Janus gull lommeur

Medlem
1. juli 2011
Har arvet et dobbelkapslet lommeur i gull.
De eneste merkene/stemplene på klokken, er på innsiden av begge lokkene:
-585
- stempel med bilde av en krone
- stempel med bilde av et "dobbelt ansikt", med teksten JANUS under.
- Nederst i hvert lokk står siffrene; 70
602333

Er det noen som kan ha noen formening om dette uret?

Setter stor pris på litt info!

Heisann,

ikke lett å si noe uten bilder. Kan også da være vanskelig å finne mer info enn hvor i verden det kommer fra etc. Post gjerne noen bilder. :)

Med tanke på verdi, 585 indikerer at kassen er av gull, 14k. Vekten av kassen, altså vekten av gullet, vil nok fort diktere dette urets verdi.

Hei, jeg har en følelse av at "Janus-merket" ikke har noe med produsentens identitet å gjøre. Janus er kjent som Tidsguden fra Romersk mytologi, og han hadde to ansikter. Kanskje det også har en dobbelt betydning da din klokke er dobbeltkapslet og dermed har to ansikter.

Det er fint med bilder, og spesielt bra hvis du får tatt et godt makrofoto av selve verket. Som rousp skriver, så er det lite sannsynlig at uret har større verdi enn gullvekten + evt noen få kroner om det er gammelt, i god stand, ripefritt, har et bra urverk osv. Dersom det er et riktig gammelt ur, 100 år+, kan det ha en viss antikvarisk verdi for samlere. Ifølge mine kilder vil gamle lommeur kanskje få en samlerverdi av noe betydning en gang i fremtiden, så jeg beholder de fleste av mine 50 ur for fremtidige generasjoner :D