Jakt

Det gjør den, men elgen datt for en 8x68. :)
Åkai.
Er futt i den altså. Her skyter vi mest hjort og til det er slikt for grovt og gir for mykje svinn av kjøttet.
Er noken som bruker 9,3x64 med rekyldemper m.m på en blaser r8 carbon og er fornøgde med det .

Eg har brukt 7,62 , men har no bestilt meg en sako 90 peak carbon i 6,5 creedmoore.
Bratt og ullent terreng og sjelden over 100meter.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og Smokeless
Vi har både skogsjakt og lange, åpne myrer så det er greit å ha litt damp. Men en 30-06 hadde helt klart gjort jobben.

Det verste svinnet var det en elskelig sunnmøring jeg jaktet med som sto for. I alle år kjøpte han billigste ammunisjon til 308 og skjøt konsekvent midt i bogen så han traff bein. Elgen datt hver gang, men en halv bog og side måtte vi bare regne med å kassere. :LOL:
 
Åkai.
Er futt i den altså. Her skyter vi mest hjort og til det er slikt for grovt og gir for mykje svinn av kjøttet.
Er noken som bruker 9,3x64 med rekyldemper m.m på en blaser r8 carbon og er fornøgde med det .

Eg har brukt 7,62 , men har no bestilt meg en sako 90 peak carbon i 6,5 creedmoore.
Bratt og ullent terreng og sjelden over 100meter.
Ullent terreng? ;)
1000001796.jpg
 
Vi har både skogsjakt og lange, åpne myrer så det er greit å ha litt damp. Men en 30-06 hadde helt klart gjort jobben.

Det verste svinnet var det en elskelig sunnmøring jeg jaktet med som sto for. I alle år kjøpte han billigste ammunisjon til 308 og skjøt konsekvent midt i bogen så han traff bein. Elgen datt hver gang, men en halv bog og side måtte vi bare regne med å kassere. :LOL:

Type ammo er vel snart det viktigste uavhengig av kaliber.
3006 var vel det mest brukte kaliberet før, men nesten ingen her kjøper det lenger.
Dei fleste meiner en skyter bedre med 308 og 6,5 .

Vi har en god del kalv også så ser vel fleire som kjem med 6,5 no .

Eg har brukt en lånt sauer 202 , fatterns M70 og en tikka t3 før. Og en merker vekta på alle oppover lia. Så når eg skulle ha meg ei ny rifle så var lav vekt høyt på lista.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Siste helg med elgjakt.
Vi har fått hele kvoten minus et ungdyr. Får vi ikke det i dag så overføres det til neste år og mer dyr da.
Dagens toolwatch er Casio GShock 5600. Så tynn at den greit går inn i hansken (selv om den er ute å lufter seg til bildetagning).
IMG_3466 (Large).jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: jvj75