Jaeger LeCoultre - hva heter modellen?

Pasop

Støttemedlem
Medlem
28. jan. 2014
Innlegg
899
Sted
Ytre Enebakk
Hei, jeg er den lykkelige eier av et vintage JLC som jeg har fått som arvegods.

Klokken har akkurat kommet tilbake fra fullservice hos Tidemann og er ifølge Tidemann i perfekt stand. Han har aldri sett en liknende modell og har ingen aning om hva den heter. Så nå spør jeg dere alle sammen om noen kan hjelpe meg å typebestemme dette uret.

Klokken er blågrå og har en kasse i sølv, noe som jo er uvanlig. Størrelsen på klokken er ca 4x3cm. Se vedlagte bilde.


På baklokket står et serienummer 1202 637


Inne i baklokket står det 9037


Og på urverket står det følgende nummer 2084019


Jeg håper noen av dere kan sette meg på sporet av denne modellen.

Med vennlig hilsen
Johnny
 

Hei @Guybrush Threepwood. Ja jeg så denne ebay annonsen og er helt enig i at det er store likheter. Jeg fant ved å google JLC Vintage Silver et bilde av en helt lik klokke med hvit skive, men når jeg klikket på bildet kom jeg frem til et helt annet bilde som omhandlet noe annet, så der kom jeg ikke videre. Tusen takk for hjelpen.

Johnny
 
Redigert av en moderator:
Jeg greier ikke tyde caliber nummeret ut fra bildet, men det kan stemme at urverket er et 818 caliber. I følge Ranfft database er urverket produsert en gang etter 1959. Regner med at dette er et deco retro ur fra en gang på 60-tallet. Spesielt med sølv urkasse fra denne tidsepoken.
 
Jeg greier ikke tyde caliber nummeret ut fra bildet, men det kan stemme at urverket er et 818 caliber. I følge Ranfft database er urverket produsert en gang etter 1959. Regner med at dette er et deco retro ur fra en gang på 60-tallet. Spesielt med sølv urkasse fra denne tidsepoken.

Hei @Girard, det stemmer. På urverket står det 818/2
 
Redigert av en moderator:
Dette skriver jeg med forbehold, men mener å ha lest at denne type skive/kasse kombo er sjelden, og at den er franskprodusert på tidlig 1970 tallet????
 
Foreslår du legger ut bilde og info på Classicwatch vintage watch forum Zaf Basha som drifter dette forumet er forfatteren av boken "Jaeger LeCoultre, a Guide For The Collector" og sannsynligvis en av de på kloden med best peiling på vintage JLC.

Det er nok et av de beste forslagene her, gjorde det samme med min første og eneste JLC til nå. Man får raskt tilbakemelding på det forumet.
 
Foreslår du legger ut bilde og info på Classicwatch vintage watch forum Zaf Basha som drifter dette forumet er forfatteren av boken "Jaeger LeCoultre, a Guide For The Collector" og sannsynligvis en av de på kloden med best peiling på vintage JLC.
Tusen takk til @Morten for et flott forslag. Jeg vil gjøre dette i løpet av kvelden. Hvis jeg får et positivt svar vil jeg poste dette på denne tråden.

Men til alle dere andre, ikke vær redd for å fortsette å komme med gode forslag.

Johnny
 
Redigert av en moderator:
Endelig klar for en liten update.
Stor takk til @Morten som satte meg over til ClassicWatches. Fikk til svar fra ClassicWatches at det er en klokke fra Vogue serien med referanse 9037, produsert i starten på 1970 tallet.

Dette fikk meg til å undersøke litt mer, og jeg har funnet en identisk klokke til salgs i HongKong for den nette sum av kr. 24.000. Fryktelig mye spør du meg.

For det er jo ikke et underverk som står inne i klokken. Det er JLC kaliber 818/2 som ble introdusert i 1958, og som så vidt jeg har funnet ut, ble tatt ut av produksjon først på 90- tallet. Det er verdt å merke seg at JLC kaliber 818/2 hadde svingsningsrate på 18000, og ble brukt i mange andre eksklusive merker som AP, VC, Chopard, Breguet og Cartier for å nevne noen.

Mht produksjon av selve uret finner jeg bare små biter her og der. det virker som om du har rett @crown guard, denne modellen er sjelden og ble produsert i Frankrike på 70-tallet, utfra biter her og der på ulike forum.

Hvis det er noen som har noen ytterligere informasjon om 818/2 kaliberet, eller vintage Vogue serien, tas dette i mot med glede. I mellomtiden setter jeg stor pris på den lille juvelen jeg har i boksen. ;)
 
Redigert av en moderator: