Jeg mener at jernbane-klokkene fortjener en egen tråd her på TS. Selv om dykkerklokkene og kronografene er de mest kjente og elskede arbeidsklokkene, så er jo uten tvil jernbaneklokkene et arbeidsverktøy som gjorde en svært viktig jobb for å holde infrastrukturen i gang og ble brukt av jernbaneansatte verden over. Presise ur var svært viktig for sikkerheten på jernbanen og avstandene på jernbanen mellom øst og vest fikk jo presset fram behovet til å få innført normaltid (GMT, UTC), i stedet for at man fra sted til sted stilte klokka etter sola.
I det første innlegget ønsker jeg å ha det amerikanske selskapet Ball i fokus som virkelig har jernbane i sitt DNA.
Har skrevet ned litt historie her, men jeg synes kildene spriker greit ved mange tilfeller. Så hvis det er noen jernbane-geeks tar jeg imot rettelser og fyldigere info med stor takk!
Normaltid ble vel først innført på jernbanen i England i 1847. I Canada og USA startet de først å diskutere å innføre normaltid i 1872, men de fikk ikke innført dette skikkelig før i 1883. Selv om det var bred enighet i at normaltid og felles forståelse av hva klokka var til enhver tid, hadde de ikke noen krav til hvilke klokker som ble brukt av lokførere og andre jernbaneansatte. Slik var det i mange år, helt til det i 1891 skjedde det noe gjorde at det måtte gjøres grep. To tog , et passasjertog og et godstogkrasjet ute på jernbanelinja i nærheten av Cleveland og de som gransket ulykken mente at en sterkt medvirkende årsak til denne fatale ulykken som kostet flere mennesker livet og enorme materielle ødeleggelser var at uret til den ene lokføreren gikk 4 minutter seint.
Webb C. Ball, en urmaker fra cleveland fikk i oppdrag å rydde opp i klokkene som ble brukt i tjeneste på jernbanen. Det startet med de to selskapene som var innvolvert i ulykken, men etterhvert jobbet han på oppdrag av over halvparten av jernbaneselskapene i USA. Han kom opp med en Railroad Standard slik at alle klokkene som skulle brukes i tjeneste måtte innfri visse kriterier og krav. Det er litt variasjon i kravene der jeg har lest om dette på nettet, men det er krav om lesbarhet på skivene, størrelse, noen tekniske krav til urverkerket (hvor mange jewels feks) og at de skulle være innenfor +/- 30 sek per 7 dager. Det ble også krav om regelmessige kontroller av klokkene, der kyndige urmakere gikk over klokkene for å sjekke tilstand av verket, gange etc. Kontrollene og servicene ble deretter dokumentert og uret ble godkjent til videre tjeneste på jernbanen. Service og godkjenning ble skrevet ned på servicekort som fulgte klokken. Dette kan jo sammenlignes EU-kontroll (Periodisk kjøretøy kontroll) som alle bileiere kjenner godt til i dag.
Bilde av en eldre Ball Trainmaster hentet fra nettet.
I Canada åpnet de opp for å bruke ur fra Sveitsiske fabrikanter, men i USA ønsket de først og fremst å bruke amerikanske ur etter det tradisjonelle mantraet "buying american". Elgin, Waltham, Hamilton og Illinois Watch Company var noen av de største aktørene i amerika. Noen unntak var det også i USA, og det er visstnok kjent at enkelte modeller fra Longines ble godkjente for bruk av amerikanske jernbaneansatte.
Klokkene arbeiderne ble pålagt å bruke på jobb måtte de betale for selv. Ofte ble de betalt med autotrekk fra lønningen fordelt over noen måneder. Og når klokken din var på service/kontroll fikk du utdelt en låneklokke. Mistet du låneklokka, eller ødela den på noe vis måtte du også betale dette selv fra egen lomme.
Dette ble stor business for Ball og han etablerte da sitt eget klokkemerke Ball Watch Company som lagde mange typer klokker, men mange som ble merket med Railroad Standard og modellen Ball Trainmaster ble født.
Her er et par bilder av min Ball Trainmaster i 18k Rosègull og min venns Omega Railmaster:
Gjerne kom med innspill og innlegg! Har dere noen jernbaneklokker så post bilder=)
I det første innlegget ønsker jeg å ha det amerikanske selskapet Ball i fokus som virkelig har jernbane i sitt DNA.
Har skrevet ned litt historie her, men jeg synes kildene spriker greit ved mange tilfeller. Så hvis det er noen jernbane-geeks tar jeg imot rettelser og fyldigere info med stor takk!
Normaltid ble vel først innført på jernbanen i England i 1847. I Canada og USA startet de først å diskutere å innføre normaltid i 1872, men de fikk ikke innført dette skikkelig før i 1883. Selv om det var bred enighet i at normaltid og felles forståelse av hva klokka var til enhver tid, hadde de ikke noen krav til hvilke klokker som ble brukt av lokførere og andre jernbaneansatte. Slik var det i mange år, helt til det i 1891 skjedde det noe gjorde at det måtte gjøres grep. To tog , et passasjertog og et godstogkrasjet ute på jernbanelinja i nærheten av Cleveland og de som gransket ulykken mente at en sterkt medvirkende årsak til denne fatale ulykken som kostet flere mennesker livet og enorme materielle ødeleggelser var at uret til den ene lokføreren gikk 4 minutter seint.
Webb C. Ball, en urmaker fra cleveland fikk i oppdrag å rydde opp i klokkene som ble brukt i tjeneste på jernbanen. Det startet med de to selskapene som var innvolvert i ulykken, men etterhvert jobbet han på oppdrag av over halvparten av jernbaneselskapene i USA. Han kom opp med en Railroad Standard slik at alle klokkene som skulle brukes i tjeneste måtte innfri visse kriterier og krav. Det er litt variasjon i kravene der jeg har lest om dette på nettet, men det er krav om lesbarhet på skivene, størrelse, noen tekniske krav til urverkerket (hvor mange jewels feks) og at de skulle være innenfor +/- 30 sek per 7 dager. Det ble også krav om regelmessige kontroller av klokkene, der kyndige urmakere gikk over klokkene for å sjekke tilstand av verket, gange etc. Kontrollene og servicene ble deretter dokumentert og uret ble godkjent til videre tjeneste på jernbanen. Service og godkjenning ble skrevet ned på servicekort som fulgte klokken. Dette kan jo sammenlignes EU-kontroll (Periodisk kjøretøy kontroll) som alle bileiere kjenner godt til i dag.
Bilde av en eldre Ball Trainmaster hentet fra nettet.
I Canada åpnet de opp for å bruke ur fra Sveitsiske fabrikanter, men i USA ønsket de først og fremst å bruke amerikanske ur etter det tradisjonelle mantraet "buying american". Elgin, Waltham, Hamilton og Illinois Watch Company var noen av de største aktørene i amerika. Noen unntak var det også i USA, og det er visstnok kjent at enkelte modeller fra Longines ble godkjente for bruk av amerikanske jernbaneansatte.
Klokkene arbeiderne ble pålagt å bruke på jobb måtte de betale for selv. Ofte ble de betalt med autotrekk fra lønningen fordelt over noen måneder. Og når klokken din var på service/kontroll fikk du utdelt en låneklokke. Mistet du låneklokka, eller ødela den på noe vis måtte du også betale dette selv fra egen lomme.
Dette ble stor business for Ball og han etablerte da sitt eget klokkemerke Ball Watch Company som lagde mange typer klokker, men mange som ble merket med Railroad Standard og modellen Ball Trainmaster ble født.
Her er et par bilder av min Ball Trainmaster i 18k Rosègull og min venns Omega Railmaster:
Gjerne kom med innspill og innlegg! Har dere noen jernbaneklokker så post bilder=)
Redigert: