IWC Portofino - eller alternativer?

TMS

Medlem
7. des. 2015
Sted
Fornebu
Hei,

Etter å ha klart meg med klokken på mobiltelefonen de siste 15 årene våknet min interesse for klokker i fjor høst. Jeg startet med en Hamilton Valiant Auto, før jeg etter et par måneder utvidet med en Grand Seiko SBGR051.

Interessen har vokst videre, jeg har lest meg opp litt og har frekventert dette forumet i det stille, og nå er det på tide å utvide samlingen med et nytt ur. Jeg foretrekker klassiske og stilrene dressklokker, og jeg heller nå mot en IWC Portofino, muligens med sort urskive for å variere litt fra de to jeg har fra før.

Det som gjør meg litt usikker er at dette er "innstegsmodellen" til IWC med et ETA-urverk. Er dette uansett et kvalitetsur som vil holde seg i verdi, eller er det som med Champagne at man bør opp i prisklasse for å få ekte kvalitet, og om man vurderer laveste prisklasse bør man heller gå for en god cremant?

Jeg har forstått at i god Tidssone-ånd går man gjerne utover opprinnelig budsjett, og jeg sikler også litt på en JLC Master Controll, selv om jeg strengt tatt burde lære meg å uttale navnet på klokken før jeg vurderer innkjøp. Jeg spør likevel - er det verdt å legge de ekstra tusenlappene og gå for en slik i stedet for en Portofino?

Vurderer også å kjøpe disse brukt, men har så langt ikke kommet over noen av disse verken i forumet her eller på finn.no. Urverket.no er også vurdert, med en besparelse på 5-12.000 (sammenlignet med prisene i Bjerkes nettbutikk) for disse to alternativene vil det være litt fristende. Noen råd rundt dette?

Tar gjerne i mot forslag til alternativer i samme stil prisklasse. Foretrekker maks 40mm i størrelse, og uten å ville starte noen diskusjon er nok ikke Rolex aktuelt, selv om jeg ikke helt skal utelukke en Oyster Perpetual en gang i fremtiden...

På forhånd takk for alle råd og innspill!

• Liker
Reaksjoner: Guest571
Hei og velkommen!

Aller først en kompliment: Grand Seiko er en storartet måte å starte klokkesamlingen på! Som du har funnet ut allerede, vil en mer formell klokke komplementere den fint. Jeg ville spandert litt ekstra og gått for JLC-en - og hvorfor ikke den med svart skive, siden klokken du allerede har har sølvfarget:

Master-jlc-NO_1548470.png

• Liker
Reaksjoner: halkla og Guest571
Hei og velkommen.

Eg gjekk samme runde som deg for eit års tid sidan. Landa på JLC Master Control - og angrar ikkje.
Lukke til med valget.
89035cfe-dd83-4581-a74c-cdc8c94fe2c1_zpsq7iz2luf.jpg

• Liker
Reaksjoner: daghoi
Mitt råd er å vurdere JLC Master Control, eller Master Control Ultra Thin Date eller Small Seconds, vel og merke dersom du er opptatt av gjensalgsverdi og in-house verk.

Ser man bort fra det, er en IW3565 et nydelig ur, passe stor og meget klassisk på mesh. ETA-verket er bunnsolid, og billigere å serve enn mange mer delikate in-house-verk. Kassen er kanskje litt for shiny for noens smak, men det er ikke så uvanlig for dressur.

Portofinoen ligner heller ikke så mye på andre ur i samme sjanger at den drukner i mengden, så hvis du vil skille deg litt ut, eller liker å ha noe som er litt sjeldent, er det et solid valg av ur.

Min personlige mening er at Portofino er et undervurdert dressur, som jeg mener gir mye klokke for pengene.

Liker du noe mer ikonisk, kan du se på IWC Pilot Mark XVII.

Alternativt vil jeg komme med mitt standardsvar på spørsmål om 'affordable' dressur: Nomo Zurich.

Takk for innspill! Nomos er vurdert, men heller nok da heller mot naboen Glashütte Original, f.eks. en Senator, som seiler opp som et veldig aktuelt alternativ. Liker også Zenith Captain.

Tror likevel det mest sannsynlig blir en IWC Portofino denne gang, så får JLC vente til jeg er klar for en MUT Moon!

I så fall, et lite tips: IWCs lenker er dritdyre, du kan spare noe på å kjøpe den på mesh, og kjøpe lærremmen med spenne etterpå, enn omvendt.

Vel og merke dersom du ønsker mesh...:)

Dette tok litt lenger tid enn planlagt, men da er neste ur bestilt, og valget falt på en Rolex Oyster Perpetual 39mm med grå skive - og det til tross for at førsteinnlegget mitt her presiserte at det i hvert fall ikke skulle bli en Rolex... :rolleyes:

Så får vi se hva prosjekt 2018 blir. Er lysten på en JLC Master Ultra Thin Moon eller Glashütte Senator Panorama, men får passe på å nyte Rolex'en først!