produktnummer er 1299198
Nufnummer er 598.22680

Har dere noen detaljer basert på disse opplysningene?

Ok,

Hva med NUF nummeret ?

Oppdatering: Jeg fant ut av det , den står oppført med urmaker Bernhard Aarseth i Ålesund.

Redigert:
Verdivurderinger gjort hos urmaker er som regel litt....kremt optimistiske, hvilket gjenspeiles av mye latterlig prissetting på vintage ur på typisk finn.no. Ofte vil urmaker kun også gi forsikringstakst, aka hva tilsvarende/lignende modell koster ny i dag.
Du får nok ikke noe særlig bedre vurdering, enn den du får hos vintage-ekspertene her inne. Man må jo også ta urets mekaniske tilstand i betraktning her. Tid siden forrige service, tidsavvik, eventuelle feil vil spille inn på verdien. Skader på verk kan jo fort koste noen lapper. I hvor stor grad kassen har blitt polert vil også spille inn. I det hele tatt svært mange faktorer som kommer inn her. Ved eventuelt salg vil jeg tro at prisen avhenger av om du finner rett kjøper, eller ei.

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Hei!

Takker for veldig god hjelp. Dere på forumet er uvurderlige!

Ja, klokka tikker og går. I følge urmakeren her hjemme, var den "untouched" innvendig og urverk og alle mekaniske deler var i god stand.

Han anbefalte å "freshe" den opp utvendig. Noen tips?

Glasset utvendig er ripete
Gullet må vel pusses?

Regner med at dette er 18 K gull