Litt tidssonenreklame på slutten der også. Forsåvidt en veldig seriøs og hyggelig fyr å handle med:
Jonny «Rolex» Larsen (65): – Rolex er «folke-Mercedes-en»
JESSHEIM (VG) Jonny «Rolex» Larsen (65) har millionomsetning på brukte luksusklokker. Nå stiger verdien på gamle klassikere.
Av Jonas Tjersland, Frode Hansen (foto) 27. februar 2015
Jonny «Rolex» Larsen fra Kristiansand har ikke sett seg tilbake siden han for 30 år siden ble tipset om at en urmaker på Lillestrøm hadde fått tak i to Rolex-ur av typen «Daytona». Da var modellen allerede udødeliggjort av skuespillerikonet Paul Newman.
– Jeg fikk grått meg til to stykker, selv om det var fem års ventetid. Det var to «Daytona» i stål. To timer etterpå hadde jeg solgt dem for betydelig mye mer. Da var vi gang, sier Jonny Larsen – som siden har gått under navnet Jonny «Rolex».
Ader Head of Sotheby's European watch department holds a Rolex Cosmograph Daytona 'Paul Newman Panda Dial' watch during an auction preview in Geneva
NEWMAN-ROLEX: Skuespiller Paul Newman fikk sin egen Rolex-modell på begynnelsen av 1970-tallet. I dag går «Daytona»-klokkene for millionbeløp. Her viser Europa-sjef for klokkeavdelingen i auksjonshuset Sotheby’s frem en «Paul Newman Panda Dial» i forkant av en auksjon i fjor. Foto: Reuters
I dag har Nannestad-mannen millionomsetning på kjøp og salg av luksusklokker i Norge. Og med oljerikdom og velstandsutvikling er det ikke blitt færre kjøpere av klokker til flere titalls tusen kroner.
– Det går opp og ned etter tiden, lønninger, provisjoner og ting og tang. Men det er ganske stabilt, sier Jonny Larsen.
– Hvem handler?
– Det er alle typer mennesker. Det er stort sett vanlige folk, men også advokater, næringslivstopper, politifolk, tollere og politikere. Snittet ligger på klokker til 30.000 kroner. Noen vil vise at de har suksess, mens andre bare vil ha en grei klokke. Men når det gjelder å skape kontakt – i hvert fall blant menn – er det golf, jakt og klokker som er hovedgreia, sier han.
Trendy vintage
Som brukthandler har han tiden med seg. Det er nemlig vintage som gjelder om dagen – altså klokker av god, gammel årgang.
– Vintage kommer mer og mer, og da er Rolex blant dem. Følger man med på auksjoner og ser hva de går for, får man bakoversveis. Det gjelder alle merker, sier Larsen.
Auksjonshuset Christie’s solgte i 2013 Paul Newmans «Daytona» for 1,1 millioner dollar.
Jonny «Rolex» har priset seg langt lavere, men for øyeblikket selger han en Patek Philippe-klokke til 230.000 kroner. Det største sortimentet er imidlertid Rolex-klokker i prisklassen 30.000 til 100.000 kroner.
– Rolex er «folke-Mercedes-en», men det finnes merker som er bedre. Patek Philippe er hakket over, men jeg holder på med Rolex som definitivt er i toppen. Man begynner med en pent brukt en til en billig penge, og så dytter man seg oppover eller nedover. Har du en brukt klokke, får du alltid noe for den, sier Jonny «Rolex» Larsen.
KLASSISK: Denne klassiske Rolex-modellen, «Precision» fra 1950, er priset til rett over 20.000 kroner.
Brutalt ran
Når VG møter klokkeselgeren på Jessheim, har han vært innom en bankboks og hentet ut klokker for nærmere en halv million kroner. Bankboksen er hemmelig, og han møter ikke folk uten å ha sjekket dem på forhånd.
Jonny «Rolex» ble nemlig brutalt ranet i ur- og gullforretningen han drev på Frogner i Oslo i 2001.
– Kunden hadde solbriller og hilste på meg med ullvott. Da skjønte jeg at dette var ran sier han.
– Det var en russer og en nordmann. Russeren ble dømt til seks måneder og ble utvist fordi han tilsto, men nordmannen fikk tre år før han ble frifunnet i andre rettsrunde. Jeg endte i en blodpøl, men de fikk ikke med seg noe fordi jeg kjempet imot, sier Jonny Larsen.
Butikken Briljant ur og gull ble solgt, og ranshistorien solgte han til Se og Hør for 10.000 kroner. Det syntes han var rimelig etter fått en «god dose juling».
– Jeg forteller aldri hvem som har eid klokkene eller hvem jeg har som kunder. Diskresjon er viktig. Det skal ikke stå i Se og Hør at nå har den og den solgt klokken si, sier Larsen.
– Er det belastende å bli kalt Jonny «Rolex»?
– Ja, det er det. I denne bransjen er det mange som prøver seg, men så er det noen seriøse. Det er litt blanda drops, sier han.
Klassikere på en snor
Ut av en hvit, liten plastpose kommer den ene Rolex-klassikeren etter den andre. En «Yacht-Master» i stål til 59.000 kroner. En «Deepsea» til om lag 70.000 kroner. Den mest populære er klassikeren «Submariner» som Jonny «Rolex» skal ha 40.000 kroner for.
OVIND-KLOKKEN: Rolex-klassikeren «Submariner» kom på markedet i 1954. Bruktprisene ligger stort sett på 40 000 kroner.
To av klokkene er så eksklusive at han ikke vil oppgi pris. Det er markedet som bestemmer. Juvelene er to varianter av «Prince» fra 1930-tallet. Den ene ble kjøpt av en nordmann i London i 1938 og er i ni karat gull.
GODBIT: Denne Rolex-klokken av typen «Prince» fra 1935 er en samlers drøm, ifølge Jonny «Rolex» Larsen. Prisen er over 100.000 kroner.
– For samlere er dette en godbit, sier han.
Henrik H. Langelands romanfigur, finansakrobaten Christian von der Hall fra gjennombruddsromanen «Wonderboy», sverget til Patek Philippe-klokker. Jonny «Rolex» sier han merker seg trendene, men at enkelte merker står seg:
– Det svinger, og det har vært trender som Panerai og Hublot. Men Rolex er stabilt «hot». Da er det klassiske modeller og gjerne eldre modeller som blir mer og mer verdt. Prisene har bare gått en vei, og det er oppover. Breitling selger også, men de skifter mye modeller, sier Larsen.
Verdihopp
Da finanskrisen slo til i 2008, flommet markedet over av eksklusive klokker. Da kjøpte Jonny «Rolex» det han kunne kommer over.
Med lav kronekurs og en sveitserfranc som har steget til himmels, har eksklusive klokker i Norge hoppet opp i verdi på få måneder. Klokkeforhandleren Urmaker Bjerke, som selger de mest eksklusive klokkene, bekrefter prisstigningen.
– De sveitsiske merkene har satt opp prisene med alt fra 7 til 15 prosent som følge av sveitserfrancens utvikling. Vi er ikke i annenhåndsmarkedet, men at det har virkning på annenhåndsmarkedet, er det ingen tvil om, sier urmaker Audun Furu ved Urmaker Bjerke.
Valutautviklingen kombinert med lav rente på kontanter fører til at kunder kjøper klokker som ren investering:
– Jeg har to-tre kunder som kjøper klokker for å legge dem i en bankboks. De vet at de har mye høyere rente ved å ta dem frem om et eller to år enn å ha penger i banken. Og så har du gleden av å bruke dem også, vet du, sier Jonny «Rolex».
– Hva er ditt tips til folk som skal handle?
– Kjøp en du liker. Om det er en Certina til 1000 kroner, eller en Rolex til 20.000 kroner, så kjøp en du liker og en du har råd til.
Gamle klokker
Dag Braanaas, leder i Norsk ur- og klokkesamlerforening, opplever økt interesse for gamle klokker, spesielt armbåndsur fra 1950- til 1970-tallet.
– Det er mer interesse blant yngre mennesker som kanskje vil ha et ur som ligner på uret til far eller bestefar. De viser også interesse for teknikken og delene som rører seg i en klassisk mekanisk klokke, sier Dag Braanaas.
Hver måned innkaller Braanaas til foreningsmøter i Bygdøy allé. Det siste møtet handlet om hvordan man skal skaffe seg en vintageklokke.
– Man bør jo finne noe man liker og som passer til det man skal bruke det til. Skal det være et vanntett sportsur eller et dressur med skinnreim? Noen vil tenke på hva andre synes om uret, mens andre har andre kriterier. Det er som med biler, men det er kanskje mer jåleri rundt klokker, sier Braanaas.
– Hva skal man se etter?
– Det er et minimumskrav at den er rustfri og går noenlunde riktig. Av de klassiske urene er det de mest kjente, sveitsiske merkene som gjelder. Det er Omega, Rolex, IWC, Patek Phillipe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin og Jaeger-LeCoultre. De fire siste er merker for spesielt interesserte og folk som ønsker å investere i et topp kvalitetsur, sier han.
Klokkesamleren avviser at hobbyen er dyr. Hans store interesse er klassiske Omega-klokker til 3–5000 kroner.
– Det er jo tross alt en viss internasjonal interesse for dette, og det er ikke pins eller glansbilder. Gode kvalitetsur har en verdi i seg selv. Du kan kjøpe det, ha det noen år og få pengene igjen, sier Braanaas.
Det er Finn.no som er det største markedet for brukte klokker. I tillegg kommer aktører som Jonny «Rolex» Larsen, ifølge Braanaas.
Nordmenn har imidlertid en liten vei å gå før klokkeinteressen ligner brukere nede på Kontinentet:
– Italienerne er visstnok mest klokkebevisst, og der er det vanlig å ha en klokke med en reim som matcher skoene. Italia, Sveits og Tyskland er kanskje de landene i Europa som har størst klokkeinteresse, sier han.
Klokkeausjon
Auksjonshuset Blomqvist har også kastet seg på bruktklokketrenden. I midten av mars ruller auksjonshuset ut en spesialauksjon med klassiske, brukte klokker.
– Ute i Europa finnes det store klokkeauksjoner, men der er jo utvalget mye større. Vi prøver å bygge dette, og vi ser at det er mer trend og interesse på dette feltet enn før, sier klokkeekspert Elin Ziegler ved Blomqvist.
KLOKKEAUKSJON: – Vi ser at det er mer trend og interesse på dette feltet enn før, sier klokkeekspert Elin Ziegler ved Blomqvist. I mars ruller auksjonshuset ut en ny nisjeauksjon med brukte klokker.
Det er tredje året at Blomqvist satser på nisjeauksjon på nett med klokker.
– Vi prøver hele tiden å øke kvaliteten på det vi tar inn. Det er populært med retroklokker fra 1970-tallet, og så er det de mer kostbare merkene som folk vil ha, typisk Rolex, Patek Phillipe og Omega, sier Ziegler.
Utropsprisen er fra 2000 kroner og oppover.
– Vi vil helst ha klokker med vurdering fra 10.000 kroner og oppover. Det er der du får kvalitetsurene og automatikk-klokkene, sier klokkeeksperten.
– Hvem kommer med klokker til dere?
– Det er arvinger, samlere og folk som ikke bruker klokker lenger. Vi sier nei til en del, og vi prøver å være selektive ut ifra hva markedet vil ha, sier Elin Ziegler.
Vi er tilbake på Jessheim. Jonny «Rolex» Larsen pakker ned klokkene, før de skal tilbake i bankboksen. Han oppgir e-post-adressen som kledelig nok lyder «mr-rolex@online.no».
– Den forplikter litt, sier 65-åringen og ler.
Slik handler du bruktklokker
Dag Braanaas i Norsk ur- og klokkesamlerforening har utarbeidet åtte regler for hva du må sjekke før du handler vintageklokke fra 1950- til 1970-tallet:
1) Finn ut om du vil ha stål-, gull- eller sportsur.
2) Kjøp kjente merker fordi det er lettere med deler, service og resalg.
3) Les deg opp på nettet, f.eks. på tidssonen.no.
4) Originalitet er avgjørende: Er tallskiven original eller restaurert?
5) Be om å få se inni verket – enten ved selvsyn eller bilder.
6) Sjekk servicehistorikken. Service koster normalt 1500 til 4000 kroner.
7) Kjøp uret som er i best forfatning ut ifra din lommebok.
8) Kjøp selgeren!