IWC Spitfire GMT

Medlem
3. feb. 2015
Sted
Bergen
Synes denne klokken er knallfin, men den er visstnok gått av produksjon.. Ser imidlertid at den er å skaffe, men utgått modell.. Er det dumt eller bra? :)

Det var det som var spørsmålet. Kanskje dårlig formulert.

Vil den holde seg i pris eller falle betraktelig?

Vanskelig å si. Har aldri sett modellen før, så den kan vel ikke kalles "ikonisk". Det begrenser jo potensielle kjøpere betraktelig.

Hvis du betaler nypris nå så vil den nok falle betraktelig i pris om du skulle selge den igjen. Vil nok ta noen år før bruktpris tar igjen nypris om det i det hele tatt vil skje.

@ENAADES Aller først: Enig i at IWC Spitfire GMT er en flott klokke. Synes den fortjener et bilde, så alle kan se hva det er vi snakker om:

iwc082_im.jpg

Jeg liker best den med hvit skive, og hadde den lenge på min "må ha"-liste. Det finnes vel også en flott limitert versjon i platina med blå skive. Hva du kan regne med å måtte gi for en på det internasjonale markedet, tror jeg du får en ganske god pekepinn på gjennom denne e-bay-auksjonen:

http://www.ebay.com/itm/Mens-IWC-Sp...291?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item487f57365b

Vil tippe mellom 15-20.000.

Resalg i Norge? Omtrent det samme vil jeg tro - Det er ikke så mange av dem til salgs her, og det er fort en klokke som mange (meg selv inkludert) drømmer om å prøve en gang.

Oppdatering. Har saumfart Chrono24 og sett meg ut et par ut jeg likte. Sendte noen mailer frem og tilbake. Butikkene liker ikke å gi fra seg serienummer ser det ut til (må spørre to ganger) og for servicehistorikk så svarer de ikke eller så henviser de til bildene. Dååårlig.

Uansett, sjekka opp serienumre med Bjerke og da stemte ikke årsmodell. I tillegg, urene lå slik + - 35', mens nytt hos Bjerke ligger på fra 91'. Ene selger sa også at dette var utgått modell, mens Bjerke sier den er i produksjon.

Konklusjon, Chrono for usikkert. Nytt norskt for dyrt. Jaja ... Det er vel IWC.

Er ikke Spitfire Chornografen Bjerke mener, da? Ser at Chronoen ligger på urverket med veiledende pris 91.000. (og utsalgspris fra dem på ca. 80.000). Hvis Bjerke forlanger 91´ for en helt vanlig IWC Spitfire GMT, så er det helt vanvittig.

Ligger en på watchnet som momses inn for under 30k:

http://forums.watchnet.com/index.php?t=tree&goto=725918&rid=0

Kjenner ikke selger, men virker som en seriøs selger med mange salg som neppe offrer omdømme for å lure en nordmann for 3k usd. :)

• Liker
Reaksjoner: ENAADES
IWC har laget to varianter av Spitfire UTC. Den første, IW325107 gikk ut av produksjon i 2006 og ble da erstattet av IW325110. Forskjellen på de to er at den første hadde GMT visningen ved 12 og så flyttet de den til 6. Grunnen var at den ved 12 så ut som en sur munn, mens det ved 6 så ut som om den smilte. IW325110 gikk ut av produksjon i 2011. I prislisten for 2006 kostet IW325107 kr. 31.000,- på krokorem, mens IW325110 hadde en pris på 31.200,- i prislisten for 2011. I dag finnes det kun en variant av Spitfire i stål, og da er det med manufacture chronograph IW387802. Prisen for denne er kr. 91.000,- Denne er det imidlertid laget fire spesialvarianter av i stål, St. Exupery med brun skive, Collectors Forum edition med svart skive og vintage lume, Ju Air med sølv skive og Tribeca Filmfestival med grå skive og burgunder subdials. Håper dette var til nytte.