Jeg frykter at min omega kan være stjålet.

Medlem
21. okt. 2009
Mitt første ur av kvalitet var en Omega Speedmaster. Denne ble kjøpt av en innleid håndverker som gjorde en jobb for min arbeidsgiver.
Jeg var ikke veldig bevandret i klokkeverdenen på den tiden, og tenkte ikke veldig mye over at det ikke fulgte med noen papirer. Boksen var tilstede.

Jeg gikk selvfølgelig til en autorisert forhandler og sjekket at den var ekte, og var fornøyd med det.

Nå har det gått et par år siden handelen og jeg har i ettertid merket meg at jeg fikk klokken for en uforskammet god pris. For god pris.

Problemet er nå at jeg ønsker ikke å gå rundt med en stjålet klokke, og jeg ønsker heller ikke å miste klokka, og tape de 10k pluss jeg ga for den.
Det er godt mulig at min frykt er ubegrunnet, men man begynner jo å lure når noe virker for godt til å være sant.

Er det noen måte å få sjekket opp dette?

Uten å risikere å miste klokka, eller å bli satt inn? ;)

10k pluss for en Speedmaster Pro er ikke en kriminelt lav pris, det er en god pris. Om du handlet i god tro skulle jeg mene at alt er ok. Om du har andre grunner til å anta at klokken er stjålet forholder det seg jo anderledes, men ikke stress av prisen alene.

Jeg har kjøpt og solgt masse klokker uten papirer, det er bare slikt det er. Ikke alle er samlere, papirer blir borte. Når klokken er noen år gammel er det jo nærmest regelen framfor unntaket.

Nå mener jeg ikke at vi på noen måte skal ta lett på problemet med stjålne ur, men det handler om å se an selgeren. Ingen grunn til paranoia over manglende papirer og normalt gode priser.

Den modellen jeg har koster ny 33000kr. Det skulle bli ca 33% av nypris, og det føler jeg er en MEGET god pris. Selv uten papirer.
Jeg har handlet i den beste tro, men har det noe å si med tanke på å få beholde klokka om den skulle vise seg å være stjålet?

Paranoiaen har ikke tatt meg helt;) Min bekymring er vet et eventuelt videresalg, eller en service når den tiden kommer.
Jeg er også generelt nysgjerrig. Liker å ha ting på stell.. hehe..

Hvis det er slik at du har en magefølelse på at den er stjålet så synes jeg du skal gå til politiet å spørre.
Det er ikke ulovlig å gjøre en god deal, men dersom den gode dealen går på bekostning av god samvittighet så er det ikke verdt det i mine øyne.

Jeg har ingen som helst magefølelse her jeg. Det jeg lurer på er om jeg kan få sjekket dette på noen måte.

Ikke har jeg dårlig samvittighet heller. Jeg har som Anders sa; handlet i god tro.

Problemet er at jeg vurderer et salg, men vil ikke videreføre et problem, hvis det er et problem. Da ville jeg få dårlig samvittighet.

Helliot, 10k er ikke kriminelt lav pris. Jeg sier som Anders; det er en god pris. Men det er ikke første gangen jeg har vært borte i denne typen pris. Selv kjøpte jeg min av en meget seriøs forhandler for ca 11k. Prisen var lav fordi papirene menglet.
Denne handelen synes jeg du kan sove godt med!:D

Som nevnt av andre, så er ikke alle samlere, og om en uinnvidd, regner med at verdifall på en klokke, er omtrent som på en bil e.l.
Så er det fullt mulig at de selger klokkene sine billig.

Jeg betalte selv 12K for min Speedy Pro, med fersk overhaling, med boks og uten papirer. Noe under halv pris fra dagens prisliste. Prisen avhenger alltid av hvor motivert selger er til å bli kvitt varen.. I ditt tilfelle, kan jo selger ha vært i pengenød - og å selge billig til deg var en "quick-fix" på problemet..

Da slår jeg meg til ro med at alt er i orden. Mulig det er jeg som har betalt overpris for alle andre bruktura jeg har kjøpt da;)

Takk for svar.