Kan noen komme med gode råd ang. denne klokken....

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Hei.
Denne klokken vurderer jeg og ta i innbytte,men er meget usikker på hva en slik er verd ?
Den har tatt service/rens ref. selger......
Med så mange år på baken,... kan man da forvente en god presisjon på verket ?
Det er en Breitling Chronograph Valjoux fra 1960 tallet.....
På forhånd takk;););)
1078436.jpg
[/IMG]

Mvh
Timebandit

Jeg er ingen ekspert, men antar at svar på dine spørsmål er avhengig av hvilken stand bl a urverket er i.

Jeg er ingen ekspert, men antar at svar på dine spørsmål er avhengig av hvilken stand bl a urverket er i.
Med over 200 visninger++ og kun et svar(takk til deg;)) må jeg si meg skuffet over "hjelpen"
Er det slik at ingen gidder og bry seg ! eller er det mangel på kompetanse på denne klokka ?
Ser at de "etablerte" traverene her inne blir oversvømt med gode svar og råd når de lufter noen spørsmål. :(
Snakker fra leveren,og håper TS har takhøyde nok for mine synspunkter:(:(

Men det er vel slik det skal være når du er ny i en "ulveflokk".....du må finne din plass og la urgråbein rule over deg.
Mye ironi....men les litt mellom linjene !!!

Mvh
Timebandit

Hehe, tror du leser litt for mye mellom linjene her :).

Saken er vel heller at dette ikke er noen skremmende vanlig klokke (personlig har jeg aldri sett den før, men vintage er ikke helt mitt felt heller) og da blir det plutselig vanskeligere :).

Beste forslaget mitt må være å sjekke ebay, titte på utenlandske vintage forum (WUS, TZ, TZ-UK osv) etc.

Problemet med vintage som ikke er noe VELDIG godt kjent (ala milsub, redsub osv) er at prisen ofte er verdt hva noen er villig til å betale der og da som igjen gjør det tilnærmet umulig å egentlig si noe konkret.

I et tidligere liv var dette en av grunnene til at vi saumfarte auksjonslister for å etablere baselinepriser på sjeldne og unike varer; kanskje vårt eksemplar var bedre eller dårligere, men man fikk i hvert fall en vag ide.

Verdi på slike vintage-ur er en vanskelig greie. Det finnes ingen etablerte prisnivåer som på Rolex vintage (og til en viss grad vintage Omega og Heuer). Det er langt færre som samler vintage Breitling, og dermed vil "verdien" gjenspeile hvor lite likvid uret kan være. Et slikt ur kan sikkert ligge på Finn i mange år før det finner en kjøper, med mindre du priser det latterlig lavt.

Men jeg kan forsøke meg på en liten verdianalyse. Merk at jeg er helt amatør på Breitling, så dette er bare min vurdering som mildt vintageinteressert.

- Kjent merke, ukjent modell.
- Morsomme 70-tallsfarger.
- Mye patina, fargeendringer på subdials
- Slitt kasse

Jeg ville si verdien ligger på rundt 3000,-. Jeg ville ikke betalt det selv, men kanskje en Breitling-samler?

Om man som kjøper går opp til 4-5000 kan man få mye finere vintage Breitlinger på eBay, som f.eks. denne Datoraen med (trolig) samme verk: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&hash=item4158eb8577&item=280664704375&nma=true&pt=Wristwatches&rt=nc&si=mVeyuULUN4ifFPx5m%252Fzw6k%252FVxvI%253D. Går du høyere opp i pris kan man plutselig få en Heuer Autavia, en langt kulere 70s chrono. Enda høyere opp og du er i prisland på en vintage Omega chrono, med overlegne verk.

Forøvrig er ratioen lurkers/bidragsytere så høy her på sonen at du ikke kan vente at antall visninger skal reflekteres i antall svar. Det er mange hjelpsomme folk her, men det tar noen ganger litt tid før de får lest alle postene. Så ikke ta det personlig :D

...

Er det slik at ingen gidder og bry seg ! eller er det mangel på kompetanse på denne klokka ?

...

Det er nok mest snakk om mangel på kompetanse når det gjelder vintage Breitling :)

Personlig kunne jeg jo godt ha gitt et svar i retning av "Jeg har ingen anelse", men det hadde ikke hjulpet deg :p Da lar jeg heller være å svare. Men, klokka ser jo kul ut da :)

Personlig føler jeg meg godt mottatt fra dag én, så jeg tror ikke at det er slik at nykommere ikke blir behandlet på likefot med "gamle travere" ;)

Slapp av litt og la folk få gjøre detektiv-arbeidet sitt. Dette er en uvanlig modell, så du kan ikke forvente svar på timen slik tilfellet er for mer kurante modeller.:?

Har scannet internettet etter info på denne modellen, men har ikke funnet noe....ennå.

Sånn generelt bør en vintage kunne gå svært nøyaktig etter litt pleie. Om den har en chrono modul kan det være at denne ikke fungerer optimalt og må byttes.

Ellers synes jeg den klokken ser helt killer ut.:)

Verdien er nok avhengig av type urverk og tilstand. Hvis den har et standard 2 reg. verk som er benyttet i uttalige andre merker er nok verdien ikke alt for høy. Breitling navnet teller selvsagt pluss. Anders sitt prisanslag er vel ikke så langt unna (1500-3000 NOK).

Hei....

Da fikk jeg mange gode svar :):) og bøyer meg ærbødig i støvet ......
Selger ønsket ca kr 10,000-12,000 for klokken.......
Dvs. at vi er ikke på samme side i boken.

Ønsker "flokken" en god helg:)

Mvh
Timebandit

Men det er akkurat det der som er fascinerende med uvanlige, sjeldne ting - verdien kan godt være hypotetisk på 10-12k, kanskje akkurat denne modellen har vært med i en eller annen supersær 70talls serie som gjør at den er kjempeverdifull for de 4 menneskene på jorden som bryr seg :p.

Vanskelig å si rett og slett.

Personlig, uten noen referanser, ville nok 2-3000 vært en pris hvor jeg selv ville vurdert å plukke den opp for humorens skyld om jeg var på jakt etter vintage breitling :).