Jomashop. Seriøse greier?

Så lenge garantikort/sertifikat er stemplet av AD skal selvfølgelig garantien gjelde, selv om jeg dessverre kjenner til flere saker der norsk AD ikke vil utføre garantiarbeid på klokker kjøpt hos utenlandsk AD (innenfor "fabrikkgarantien").

Meg bekjent har Jomashop tidligere lagt ved de originale dokumentene ustemplet - nå fjernes de tydeligvis helt.

Ok har också hört det om Bjerke, men hade det varit mig hade jag inte accepterat ett sådant beslut. Det är inget olagligt att köpa ifrån grå handlare och garantin skall gälla.

Men var är ditt wrist shot ;)
 
Ok har också hört det om Bjerke, men hade det varit mig hade jag inte accepterat ett sådant beslut. Det är inget olagligt att köpa ifrån grå handlare och garantin skall gälla.

Men var är ditt wrist shot ;)

Voilà :)

IMG_2290.JPG


En garantisak i forhold til utenlandskjøpte varer blir nok en sak mellom deg som kjøper og produsenten/selger, man kommer dessverre ingen vei med norsk forbrukerkjøpslov i forhold til denne problemstillingen.

Har man kjøpt klokken hos AD i utlandet er det ingen tvil hvordan systemet med garanti er tenkt å fungere, noe annet er praksis hos de ulike AD'ene. Har ikke AD stemplet dokumentene tror jeg man sliter uansett - da det vil kunne reises spørsmål ved når garantiperioden startet/løper ut :)

Man får dessverre ikke i pose og sekk når man kjøper fra enkelte gråmarkedshandlere - og hver og en får gjøre seg opp sin mening om det er lurt eller ikke. Jeg kommer nok til å handle min neste Panerai hos Bjerke, med mindre prisforskjellen er betydelig ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Xalle
Jeg hadde en Omega, med stemplet garantikort, som var kjøpt hos utenladsk AD. Da det oppstod en garantiskade tok jeg kontakt med en kjent norsk AD, men de ville ikke hjelpe. Løsningen ble å sende klokken til fabrikken via Swatch group i Oslo.

Jeg antar at de fleste norske urmakere ikke forholder seg til fabrikkgarantien på klokker kjøpt i utlandet..
 
Etter diverse mailer frem og tilbake ser det ut til at dette er det offisielle svaret til Jomashop hva angår originalt sertifikat:

"Since we are not an authorized dealer we are not allowed to supply these nor do we have access to them since this is something that is sent to an authorized dealer. Because we are not the authorized dealer we are able to offer the customer the same item but below the MSRP (manufacturers suggested retail pricing) that authorized dealer have to abide by."
 
Tror dessverre jeg må fraråde Jomashop dersom noen har tenkt å bestille noe med "eksotisk" rem derfra.

Hadde endelig funnet meg en hyggelig priset PAM 572 med alligatorreim, men orderen ble kansellert etter en del frem og tilbake. Jomashop har fått problemer med tollmyndighetene i forhold til sending av "eksotiske reimer". De ville ikke fjerne eller bytte reimen, det eneste forslaget var å opprette en "forwarding" adresse i statene - men de kunne heller ikke forklare hvordan dette skulle avhjelpe tollproblematikken :(
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Jeg hadde også samme problem. Bestile en Frederique Constant slimline, prisen var utrolig god. Men etter en uke fikk jeg beskjed om att de ikke kunne sende klokken, da de manglet papirer for å sende alligatorreimer. ut av statene. Frustrerende. Ikke ville de bytte til annen reim heller. Jeg kunne kanskje få kjøpe bare klokken, uten reim. Så fikk jeg en masse alternativer listet opp. Men pengene fikk jeg iallefall tilbake.
 
Kjøpte en baume et mercier (jeg vet), og fikk klokken som ventet uten garantikort. Den kom forøvrig med alligatorrem?

Måten urverket driver på med "forhandlernettverk" er jo genialt. Er det noen amerikanske nettbutikker med samme måte å drive på?