Da var det meg
Har lidd av denne sykdommen i over 10 år nå, og har vært innom litt forskjellig på veien.
De første årene var preget av kjøp uten tilhørende salg, så samlingen vokste seg til ca 8 klokker, og har siden ligget stabilt rundt der.
Jeg har ikke hatt noen bevisst strategi eller sterk formening om hva samlingen til enhver tid skal bestå av. Det er derfor ganske tilfeldig at den er som den er i dag, men til tross for det syns jeg selv at det er en god blanding av litt forskjellige klokker som dekker alle mine bruksområder.
Samlingen består nå av 8 klokker. Har en klokkeboks med 6 plasser, så sånn sett er det vel egentlig en for mye (6 i boksen og 1 på armen)
Uten mer om og men, i tilfeldig rekkefølge:
Rolex Submariner 14060:
1997-modell med deilig tritium-skive. Så kjedelig og enkel at den er helt perfekt. Den som har vært lengst i samlingen, og som går sist ut.
Vis vedlegg 357707
Omega Seamaster 2254.50:
Dette har vært sommer/badeklokke og beater siden den kom inn i 2015. De par siste årene har den blitt brukt sjeldnere, men hver gang jeg tar den frem og i bruk så kommer smilet frem. Den har vært nest lengst i boksen, og sitter ganske trygt i samlingen.
Vis vedlegg 357708
Cartier Santos de Cartier:
En av de nyere inn, og en av de som får mest armtid om dagen. I mine øyne en veldig klassisk og tidløs klokke som går til alt. Noe som gjør at jeg liker den ekstra godt er at den har lenke/remfeste som gjør det lekende lett å bytte «sko». Det er en patentert løsning og følgelig er det uheldigvis lite tilgang på annet enn OEM-remmer. Jeg fikk dog bestilt meg 4 stk skinnremmer i forskjellige farger til en levelig pris fra Delugs før de måtte kutte ut produksjonen sin, så jeg har litt å variere med.
Vis vedlegg 357709
Hermes H08:
Nyeste inn, og også mye brukt den siste tiden, spesielt i fjor sommer på den oransje gummiremmen.
Kul kasse og god wrist presence (i mangel av et godt tilsvarende norsk uttrykk) uten å være for stor. Kombinasjonen gummi og titan gjør at den nesten ikke merkes på armen. Foldespenne med mikrojustering er også genialt, spesielt på sommeren. Tanken var at den skulle ut etter sommeren, men jaggu har den blitt værende.
(måtte ta et bilde fra arkivet)
Vis vedlegg 357710
Rolex Explorer 114270:
En av de siste inn og den som kniver om mest armtid sammen med Santos’en. For meg den perfekte hverdagsbeater som passer til nesten alle anledninger. Ja det er en Rolex, men den er liten og diskret nok til at den oppleves å gå godt under radaren, noe jeg liker i hverdagen. Om den skal ut av samlingen må det bli for en annen hverdagsbeater.
Vis vedlegg 357711
Furlan Marri Salmon Sector:
Samlingens kanskje reneste dressklokke, med unntak av Santosen på skinnrem.
37.5 mm uten krone, 46 mm lug-til-lug. 68 timers gangreserve med sin La Joux-Perret caliber G100-verk.
Lenge hatt lyst på dressklokke med lakserosa skive, så denne ble bestilt på lanseringsdagen. Jeg liker minimalistiske klokker, så denne er midt i blinken, og brukes både til dress og casual.
Vis vedlegg 357712
Maen Skymaster 38 MkII:
Samlingens kronograf. Liker den godt på grunn av vintage-looken og proporsjonene (kasse 38mm, høyde 12.9mm inkl. buet glass). Ble brukt mye da den var ny og brukes fortsatt med jevne mellomrom, men det har vært avtagende den siste tiden.
Vis vedlegg 357713
Girard-Perregaux Casquette 2.0:
Kasse og lenke av keramikk, spenne av titan. Farlig lett på armen, har ved flere tilfeller stoppet opp for å kjenne etter at den faktisk sitter på. 1% praktisk i bruk, 100% moro! Jeg er sikker på at dette er klokken Darth Vader hadde brukt om han var ekte og levde i dag Med 8 klokker i samlingen syns jeg det er rom for en slik klokke. Den er ikke sikker i samlingen, men føler at hvis den skal ut må den erstattes av noe annet like moro, og per dags dato her jeg ikke funnet noen alternativer som for meg innfrir like godt.
Vis vedlegg 357715
Hvor går eventuelt veien videre?
Jeg liker samlingen godt som den er i dag og har vel ingen umiddelbar trang om å gjøre endringer.
Hele klokkereisen min startet med en Longines Legend Diver. Den ble solgt fordi den var et par hakk for stor. Den nye 39mm-modellen er nok øverst på en eventuell oppnåelig ønskeliste, men jeg vet ikke hva som eventuelt skal vike.
Ellers er det gøy å leke med tanken om å konsolidere samlingen. Uten å gå i dybden på hvilke klokker jeg har vært gjennom og vurdert tidligere så vil en konsolidering resultere i noe litt utenom det vanlige. Short-listen da er noe fra Daniel Roth.
Vis vedlegg 357716