Jeg vurderer denne på finn.no. Virker dette greit?

Takk for innspill og gode råd!

I går tok jeg endelig avgjørelsen om å kjøpe et helt nytt ur :)

Jeg tok derfor kontakt med Lervik Ur å bestilte en sub (116610ln).
Det føles nå veeeldig riktig! Har bare ikke sagt noe til fruen enda, hun blir nok rimelig grinete...
Noen som kjenner seg igjen kanskje?

De var tomme i butikken, men han venter inn nye ca. den 8.august,
så da gjenstår bare ventetiden - can`t wait! :cool:

I mellomtiden må jeg bruke tiden godt å bearbeide fruen :oops:

Tacoking

Og gratulerer så masse! Du blir nok happy skal du se, fruen tja... trikset er å handle noe fint til henne også :)

Gratulerer! Klarte du å forhandle deg fram til en god pris?

Situasjonen er nå at forhandlerne ikke får nok klokker (ihvertfall sub), og at de derfor ikke trenger å gi noe særlig rabatter for å få solgt klokkene de tar inn. De brenner ikke inne med noen for å si det sånn.
Det er ihvertfall hva flere AD`er har fortalt meg.

Det ble allikevel noe rabatt :)

Situasjonen er nå at forhandlerne ikke får nok klokker (ihvertfall sub), og at de derfor ikke trenger å gi noe særlig rabatter for å få solgt klokkene de tar inn. De brenner ikke inne med noen for å si det sånn.
Det er ihvertfall hva flere AD`er har fortalt meg.

Det ble allikevel noe rabatt :)

Ja, nemlig, Rolex produserer rundt 800 klokker per dag fordi dem selger akkurat samme mengde per dag rundt verden. Dem justerer konstant sin produksjon for å unngå "soving" av klokker hos forhandler og dermed mulig rabatter eller nedgang av priser/verdier etter tid...

Grattis, her gjorde du et bra valg synes jeg.
En liten/stor oppmerksomhet til fruen, og så er alle godt fornøyd.:p

Ja, nemlig, Rolex produserer rundt 800 klokker per dag fordi dem selger akkurat samme mengde per dag rundt verden. Dem justerer konstant sin produksjon for å unngå "soving" av klokker hos forhandler og dermed mulig rabatter eller nedgang av priser/verdier etter tid...

Ikke ofte, men dette må utdypes! Har du noen kilder på disse påstandene?

Ang. rabatt så synes jeg Jørgensen var mye mer ryddig enn Lervik da jeg kjøpte en 116610 i fjor. Ble jo da naturligvis kjøpt hos Jørgensen.

Dette er nok ikke helt korrekt.

Rolex sertifiserer sånn ca 900 000 urverk i året hos COSC.

Det er altså noe over 800 klokker om dagen :).

Men at de har en variabel produksjon stemmer nok, men den er nok ikke så finsiktet som du tror, logistikken går ikke helt opp for det.

Nei, Rolex tar COSC selv så man ikke har innsyn til hvor mange verk som blir lagd.

Hvertfall det som er "word on the street".

Nei, Rolex tar COSC selv så man ikke har innsyn til hvor mange verk som blir lagd.

Kom til å tenke på en gammel artikkel i WatchTime om hvem som bruker COSC, så jeg begynte å lete og fant oversikten. Tallene er totalt antall sertifiserte chronometere fra 2000-2009.

1. Rolex 7 080 518
2. Omega 2 337 694
3. Breitling 1 593 597
4. Panerai 354 462
5. Tag Heuer 216 163
6. Chopard 160 867
7. Bulgari 99 494
8. Ulysse Nardin 73 456
9. Mido 56 003
10. Corum 51 438

Altså ikke helt up to date tall, men det viser ihvertfall at Rolex på 00-tallet produserte ca. 700 000 chronometersertifiserte verk hvert år. Med tanke på den økonomiske veksten som har vært i deler av Asia de siste årene, er det vel naturlig å tenke at Rolex' produksjon også har steget.

Så vidt jeg vet har aldri, og vil aldri, COSC fungere som et CE merke hvor produsenten selv står inne for at det passerer, men at urverkene ubønnhørlig må til et av COSC sine laboratorier for testing.

Jeg ville blitt ekstremt overrasket om COSC lot Rolex si "ja ok, det er godt nok" ;).

Noen litt eldre tall om Rolex og Cosc:

Inside COSC [1/22/03] - TimeZone

Noe nyere tall om Rolex og volum:

SternBusiness Fall/Winter 2003

Nyere tall (som vel er litt lavere enn hva jeg mente å huske):

Who are Switzerland’s Top Chronometer Producers? | WATCHTIME.COM

Dette er nok ikke helt korrekt.

Rolex sertifiserer sånn ca 900 000 urverk i året hos COSC.

Det er altså noe over 800 klokker om dagen :).

Men at de har en variabel produksjon stemmer nok, men den er nok ikke så finsiktet som du tror, logistikken går ikke helt opp for det.

Ja, det jeg husket stemt ikke helt men hva jeg finner nå: The Breitling Watch Source Forums • View topic - 2010 COSC numbers released
Men det er bare COSC sin bestilling som kan gi noen innsikt der: Da jeg kuttet kaken i halv med min 800:confused:

Og Rolex få sertifisert rund 1600 urverker/dag. Spørs om hvis det stemmer helt med salget fordi ingen vet om det.
En sertifisert urverk kan nok sove en god stund før den blir brukt.
Og om "HVIS Rolex produsere sirca nok som salget går sin gang" vel, jeg aldri hørt noen venner ifra Asia til USA sier at dem Rolex AD hadde stor overstock for å si det sån.
Da Rolex har stor hemmelig sovelager for disse som blir ikke solgt eller bestilt? Tror ikke.
Dem regulere nok produksjonen år etter år: Det faller av seg selv.
Men jeg skal ikke ta det videre som jeg er ikke uansett noen Rolex aficionado og skal nok aldri bli det.

Grattis,kjøpte selv hos lervik den samme klokke,ypperlig og kjapp service, så slipp du noen bekymringer om du harven ekte eller god fake.:)