Kina/billig klokker

Medlem
23. sep. 2016
Sted
skånevik
En liten humor unboxing i dag. Regnet med at den gikk rett i boss containeren etter 5min. Men nå er jeg faktisk ikke helt sikker lenger. Førsteinntrykk er at finishen er forbausende bedre enn forventet til 40$ inkl frakt, bortsett fra imitert lær. Den var også mindre enn forventet. Den tikket ut av pakken. Jeg lurer på om selger hadde stilt den før sending, da den bare gikk noe over en time galt. Men det er nå slik at alle døde klokker også viser rett 2 ganger i døgnet. Jeg ble bare fascinert da jeg så denne "bridge" urverket på nett. Skeleton klokker har aldri vært min greie, men denne enkle mer steampunk designen er veldig kul. Jeg vet Invicta har en lignende, og som sikkert er 100 ganger bedre:

Invicta Russian Diver Bridge Automatic 14212 Watch. PS: etter nærmere ettersyn kan det se ut som Invictaen også bruker et kinesisk movement. Jeg ser prisene spriker veldig. Fra nesten ingenting til 400$ Ikke greit å bli klok på.

Jeg hadde håpet andre merker kunne ha vært såpass innovative med sin design med en noenlunde ok pris. Men allikevel altså.. morsom Kineser og nesten hypnotisk å se hvordan den lever, enn så lenge da... Det vil tiden vise bokstavelig talt. Denne er vel basert på et eller annet kinesisk standardverk. Det feltet har jeg ikke greie på, sikkert noen her som vet litt om dette og har litt info? Men jeg vet at allerede for 10 år siden var det mange som ventet på en kinesisk klokke revolusjon, den lot vente på seg lenge. Mulig det er i ferd med å forandre seg noe nå? :

Nevertheless, Chinese watchmakers are gaining a foothold on the lower rungs of the luxury ladder, selling in the “mass luxury” range of $1,000-$7,000 per watch. “They are still not really going after the ultra-luxury space” of $20,000 and up.. Uansett Første inntrykk av kineseren er at den får leve et par uker under oppsyn ;) Sorry for dårlige bilder, måtte bruke en eldre Android tlf.

22.jpg
43.jpg

Redigert:
En liten humor unboxing i dag. Regnet med at den gikk rett i boss containeren etter 5min. Men nå er jeg faktisk ikke helt sikker lenger. Førsteinntrykk er at finishen er forbausende bedre enn forventet til 40$ inkl frakt, bortsett fra imitert lær. Den var også mindre enn forventet. Den tikket ut av pakken. Jeg lurer på om selger hadde stilt den før sending, da den bare gikk noe over en time galt. Men det er nå slik at alle døde klokker også viser rett 2 ganger i døgnet. Jeg ble bare fascinert da jeg så denne "bridge" urverket på nett. Skeleton klokker har aldri vært min greie, men denne enkle mer steampunk designen er veldig kul. Jeg vet Invicta har en lignende, og som sikkert er 100 ganger bedre:

Invicta Russian Diver Bridge Automatic 14212 Watch. PS: etter nærmere ettersyn kan det se ut som Invictaen også bruker et kinesisk movement. Jeg ser prisene spriker veldig. Fra nesten ingenting til 400$ Ikke greit å bli klok på.

Jeg hadde håpet andre merker kunne ha vært såpass innovative med sin design med en noenlunde ok pris. Men allikevel altså.. morsom Kineser og nesten hypnotisk å se hvordan den lever, enn så lenge da... Det vil tiden vise bokstavelig talt. Denne er vel basert på et eller annet kinesisk standardverk. Det feltet har jeg ikke greie på, sikkert noen her som vet litt om dette og har litt info? Men jeg vet at allerede for 10 år siden var det mange som ventet på en kinesisk klokke revolusjon, den lot vente på seg lenge. Mulig det er i ferd med å forandre seg noe nå? :

Nevertheless, Chinese watchmakers are gaining a foothold on the lower rungs of the luxury ladder, selling in the “mass luxury” range of $1,000-$7,000 per watch. “They are still not really going after the ultra-luxury space” of $20,000 and up.. Uansett Første inntrykk av kineseren er at den får leve et par uker under oppsyn ;) Sorry for dårlige bilder, måtte bruke en eldre Android tlf.

Vis vedlegg 37031 Vis vedlegg 37032
Stilig

• Liker
Reaksjoner: skrubb
Design og nytenking er alltid bra. Nå er ikke bridge movements noe nytt akkurat, men jeg skjønner ikke at noen litt mer seriøse merkevarer kunne ha laget dette for lenge siden, istedet for et billig kina urverk. Da, kanskje helst med en helt grei ETA som utgangspunkt. Jeg er kun en hobby amatør klokkesamler, så det er mye mulig jeg går glipp av en del realiteter her. Det er vel veldig sannsynlig.

Ha en fin kveld.

Design og nytenking er alltid bra. Nå er ikke bridge movements noe nytt akkurat, men jeg skjønner ikke at noen litt mer seriøse merkevarer kunne ha laget dette for lenge siden, istedet for et billig kina urverk. Da, kanskje helst med en helt grei ETA som utgangspunkt. Jeg er kun en hobby amatør klokkesamler, så det er mye mulig jeg går glipp av en del realiteter her. Det er vel veldig sannsynlig.

Ha en fin kveld.

Joda, Corum har modellen "Bridge". Kommer i masse varianter. De har noen vanlige to-hånds, samt automatiske varianter og tourbilloner.

40608.jpg

Ha en fin kveld.
Koster skjorta ;)

Gattis!
Stilige disse skelleton klokkene!
Jeg har en selv. Den brukes ikke ofte, egentlig alt for sjelden! Men den sjekke og den virker fortsatt. Den du har der vil nok klar tidens tann.

8

Det er en del av meg som håper at kineserne skal gi den etablerte klokkeindustrien et spark i skinka, slik de har gjort med så og si alle andre aspekter av det kapitalistiske systemet.

Men de liksom-engelske navnene på kinesiske klokkemerker er det mest harrye jeg kan tenke meg. Jeg kommer aldri i livet til å ha på meg ei klokke hvis navn er "Colouring" eller "Forsyning". Det er jo bare tøv-navn.

• Liker
Reaksjoner: skrubb og UJU
Det er en del av meg som håper at kineserne skal gi den etablerte klokkeindustrien et spark i skinka, slik de har gjort med så og si alle andre aspekter av det kapitalistiske systemet.

Men de liksom-engelske navnene på kinesiske klokkemerker er det mest harrye jeg kan tenke meg. Jeg kommer aldri i livet til å ha på meg ei klokke hvis navn er "Colouring" eller "Forsyning". Det er jo bare tøv-navn.

Tja.
Seagull har jo mye fint som kan konkurrere i de lavere prisklassene.
Bortsett fra merkenavnet da kanskje?;)

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Jeg vil faktisk driste meg til å si at det faktum at Seagull er et ekte engelsk ord, som kan oversettes til norsk, er bevis på at Seagull ikke er helt sammenlignbart med andre kinesiske klokker.

Jeg har fått med meg at Seagull blir regnet som et av de beste kinesiske merkene. Og ja denne klokka er utrolig harry med navn og det meste. Men i det minste prøver den ikke å være en kopi. På en annen side er det mange forskjellige klokkenavn/pris klasser med et ETA 2824-2 tikkende på innsiden. Jeg er enig med deg Sommerled, skulle ønske Kineserne fikk det bedre til. Konkurranse er alltid bra, men det vel et stykke frem i tid enda. Klokka går fremdeles i dag, selv om den ikke kan trekkes opp manuelt. så litt reserve power er det. Verket er ikke merket noe sted. Sekundviser har den ikke, men jeg får følge med noen dager og se når den mister et min. Uansett var dette kjøpet bare et morsomt innfall

• Liker
Reaksjoner: sommerled
Kinesisk klokkeproduksjon er akkurat nå preget av to ting:
1. Seiko og Citizen som utnytter lave lønninger for å presse prisene ned. Men de to japanske merkene har egne fabrikker med eget maskineri og egne metoder. Så selv om disse klokkene er laget i Kina, er det japansk presisjon, og japansk ingeniørkunst. For ikke å snakke om japansk-produserte urverk.

2. Ellers så har man motemerker som Sekonda, Rotary og Invicta som har outsourcet hele prossessen til Kina. Disse klokkene har en kvalitet som er grei, men ikke noe mere enn det. Utseende er også preget av plagiat.
Det virker på meg som at de uavhengige kinesiske merkene prøver å kjøre den samme greia som sistnevnte.

Skal kineserne ta sjansen på å lage egen kvalitet tror jeg vi må vente på at kjøpekraften i Kina går opp. Når lavkostproduksjonen i større grad flytter seg til billigere land lengre sør i Asia, vil det tvinge kineserne til å bli mere innovative. Slik japanerne ble tvunget til å slutte å kopiere sveitserne og begynne å kjøre sitt eget løp i mellomkrigstida.

• Liker
Reaksjoner: skrubb
Kineserne er flinke å lage klokker. Som håndverkere er de flinke. Mange (alt for) gode kopi klokker viser at de kan lage saker og ting. De mangler ideer, design og evnen til å skape noe nytt. Vel, japanere var der på 60-70 tallet i bilindustrien. Det betyr at dette kan være noe som kan komme. Er det treningen vi ser nå? Kan dette sammenlignes med hærverkerne med spraymaling som nå plutselig kalles "kunstnere" i enkelte miljøer? Selv styrer jeg godt og vell unna, men utviklingen er der.

8

Alt er vel mulig. Hadde klokken utgitt seg for å være noe annet enn det den er, som en Rolex el. Så styrer vel de fleste klokke interesserte forhåpentligvis fort unna. Hadde jeg lagt min samling av klokker i fra 1000-7000 på bordet i sammen med denne, blant venner som ikke har noe klokkekunnskap, ville det ikke forundret meg at mange av de hadde tatt en kikk på Kina klokken først ;)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Her er et bilde av min "ekte Kina-klokke".
Tao International (2).jpg

Jo. Denne er også fascinerende å se på. Her er det mye som beveger på seg. Derimot brukes den ikke så mye... Men artig å ha!

Jeg hadde også denne en periode.
Dette skal være en kinesisk militærklokke. Den har merket til den Kinesiske marinen på skiven, og dagene skrevet på kinesisk og engelsk. Selvfølgelig ble det kinesisk som ble valgt. Klokken var, selvfølgelig, for lik en annen dykkerklokke jeg har, og dermed solgt. Men mye glede for en billig penge!
WP_20150428_21_14_19_Pro.jpg

Kineserne kan lage ting. De mangler bare egne ideer. De må kunne finne på noe annet enn å kopiere andre.

8

• Liker
Reaksjoner: Bullitt og sommerled
Hm... vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. Det er jo ikke en kopi av noe i ihvertfall....

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har ett par invicta med seagull verk. Iallfall tror jeg det er seagull. De har ikke streiket enda. For mange år siden kjøpte jeg ett par skikkelig dårlige Kina klokker på ebay. Jeg tror den beste varte 4 dager.
IMG_0853.JPG
IMG_6853.JPG
Invicta klokkene blir aldri brukt. Diveren er altfor stor og den andre liker jeg ikke så godt.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og netrom71