God lørdag, godtfolk
Jeg kaster meg utpå og bytter dag med
@GrimReaper Greit å holde gangen i tråden. Jeg hadde laget mye klart siden mandag 15. passet dårlig for min del.
Samlingen ble slanket fra 7 til 3 klokker sommeren 2022. Etter å ha vært på anskaffelseskjøret i noen år hvor mye handlet om jakten på neste klokke, kom jeg til en erkjennelse av at gleden over å få en ny klokke, raskt ble erstattet av tanken om hva som burde bli neste klokke inn. Snakk om feil fokus! Noe måtte gjøres, og jeg følte heller ikke at alle klokkene ble brukt nok. Submariner var den eneste som «overlevde» slankeprosessen, og fikk selskap av to nye.
Resultatet ble denne trioen, presentert i en flott rull kjøpt i TS sin nettbutikk. (Snikreklame, satser på at det blir rabatt på medlemskapet i SP neste år
).
Vis vedlegg 357384
ROLEX SUBMARINER (126040)
Kjøpt hos Askeland i 2021. Fikk den til 50 årsdagen av kona, og kan aldri kvitte meg med denne. Det er den jeg liker best i dagens lille samling, og klokken jeg har likt best blant alle de jeg har eid fram til nå. Umulig å bli lei!
Det er kanskje ikke så mye å si om Submariner utover at den er ikonisk, komfortabel med sine 41 mm, passer til det meste og er selve referansen blant dykkere. Den rigger ikke så mye i høyden og passer etter min mening like godt til pent som casual. Glidelock gjør at lenken lett tilpasses temperatursvingninger. Er den kjedelig? Jeg heller mot at den er perfekt (særlig uten dato), gjerne så perfekt at den blir litt kjedelig.
Vis vedlegg 357385
JAEGER-LECOULTRE MASTER CONTROL CALENDAR
Kjøpt hos Bjerke i 2022. Etter at jeg solgte Rolex Yacht-Master til en god bekjent her på TS, startet jakten på en dressklokke. JLC har mange modeller som frister når det kommer til dressklokker, og jeg hadde siklet en god stund på denne modellen før jeg slo til. Det er klokken jeg brukte mest i fjor, og som er lettest å velge til jobb. Det handler kanskje også om at det er litt ekstra styr å stille en trippel kalender, og jeg passer på å holde den gående i lengre perioder. Heldigvis har den 70 timers kondis. Jeg digger klokker med innsyn til urverket, og synes innmaten står i stil til resten. Rotoren i gull gjør at jeg noen ganger tenker at denne tikker av boksen for edelt metall (hehe).
Reimbyttene går som en lek uten verktøy, og jeg varierer mellom mørkeblå og mørkebrun alligator i tillegg til den lysebrune kalveskinnsreimen som fulgte med. Selv om det skjer mye på skiven, er designet slik at den framstår som ryddig og enkel i det daglige. Legg merke til at datoviseren gjør et lite hopp mellom 15. og 16. hver måned for å ikke komme i veien for månefasen. Kul detalj! Den har også lume, selv om det er veldig nedtonet. Den 40 mm store klokken rigger ikke mer enn 10,95 mm i høyden og 866-verket til JLC er rett over 6 mm høyt. Imponerende! Min mest avanserte (og kostbare) klokke.
Vis vedlegg 357386
Vis vedlegg 357387
OMEGA SPEEDMASTER MOONWATCH (3861)
Kjøpt hos Askeland i 2022. Etter at jeg solgte Daytona (116500LN) kjente jeg raskt på savnet etter en kronograf, selv om kronograf-funksjonen på Daytona (med innskrudde pushere) aldri ble brukt. Klokken var dessuten vanskelig å lese tiden på, særlig med hvit skive. Uansett, Speedmaster har vært en fullgod erstatning, og jeg liker kanskje denne bedre enn Daytona (!?) Man kan se hva klokken er i dårlig lys eller med middels promille, uten at det skjer særlig ofte. Lenken kan etter min mening måle seg med lenkene til Rolex, og det sier ikke lite. Savner av og til justeringsmuligheter, men det er ikke et stort problem.
Speedmaster er i likhet med Submariner en av klodens mest ikoniske klokker. Jeg var aldri i tvil om at varianten med safirglass og innsyn til urverket var den jeg skulle ha. Månehistorien er mindre viktig for meg. Kronograf-funksjonen brukes faktisk inni mellom, mest til å ta tiden i forbindelse med matlaging. Etter ett og et halvt år er dette en klokke som fortsatt framkaller et lite smil hver gang den brukes.
Vis vedlegg 357388
Vis vedlegg 357389
EGEN VURDERING
Jeg har ofte tenkt på denne trioen som et mulig end-game. Samtidig kjenner jeg på en «uroen» flere av oss får i dette gamet. Her er tross alt mye dekket: Ikoner, dykker, kronograf, dressklokke, flere komplikasjoner, in-house urverk, både manuelt og automatisk verk, lenke og reim samt noenlunde ulike uttrykk på klokkene. Alle tre får passe med armtid, og det gjør stilling av klokkene litt enklere når to ikke har dato.
TANKER OM EN NY KLOKKE ELLER Å BYTTE EN AV DE JEG HAR?
Jeg «savner» noen ganger en klokke med farge på skiven. Prøvde meg med en flott blå Certina i fjor, men den ble liggende i rullen og røk ut etter 3-4 mnd. Jeg har alltid vært svak for IWC Pilot Mark-serien, og den nye XX-modellen har jo det meste på stell med oppdatert urverk etc. Jeg er også svak for Datejust med hvit skive (må være fluted + jubilee). GMT-funksjon har jeg hatt, og edelt metall har jeg slått fra meg pr. i dag. Vil ikke prioritere å bruke så mye penger på gull.
Dersom jeg skal bytte én av de jeg har, er det JLC eller Speedmaster som ryker. Eller skal jeg gå for en fjerde og beholde trioen?
Jeg setter pris på innspill, kanskje byr dette på den åpenbaringen jeg håper på?