Julaften

Litt avhengig av antrekket blir det vintage Constellation i gull på sort firfisle, PP Golden Ellipse i gull med blå skive på sort kroko, eller muligens JLC Memovox i stål på sort alligator. Sistnevnte er til full restaurering, så blir spennende å se resultatet. Heldigvis lever gamlefar i beste velgående, og kommer hjem til oss i julen.
 
Det blir jul med min far og første med min mor, begge dager blir det en omega smp da det ikke er så mye annet å velge i. riktig nok en klokke pappa delvis har fått bekreftet via ebay at koster mer en han liker å tro. Men han liker den like fullt og han ønsker selv en Rolex han ikke klarer å forsvare prisen av, derfor ekstra surt at jeg har den jeg har
 
Julaften er en av to dager i året jeg bruker bunad, så da blir det et gammelt dobbeltkapslet lommeur i gull som viser tiden. 1. juledag, derimot, blir det mørk dress og antakelig denne Movadoen:
PC050094.jpg


Det ble en rørende tråd. Etter å ha pendlet mellom foreldregenerasjonens hjem i femten år, skal vi for første gang feire jul i eget hjem. Det blir også første gang sammen med foreldre og svigerforeldre samtidig. Svigerfar skifter mellom en 1675 GMT om sommeren og en gull/stål Datejust f.o.m. oktober, så det blir neppe noen overraskelser der. Pappa tar sikkert på seg stasuret sitt: En Movado i gull med kalenderfunksjon, selv om jeg stadig prøver å få ham til å forstå at Union Glashütte-uret han bruker til hverdags egentlig er mye mer spennende. Den nyskilte svogeren kommer hit med sin Datejust. På damefronten blir det Datejust i dame- og mellomstørrelse, bortsett fra min mor som forhåpentligvis finner frem Chopard-uret som ikke har sett dagens lys på lang tid.
 
Inspirert av trådens gjennomgående tema blir valget enkelt: Min fars gamle Eterna-Matic 3000.
EternaMatic3000.jpg


Etter å ha blitt misbrukt av uvitende meg i studietiden fikk jeg denne pusset opp (kun verket) av Ødegård i Sarpsborg for noe som tilsvarer minst 2 ganger markedsverdien. Jeg satser på at den er klar for nye 30 år.

Jeg har ingen rørende historier rundt klokken, men jeg kommer til å savne hele familien når jeg skal feire jul hos svigers. Det eneste horologisk interessante jeg forventer å se der er min kones Rolex Oyster. Evnt om hun tar på seg den gamle Certinaen hun har etter sin far (både Certina og Eterna var forresten på denne tiden i en helt annen liga enn de er i dag). Svigerfar selv stiller trolig med sitt quarz Mikke Mus-ur av et eller annet fabrikat, til min store frustrasjon. Med hans tømmerhuggerunderarmer, burde en Portugieser vært limt fast der.
 
1963 skrev:
Skulle gjerne gjort som deg Anders (fin og respektull tradisjon du kjører) men klokken til min far ble dessverre helt knust i samme ulykke som førte til min fars død.

Derfor blir nok mitt valg sort dress med røde pinstripe og denne:

nbf002_2.jpg

Uff...leit.

Det er en Leica(Leitz) III der... Ser ingen klokke - det er noe sykt som blender øyne 8) :D
Nice!
 
time skrev:
Det er en Leica(Leitz) III der... Ser ingen klokke - det er noe sykt som blender øyne 8) :D
Nice!

Det er en Leica 0 - eller mer presist en replica av prototypen til verdens første 35 mm kamera. 100 % funksjonell og tro kopi. 5000 ex laget av tidligere, nå pensjonerte, Leica ansatte.

Klokken er en annen tysk greie - dog ingen replica - men helt grei :D
 
Etter all julepraten her måtte jeg ha ei dressklokke jeg og. Etter "hele" 2 døgns venting kom Bring på døra idag med denne:

HAMILTON AQUARIVA GMT :D
Hamilton_AquaRiva_2-thumb.JPG
 
1963
Innleggets emne: Re: Julaften

Grattis, Hanse!

Interessant klokke
Takk! :D

Stammer fra Hamiltons samarbeid med båtprod. Riva. 42X12 mm, ETA 2893 og kroko-reim med butterfly-clasp.

Måtte ha denne når prisen kom helt ned i $530+frakt/moms (veil $1445) hos thewatchery.com.
 
Nice two-tone, siggen :)

En blå two-tone med hvit skjorte er en knall combo, IMO