kjøp av klokke på nett fra utlandet

Medlem
3. juli 2010
Hvordan er reglene på dette? Noen gode/mindre gode erfaringer?

Takk for alle råd og vink!

Mvh

Reglene? Tenker du da på mva og sånt?

Kjøp fra private eller nettbutikk?

Varer over 200,- inkl. frakt fra utlandet er momspliktig. Da betaler du 25% mva + fortollingsgebyr (typisk rundt 150,-).

Mva-reglene er som ved alle andre kjøp. Pakken må tollklareres og mva betales ;)

Noen nettbutikker og private oppgir lavere verdi på forsendelsen, enn den reelle, slik at man skal slippe billigere unna. Problemet her oppstår i det pakken forsvinner og man skal søke erstatning.

Kjøper man av seriøse nettbutikker vil man sjelden oppleve problemer. De færreste opplever vel problemer om man handler fra seriøse privatpersoner også. Men, det kan lønne seg å sjekke vedkommende (både butikk og privatperson - via google). Det har reddet meg et par ganger. Utvalget er helt klart mye større i utlandet :)

Varer over 200,- inkl. frakt fra utlandet er momspliktig. Da betaler du 25% mva + fortollingsgebyr (typisk rundt 150,-).

Uansett om det er privat eller butikk? Blir dårlig med panerai og rolex til under 200 kroner selv om dollaren er svak om dagen:p

Takk for hjelpen:)

Uansett om det er privat eller butikk? Blir dårlig med panerai og rolex til under 200 kroner selv om dollaren er svak om dagen:p

Takk for hjelpen:)

Det er liten skilnad på privat og butikk, ja. I hvert fall i den prisklassen du tenker ;)

Hm... Ser jeg kan spare 30k inkl mva på en pam 270 fra watches24seven. Hm...

Ut fra det jeg kan se gjennom et kjapt google-søk, så virker det som seriøse folk :)

Men, et kjapt regnestykke viser at man bare sparer ca. 3500 kroner når mva er tatt med i regnestykket. Og da er ikke frakt inkludert. (Dette er basert på den prislisten som er publisert her på TS).

Noen nettbutikker og private oppgir lavere verdi på forsendelsen, enn den reelle, slik at man skal slippe billigere unna. Problemet her oppstår i det pakken forsvinner og man skal søke erstatning.)

Problemer er ikke bare dersom pakken forsvinner, men også ved det faktum at man bryter norsk lov.

Retningslinjer for bruk av Tidssonen.no skrev:
Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.

Problemer er ikke bare dersom pakken forsvinner, men også ved det faktum at man bryter norsk lov.

Nå har jeg da faktisk ikke oppfordret til noen form for lovbrudd, ei heller tipset om hvordan man skal utføre det. Jeg slo fast det faktum at det skjer og at det kan skape problemer. Dersom dette er et brudd på forumreglene, så beklager jeg det.

Om jeg får tilsendt en pakke, hvor avsender oppgir en for lav verdi, oppstår mitt problem i første omgang dersom pakken forsvinner, og jeg skal søke erstatning fra fraktselskapet. Mottar man en pakke som man ser er verdsatt for lavt, skal man selvsagt oppgi dette til de rette myndigheter.

Husk at mange gråhandlere ikke nødvendigvis har den annonserte klokken på lager, men må ut å skaffe den til veie etter at du har bestilt. Du risikerer derfor å vente lenge før den er tilgjengelig.
I mange tilfeller vil total kostnad inkl. moms, toll og frakt bevege seg mot en nedprutet pris hos en Norsk AD.
Du sitter da igjen med en litt billigere klokke uten den sikkerheten Norsk kjøpslov gir.
Med mindre vi snakker om en sjelden modell. Da kan kjøp i utlandet være eneste mulighet.
For mer info kan du ta et søk på "gråmarket" her på forumet.

Ellers har jeg gode erfaringer med kjøp fra utlandet. Men du må sjekke selger grundig først. En dårlig referanse, og det er kroken på døra for min del.

Husk at mange gråhandlere ikke nødvendigvis har den annonserte klokken på lager, men må ut å skaffe den til veie etter at du har bestilt. Du risikerer derfor å vente lenge før den er tilgjengelig.
I mange tilfeller vil total kostnad inkl. moms, toll og frakt bevege seg mot en nedprutet pris hos en Norsk AD.
Du sitter da igjen med en litt billigere klokke uten den sikkerheten Norsk kjøpslov gir.
Med mindre vi snakker om en sjelden modell. Da kan kjøp i utlandet være eneste mulighet.
For mer info kan du ta et søk på "gråmarket" her på forumet.

Ellers har jeg gode erfaringer med kjøp fra utlandet. Men du må sjekke selger grundig først. En dårlig referanse, og det er kroken på døra for min del.

Jeg er såpass trygghetssøkende at jeg dropper netthandelen til fordel for norsk AD (hei igjen). Takk for alle gode råd:)