Jakke mistet i garderobe

Medlem
24. juli 2009
Innlegg
1.137
Sted
Norge
Hei gutter:) Jeg lurte på om noen av dere kanskje kunne hjulpet meg med synspunkter i denne saken:

Natt til fredag var jeg på byen. På utestedet leverte jeg fra meg dunjakken min (+ skjerf og husnøkler) i den betjente garderoben hvor jeg også betalte 25 kroner for denne tjenesten. Når jeg skulle hente jakken på slutten av kvelden viste det seg at jakken var forsvunnet fra garderoben.
Dagen etter ringer jeg daglig leder for utestedet. Han informerer meg om at tyveri erstattes med inntil 1000 kr noe de vistnok informerer om på skilt i garderoben. Han mener at jeg ikke har noen som helst krav på fullt erstatningsbeløp fra de utover dette beløpet.
Jeg hadde ALDRI hengt fra meg en jakke med innhold innhold til en verdi av +7k kroner hvis jeg hadde sett dette skiltet.
Jeg har søkt litt rundt på nettet om tilsvarende saker og funnet ut at man har rett til erstatning hvis man betaler for en tjeneste i en "bevoktet" garderobe.
Jeg nevner da selvfølgelig dette til daglig leder, men han står fast på sitt om at utestedet "ikke har en policy som tilsier at jeg har krav på full erstatning." Men jeg kan få 1000 kr. (Det viser da at de har erkjent at dette er deres skyld)
Er det noen som kjenner til hvilke lover/regler som gjelder for dette?
Eller evt. har vært i lignene situasjon? Hadde vært til stor hjelp med noen innspill her :)

På forhånd tusen takk!
 
IANAL, men jeg har for kun kort tid siden diskutert akkurat denne problemstillingen med en bekjent som var i samme situasjon som deg. Jeg hjalp ham litt med research på nettet, og kom den gang over denne tråden, hvor en fyr skriver en aldri så liten epistel om jussen bak dette. Går ikke god for innholdet, men jeg tror det var en utskrift av bl.a den som han viftet med under et møte med daglig leder på utestedet (et av de større diskotekene i Trondheim). Han fikk erstattet jakken og noe innhold i lommene til fulle.
 
Tusen takk for raskt svar Krille :) Denne tråden har jeg allerede sett litt på og finner innholdet tildels nyttig. Det er jo absolutt relevant til min sak, men vet ikke helt hva jeg skal argumentere med og hvordan jeg skal gjøre det slik at jeg får den erstatning jeg mener er rimelig. :?
 
så lenge du har betalt for den tjenesten, har du rett på full erstatning. For at "policy'en" deres skal gjelde, må dette informeres om på forhånd ved muntlig eller skriftlig kontrakt. Et tilfeldig skilt på veggen er ikke godt nok.

Det har og vært et tyveri i en betjent garderobe, noe du\utestedet kan anmelde.
 
Sjulle vel også tro at utesteder er forsikret mot slike ting i sin polise...slik at gjestenes eiendeler er en del av "innbo og løsøre"for denne bedriften og dekkes av deres egen forsikring.
:confused:Hva er så ellers vitsen med betjent garderobe og ofte garderobeplikt på yttertøy?
 
Jeg har vært i lignende situasjon.
Enkel medisin: få en hissig & ufin advokat til å sende et brev med varsel om midlertidig forføyning og potensiell stengning av utestedet, så blir det fart i sakene,
De fleste utesteder leverer så snuskete regnskaper at det ikke er vanskelig for selv en middelmådig advokat å argumentere for at det er fare for at de ikke klarer å dekke krevet slik at det må tas ut MF. Det koster selvfølgelig litt, men gir utrolig bra underholdning for pengene!
 
Finnes jo advokater her inne også! Kanskje du kan få hjelp til å skrive et brev?
 
Dette er nok litt mer nyansert enn det som fremkommer i VGs artikkel.

Premisset er at skiltet hang på et synlig sted; m.a.o. et sted hvor du burde ha sett det. Burde du ha sett det er det i prinsippet likegyldig om du så det eller ikke. Henger det ikke et slikt skilt der plikter utestedet å erstatte jakken etter alminnelige erstatningsregler. Dette innebærer at jakken skal erstattes etter verdien da den ble stjålet og ikke nypris, avhengig av alder kan dette dessverre bli et betydelig avslag.

Utestedet har et åpenbart behov for å begrense et ansvar ved jakker som blir borte - når det er sagt er begrensningen åpenbart for lav.

Etter min oppfatning er det derfor tvilsomt om avtalalelovens § 36 kan brukes. Dette stiller seg annerledes om det er garderobeplikt. Spørsmålet er komplisert.

En annen sak er at ansvarsbegrensninger kan settes til side om garderobevakten har opptrådt grovt uaktsomt. Det å utlevere en dyr jakke uten kvitteringen (eller hva en kaller den lille grønne lappen) kan godt være grovt uaktsomt.

Da er vi tilbake til den klassiske metoden: lag mes mulig H... og om du ikke får penga kan du jo prøve deg med at de kompenserer i en kreditt i baren e.l. noe som er billigere for stedet.

Lykke til!
 
Dersom du har reiseforsikring

Jeg ble frastjålet en frakk + skjerf + hansker fra en garderobe på byen ifjor. Leverte en politi anmeldelse på nett, fylte ut et skjema hos mitt reiseforsikringsselskap og la ved en kopi av anmeldelsen. Kort tid etter, var hele beløpet utbetalt av forsikringsselskapet.