Kan dere hjelpe meg med å finne riktig modell?

Medlem
3. aug. 2014
Sted
Bergen
Hei alle Paneristier

Jeg lengter etter en Panerai.
Men den må være riktig.
Og siden jeg er reltivt fers i gamet, sliter jeg med å finne fram i jungelen av modeller.

Jeg vil MINST ha følgende:
Luminor
Sandwich
Dato (helst med boble)
Automatic eller 8 dager
Glass på baklokk
Egen liten sekundviser
Lenke (og ekstra remmer)

Jeg ser den for meg...
Dersom flere modeller passer beskrivelsen ville det vært fint.

Takker for all hjelp

312 er en super inngangsmodell, den har det aller meste. Om du må ha lenke, er 328 fin. Det er samme klokka som 312, men kommer originalt på lenke. Om du går inn på panerai.com, kan du hake av for hvilke komplikasjoner osv du ønsker under "find my model" eller noe i den duren:) Lykke til!

Det uret som du beskriver finnes dessverre ikke.

Det nærmeste er som @Thomas84 foreslår PAM328.

Men dette uret har den litt høyere "1950" kassen og er uten "dato-bobble" - noe som bare er en fordel sett med mine øyne.

PS. det finnes flere Luminorer som ligner, men da med 42 timers gangreserve og malt skive og uten innsyn til urverket.
Jeg hadde heller valgt vekk den fæle "bobbla" og gått for en 328, eller en tilsvarende titan versjon.

Redigert av en moderator:
vanskelig å å få lenke på 8-dagers, men om du kan gå ned på gangreserven så kan du se på Pam 299, 329 (med gmt) og Pam 297.

ha en fin jakt;)

Det uret som du beskriver finnes dessverre ikke.

Det nærmeste er som @Thomas84 foreslår PAM328.

Men dette uret har den litt høyere "1950" kassen og er uten "dato-bobble" - noe som bare er en fordel sett med mine øyne.

PS. det finnes flere Luminorer som ligner, men da med 42 timers gangreserve og malt skive og uten innsyn til urverket.
Jeg hadde heller valgt vekk den fæle "bobbla" og gått for en 328, eller en tilsvarende titan versjon.

Hei, og takk for svar.
Denne "1950-kassen" har jeg lurt litt på. Betyr det at kassen er høyere?

312 er en super inngangsmodell, den har det aller meste. Om du må ha lenke, er 328 fin. Det er samme klokka som 312, men kommer originalt på lenke. Om du går inn på panerai.com, kan du hake av for hvilke komplikasjoner osv du ønsker under "find my model" eller noe i den duren:) Lykke til!

Hei. Tusen takk for hjelpen.
328 har jeg faktisk sett mye på.
De hadde en slik i en sjappe i Amsterdam da jeg var der for et par uker siden.
Angrer på at jeg ikke slo til. Hadde jo ladet Eurocardet før jeg dro og alt...
Jeg skal sjekke ut de to andre modellene jeg har blitt tipset om før jeg bestemmer meg.
Blir nok uansett en Pam ila et par uker...

Bare sånn av nysgjerrighet; er 328 et ur som ofte ligger på Finn, eller må jeg i butikken?

vanskelig å å få lenke på 8-dagers, men om du kan gå ned på gangreserven så kan du se på Pam 299, 329 (med gmt) og Pam 297.

ha en fin jakt;)

Heisann

Denne jakten er jo bare morro!
Takker for tips

299 er jo knallfin, men jeg er veldig glad i glasset på baklokket

297 var også fin. GMT er jo ikke dumt, men jeg reiser stort sett innen tidssonen.

329 var nesten perfekt! Holder en knapp på den foreløpig. Automatic er jo sutaløst.
1950? Betyr det at kassen er tykkere?

Nå hadde jeg bestemt meg for en 328, men så leser jeg på et nettsted at det ikke lar seg bytte remmer så lett?
At lenkedesignet er nytt, men kompliserer hele ordningen med å bytte ut lenken med forskjellige remmer?

Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Jeg må ha en klokke med medfølgende skrujern...

Det er tull, reimskifte er ikke noe stress. Det er bare å vippe av lenka og sette på hva du enn vil! 328 har jeg vel ikke sett mange av til salgs, hvertfall ikke her til lands. Bjerke har heller ikke inne, men de bestiller gjerne for deg. Dessverre er det aldri lett å gi noen eksakt dato for levering. Hva med å kjøpe en 312, kose deg med muligheten av å kunne bruke tusenvis av remmer, mens du venter på at noen legger ut en lenke til 328?

Heisann

Denne jakten er jo bare morro!
Takker for tips

299 er jo knallfin, men jeg er veldig glad i glasset på baklokket

297 var også fin. GMT er jo ikke dumt, men jeg reiser stort sett innen tidssonen.

329 var nesten perfekt! Holder en knapp på den foreløpig. Automatic er jo sutaløst.
1950? Betyr det at kassen er tykkere?

Gmt viseren kan stort sett gjemmes bak timeviseren. Hvertfall på min 320.

1950 kassen har en annen form en contemporary modellene. Her illustrert med to sammenligningsbilder:

DSC_0952.jpg

Som du ser har 44mm 1950 kasser ofte en kombinasjon av børstet kasse og polert besel, mens de andre kassene er helpolerte.

104_312_00016312.jpg

1950 kassen gjør litt mer ut av seg.

imagescx.jpg

Dårlig bilde, men baklokket på 1950 er ofte litt høyere, dette gjør klokken litt mer topptung, men man blir fort vandt til det, selvom jeg synes feks 111 ligger bedre på armen, så synes jeg 1950 er så mye mer elegant utformet at det er verdt det.

00016256.jpg

Vanskelig å se på nederste kassen, men 1950 har mer former;)

Her er et bilde jeg tok en tid tilbake, øverste er en 1950 kasse med automatisk urverk og nederste er en Luminor med manuellt urverk. Begge er i titan. Her ser man veldig lett hva @Entropy mener med at 1950- kassen har mer former.

Det du er på utkikk etter er vel en PAM 233? 8 dagers gangreserve, bobleglass, innsyn til urverket, dato og liten sekundviser. Dog usikker på om du får lenke som passer til denne, men skulle tro det.

Edit: pluss selvfølgelig luminorkasse og sandwich dial ;)

Det du er på utkikk etter er vel en PAM 233? 8 dagers gangreserve, bobleglass, innsyn til urverket, dato og liten sekundviser. Dog usikker på om du får lenke som passer til denne, men skulle tro det.

Edit: pluss selvfølgelig luminorkasse og sandwich dial ;)

@KMK9000

Det er vel en sånn sak du sitter med på armen..:mrgreen:
Du må gi meg et hint når du begynner å bli lei den...om det er mulig å bli det!? :p

Tusen takk for god hjelp alle sammen
Bra folk her på forumet, altså!

221 ser spennende ut. Jeg liker tanken om at det er brukt mye titan, men jeg er redd den vill føles for lett.
Skal forsøke å få en på armen før jeg eventuelt går for en 328.
Blir en tur innom Schiphol ila måneden.

Tusen takk for god hjelp alle sammen
Bra folk her på forumet, altså!

221 ser spennende ut. Jeg liker tanken om at det er brukt mye titan, men jeg er redd den vill føles for lett.
Skal forsøke å få en på armen før jeg eventuelt går for en 328.
Blir en tur innom Schiphol ila måneden.

Den føles ikke veldig lett på lanken, kan anbefale å prøve den eller en annen titan-modell :)

Hmmm ... Jeg tror kanskje at hvis jeg skal spare til en litt dyr klokke, må det bli en PAM. Jeg ser at det finnes brukte på Chrono24 til priser som ikke er aldeles uoverkommelige. Det er bare en fordel om noen andre har laget de første små merkene, så slipper jeg å være så redd for det ... :p

Problemet er størrelsen, det ser ut til at de fleste er nokså store og passer best til mannfolk. Jeg har sett på PAM 111, og den ser fin ut. Er det den minste kassa (40 mm)? Jeg vil helst ha en så enkel klokke som mulig, og absolutt ikke noe forstørrelsesglass over datoen. Helst skulle jeg funnet en uten dato, det gjelder for så vidt alle klokker etter min oppfatning.

Og det må være stål med lærreim og helst glass baklokk så jeg kan ta en titt inn av og til. :)

Problemet er størrelsen, det ser ut til at de fleste er nokså store og passer best til mannfolk. Jeg har sett på PAM 111, og den ser fin ut. Er det den minste kassa (40 mm)? Jeg vil helst ha en så enkel klokke som mulig, og absolutt ikke noe forstørrelsesglass over datoen. Helst skulle jeg funnet en uten dato, det gjelder for så vidt alle klokker etter min oppfatning.

Og det må være stål med lærreim og helst glass baklokk så jeg kan ta en titt inn av og til. :)

111 er 44mm, så den er stor. Om du synes den er for stor, kommer an på størrelsen på armen din, og litt smak og behag. Det noen synes er alt for stor/latterlig liten, synes andre er passelig. :)

Jeg har en Radiomir i 45mm, dvs. at den er ganske lik en Luminor i 44mm med manuelt verk på armen. Har forsøkt litt forskjellige Panerai, og mens 44mm manuell passer meg, så blir 44mm automatikk alt for stort.

Ser du bor i Hedmark. Send meg en melding hvis du vil prøve Radiomiren min, så får du en viss følelse av størrelsen.

Hei! Tydelig at du og jeg har ganske like krav og ønsker! Jeg endte opp med PAM392, som har en 42mm 1950-kasse. Det passet meg ganske utmerket, så får jeg heller tåle at klokka har dato. Om du er i Oslo en gang og vil se hvordan den passer er det bare å si fra.

351A36B5-3ED4-4484-B070-839B00681745_zpsha5g7ktf.jpg