Jakten har roet seg, klokketips?

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Klokkejakten har roet seg etter et heftig år med mange innkjøp. Sitter nå med en samling jeg er meget fornøyd med: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?9646-Threepwood-sin-samling

Har egentlig ikke så mange klokker som roper til meg for øyeblikket, hadde en periode hvor jeg var veldig hypp på boutique-klokker ala Benarus og slikt, men det har egentlig blitt helt uinteressant etterhvert. Har vel funnet ut at det som gir god-feelingen er mer eksklusive ur, og kanskje maks 7-8 klokker tilsammen. Tatt i betraktning hva jeg har i samlingen, hva ville dere spedd på med? ;) Øvre grense på ca. 60-70K nytt, har rett og slett funnet ut at jeg ikke synes det er behagelig å gå med noe som er dyrere, blir rett og slett FOR redd for klokken...

Det som gir litt småkriblinger for øyeblikket er:

pk-000000000005818-23048109d7ac45298ca1372104ad6b5a-30-1.jpg

Problemet med denne er at det føles som et pliktkjøp. Det var den første klokken som virkelig fanget interessen min, og jeg har aldri eid den. Den føles kanskje som et litt kjedelig kjøp, men jeg vet den skal inn en dag. Den skiller seg også veldig fra resten av samlingen, noe som jo er flott. Har jo også veldig gunstig pris om man kjøper den brukt, og kan nærmest plukkes opp for 15-16K på hvert et gatehjørne føles det som :)

OMEGA%2BSeamaster%2BPlanet%2BOcean%2B45.5mm%2BChrono%2B02.jpg

Denne store karen hadde jeg både lest full anmeldelse i Watch Time om, og sett mange bilder av uten at det trigget noen kjøpslyst, ikke at det var noe feil med den, den sa bare ikke pang ved første øyekast. Var senere innom AD i Oslo og fikk prøvd den på håndleddet, og det var bare helt rått. Klarer akkurat å bære størrelsen på den, og synes hele klokken føles helt amazing ut på lanken. Dette er vel det som ligger å koker som eneste aktuelle kjøp akkurat nå, og jeg bruker som regel å ha 5 klokker jeg vil ha på en gang, men merker jeg har blitt mer kresen på akkurat hva som MÅ inn.

20842.jpg

Denne snakker også til meg, men tørr ikke å kjøpe den uten å ha prøvd den på, de var dessverre fri for den hos Bjerke...

Tips? :D

Kanskje en Grand Seiko?

Eller hva med en Grand Seiko "light" som Seiko Marinemaster med et udekorert GS drivverk. Sinnsykt mye klokke for pengene dette: http://www.ebay.com/itm/Seiko-Prosp...istwatches&hash=item336df0a9e5#ht_2753wt_1396

15k (før skatt) for en klokke med GS drivverk hvor mesteparten av "finishen" ellers på klokka er gjort for hånd... Den selgeren skal visstnok være knall også - nesten 4000kr billigere enn fra creationwatches. :)

Nevner den fordi dette nok er den neste high-end Seikoen jeg skal ha, selv om det blir en god stund til.

Kanskje en Grand Seiko, eller Grand Seiko "light" med en Seiko Marinemaster med GS drivverk (udekorert). Sinnsykt mye klokke for pengene dette: http://www.ebay.com/itm/Seiko-Prosp...istwatches&hash=item336df0a9e5#ht_2753wt_1396

Den selgeren skal visstnok være knall også - mer enn 3k billigere enn creationwatches. :)

Nevner den fordi dette nok er den neste high-end Seikoen jeg skal ha, selv om det blir en god stund til.

Har enorm respekt for high end Seiko, men er for stor brandhore til at jeg skal klare å bruke mer enn 2-3K på en Seiko, dessverre :oops: En WIS som kjøper Grand Seiko får tommel opp for livet i min bok, men er ikke tøff nok til å gjøre det selv, selv om jeg liker mange av designene veldig godt.

Ærlig ting det da ;)

Da ville jeg kanskje tenkt på en Zenith? Etter Santos-Dumont's episke julekalender er det ihvertfall blitt klart for meg at jeg MÅ ha en el primero inn i samlingen en gang. :)

Ja, Zenith er ikke feil, var en stor inspirasjon å følge med på julekalenderen!

zenith_class_moonphase_grande_date.jpg

Denne gir meg meget gode vibber, men det er liksom noe med at jeg ville gått for en JLC før en Zenith, men det har kanskje noe med at jeg trenger mer førstehåndskontakt med Zenith for å få den lille ekstra god-følelsen.

Tatt i betraktning hva du har i samlingen?

Av de du har funnet: JLC

Andre alternativer som jeg liker sånn omtrent i den klassen:

JLC Chrono:

Jaeger-LeCoultreMasterControlMasterChronograph.jpg

GO:

GO-Senator-Sixties-Panorama-Date.jpg

IWC:

IWCPortuguese7days.jpg

En JLC blir jo ikke feil uansett. Men det er noe med Zenith som bare får meg til å smile. De har en så finurlig historie og en rekke merkelige, og fantastiske, ur de har utgitt igjennom årene at de vinner hjertet mitt her. Virkelig et klokkemerke med personlighet.

460341d1308957928-jlc-vs-glashutte-need-your-help-panomatic01.jpg

Denne har blitt en liten grail for meg, men har ikke fått tatt en titt på den IRL, og føler jeg trenger å prøve den på for å eventuelt trigge et kjøp. Ingen tvil om at det er en fantastisk flott klokke, eneste som plager meg litt, er at det står PanoMaticLunar uten mellomrom på skiven, får litt sånn webfølelse av å skrive ting uten mellomrom..

Den GO'n var lekker på veldig mange måter, men litt mye unødvendig "forklarende" tekst på skiven etter min mening. Trenger ikke å skrive "moonphase" rett ved siden av månefasen, vi forstår hva det er. Samme med datoen. Forøvrig enig med deg at PanoMaticLunar høres litt ut som en iphone app...

Om skiven hadde blitt for naken uten tekst på de tomme områdene så hadde kanskje en urskive med mønstret overflate vært en bedre ide, som i grand langen til Moore. :D

Tatt i betraktning hva du har i samlingen?

Av de du har funnet: JLC

Andre alternativer som jeg liker sånn omtrent i den klassen:

JLC Chrono: Uten tvil en flott klokke, men tror det blir uten chrono om det først skal kjøpes JLC ;)
GO: Takler ikke fonten på denne klokken, så den er dessverre uaktuell
IWC: Denne er helt rå, og vokser på meg hver gang jeg ser bilde av den, kommer nærmere og nærmere kjøpslisten... 8 dagers gangreserve er bare så forbannet sexy!

Med tanke på hva du allere har i boksen hadde jeg definetivt gått for et mer dressy ur denne gangen...

Synes du har fått en finfin samling ur, GT, og skulle du kjøpe et til ville jeg også anbefale et mer dressy klokke. De klokkene flyback henter frem er spot on (IMHO :)), men en zenith er heller ikke feil!

Spørsmålet er vel strengt tatt hvor mye du ønsker å legge i neste kjøp. Om limiten er 60-70k nytt når du nesten opp til en 7 days, men brukt får du dem til ca 50. Mogens har jo en venns Panomaticlunar for salg på finn i samme prisleie. Den er ikke dum, den heller.

Av de klassiske zenithene er de mye å velge i. Den du trekker frem er lekker, aner ikke prisen men du får nok en hyggelig pris hos tidemann.

JLC er flotte klokker. Om du ønsker en helt enkel klokke er Master control finfin. Jeg synes Master Calendar er kul, og var på nippet til å kjøpe en ifjor. Kan føles rotete med dato langs ytterkant av skiven, men in real life var det ikke noe stress. Angrer på at jeg ikke kjøpte den.
jlc3.jpg

En annen JLC modell som har fanget min interesse er Reverso grande date.
JLC-ReversoGD-07.jpg

Heller ikke grande gmt er noe å kimse av, bare se på moores bilder av herligheten :)

Så mange flotte klokker, og så begrenset budsjett de fleste av oss har på denne lidenskapen. Trist er det!

Den GO'n var lekker på veldig mange måter, men litt mye unødvendig "forklarende" tekst på skiven etter min mening. Trenger ikke å skrive "moonphase" rett ved siden av månefasen, vi forstår hva det er. Samme med datoen. Forøvrig enig med deg at PanoMaticLunar høres litt ut som en iphone app...

Så enig, så enig. Det samme slo meg da jeg så den.
Flott klokke, men ville aldri i livet kjøpt den - rett og slett pga de unødvendighetene du nevner. Det blir litt Casio-preg over det hele.

IWC Portuguese 7 days er et naturlig valg, synes jeg! Pent som et dressur, men størrelsen til et sportsur. Et ur som gjør veldig mye ut av seg på hånden, samtidig som det har en understated og stram stil.

Klokkebilder752.jpg

Og når man snur uret får man skue inn på et flott urverk som fyller hele kassen, urviklet akkurat for dette uret. Det er et poeng for meg. Det er litt trist når man snur et flott ur og får se en bitte lite verk og masse fyll. Da er det nesten like greit med et solid baklokk. Men se på dette :D

Det er ikke så forseggjort og snirklete som JLC og mange andre, men det har noen vidunderlige kvaliteter likevel.

PAMovement.jpg

Helt klart JLC. Kanskje du skal se på PP Aquanauten som Johnny har ute på Finn.

Please - det plager meg at den ligger der "up for grabs". ;)

IWC Portuguese 7 days er et naturlig valg, synes jeg! Pent som et dressur, men størrelsen til et sportsur. Et ur som gjør veldig mye ut av seg på hånden, samtidig som det har en understated og stram stil.

Klokkebilder752.jpg
:eek: Piller. Herover. Nå!!
Slutt å poste bilderav Portuguesen, Anders, pleasell!! ;)
Jeg hjelper meg selv ut av denne tråden....
bwah.gif

Lykke til i jakten, GT! Holder en knapp på IWC Portu eller en JLC for deg denne gangen :)

Om du ikke har hastverk så ville jeg ha ventet til etter Basel.

JLC lanserer sine nye modeller neste helg på SIHH.

Av de som er nevnt så er JLC noe jeg også vil anbefale deg. Et logisk trekk som passer inn i samlingen din.

Et annet tips er å hive den ploprof wannabe og kjøpe the real deal. Det er jo ditt sorte får i en ellers så fantastisk samling.

Mente vel egentlig å skrive 60-70K brukt, liker faktisk best å kjøpe brukt, og da åpner det seg jo for flere muligheter. Utrolig mye pent i tråden her, kjenner både IWC og JLC-feberen melder seg...

Om du ikke har hastverk så ville jeg ha ventet til etter Basel.

JLC lanserer sine nye modeller neste helg på SIHH.

Av de som er nevnt så er JLC noe jeg også vil anbefale deg. Et logisk trekk som passer inn i samlingen din.

Et annet tips er å hive den ploprof wannabe og kjøpe the real deal. Det er jo ditt sorte får i en ellers så fantastisk samling.

Hehehe, den PloProf-wannabeen er faktisk meget kjær ettersom kona brukte 10K av studentpengene sine for å kjøpe den til meg. Har ikke noe store cravings for en Omega PloProf ettersom på det prisnivået er det så mange muligheter, at den hele tiden vil ramle litt bak i køen for andre varianter.. Men point taken ;)