Justerbar lenke vs ikke-justerbar?

Medlem
28. mai 2022
Sted
Oslo
Har aldri hatt en klokke før og lurer litt på hvor viktig det er å ha justerbar lenke (?) ser det er "mange" som klager når de ikke har justerbar lenke. Forandrer håndleddet størrelse fra mnd til mnd? Er problemet verre for de som har litt tykkere håndledd med mer "kjøtt" på beinet , eller er det like problematisk for de som har tynne håndledd?

• Liker
Reaksjoner: reldor
På min Tudor BB Pro føler jeg det er nødvendig, men på lettere klokker som Santos klarer jeg meg greit uten.

• Liker
Reaksjoner: reldor og holmby
Det er lite «kjøtt» på mine håndledd, men de endrer seg ganske mye i forhold til aktivitet/tid på døgnet. Jeg har hatt Ploprof, Seadweller og Pelagos som alle har den nødvendige microjusteringen. Som @kire sier er det nok litt anderledes for lettere/mindre klokker på lenke.

• Liker
Reaksjoner: holmby og reldor
Takker for alle svar. Mtp. vekt, det BB58 jeg venter på, er den lett nok til at det er OK uten justerbar lenke? Blir klokken såpass ubehagelig å bruke uten justerbar lenke at det blir irriterende/plagsomt?

I min erfaring så har man først hatt en klokke med justerbar lenke så er det "ingen vei tilbake". Levde fint uten i årevis før jeg fikk en klokke som hadde det. Nå blir det fort irriterende om lenken er for løs eller stram.

Jeg har aldri hatt justerbar lenke, men heller aldri savnet det. Årsaken kan nok da ligge i at jeg liker litt slakk på klokken. Enten jeg bruker lenke eller rem. "Jeg må jo kunne riste på klokken ".

8

Kommer jo an på lenka også. Jeg har hatt begge deler, og savner det ikke på Moser Steamlineren jeg går med nå.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Som andre nevner kommer det an på hvor stram du liker at lenken er. Jeg for min del foretrekker litt slakk lenke, og da har microjusteringen lite for seg. Jeg bruker den praktisk talt aldri.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og holmby
Har både med og uten, og liker at klokken sitter relativt stramt. Allikevel kan jeg vel kanskje telle på en hand hvor mange ganger jeg har benyttet meg av microjusteringen… så tror rett og slett det er en smaks- og vanesak

• Liker
Reaksjoner: holmby og Utinaturen