Kjøp av morsom veteran.

Medlem
28. jan. 2009
Innlegg
617
Går med planer om å kjøpe meg en veteran som sommerbil. Koseturer i helgene og muligens noen langturer på festivaler og lingnende. Har kommet inn i en blindgate i forhold til hva jeg er ute etter. I begynnelsen så var jeg helt klar på at jeg ville ha en Mercedes coupe fra 70 tallet, enten 230ce eller 280ce og var og prøvekjørte noen eksemplarer og fant ut at motormessig så hadde det ikke så mye å si annet enn at gromlyden manglet på 230. Deretter begynte jeg å se på BMW 5 serie fra 70 tallet 2,8 cs,630 MINI og prøvekjørte til og med en Rover 3500, som jeg småforelsket meg i pga dens særegne britiskhet. Jeg trenger ikke noe prakteksemplar, men mekanisk bør den være bra, samt nogenlunde fri for rust. Det jeg lurer på er hvilke som utgjør det mest praktiske eierskapsmessig i forhold til driftsikkerhet, deletilgang og lignenede for en bil som kommer til å stå lagret halve året. Deletilgang og sånt er jo også viktig å tenke på. Noen som har erfaring og tips til en tapt sjel? Tar også mot tips på andre merker og modeller jeg burde se på.

-Vegard
 
Her mener jeg du bør penses inn på rett spor!

Italofil som jeg er finnes det svært få alternativ mener jeg.
En Syttitalls Bertone Coupe er det du skal ha. Plass til fire, enkel å skru, verdien er på vei oppover, deletilgang er ikke noe problem.

62_899205560_xl.jpg


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50234442&searchclickthrough=true

Her er en med større motor, men feil interiør etter min smak:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48124055&searchclickthrough=true

Her er en i en tidsriktig farge og oppgradert til en nyere motor. Dette er en svært bra oppgradering da man får masse krefter og lavt forbruk. Men lyden av doble webere er den dessverre foruten:

34_863099904.jpg


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49244734&folderId=1356047

Eventuelt GTV 6 med en sekssylindet maskin som elsker å bli kjørt:

69_1352546310.jpg


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41275069&folderId=1356047
 
Ah! Masse jeg hadde glemt :D Alfa Romeo er jo bare fantastisk. Jeg elsker dimensjonene og det egenartede interiøret. Porsche er det vanskelig å komme utenom. 964 blir for moderne for min smak, dog spesifikasjonsmessig kanskje den kuleste.

-V
 
Skal du ha drift sikkert, pålitelige, artig å kjøre og med engelsk ryggrad, da er MX5 svaret. Uten tvil der du får mest for pengene og minst problemer!

Har du lyst og mulighet til å skru litt, så er det MG Midget (Austin Healey Sprite er samme bil) jeg uten tvil ville valgt! Enkel konstruksjon, god tilgang på deler (Motor er fra Mini 1275GT, med mindre du har 1400 utgaven.) og lett å skru på. Bilen tar selvfølgelig ikke så mye plass! I god stand ligger de på ca 50 Laken. Pluss/minus... Velg modeller fra før 72 (74). Da var det mindre streiker og sabotasje på fabrikkene...

:cool:
 
klassiske engelske biler er kjekke å kjøre, og har god deletilgang, men kan være frustrerende å skru på.
masse ulogiske løsninger og plasseringer av skuer/deler, og gjerne random unike deler for hvert produksjonsår.

ingenting er like gøy som å konstant bytte mellom metric, imperial og litt British standard her og der bare for å kryddre hverdagen :rolleyes:
 
Et par veteranbiler (minimum 30 år) som enda er undervurdert med lav pris på innkjøp, billig veteranforsikring, veiavgift og reparasjoner:
Mercedes 230CE (c124) 4 sylinder versjonen er å anbefale framfor 6 , mer problemfri sies det, man slipper sylindertopp problemene til 6-sylindern - rundt 3000 Euro
Porsche 924 S - motoren til S stammer fra 944 og er ekte Porsche i motsetning til 924 uten S som stammer fea Audi - 4500 Euro
 

Flotte biler!
Men litt "stor". Slike biler pleier å være rimeligere. Er den lukket og har fire dører (eventuelt fire seter) så pleier de å være (alt for) rimelige.

For noen år siden hjalp jeg en nabo å selge hennes avdøde mann sin Rover P6. En nydelig bil med V8. Denne var vanskelig å selge da den ikke kunne komme inn i rammen "sportsbil" og hadde tak... Trist.

:cool:
 
Mulig du er på utkikk etter noe helt annet (og det virker jo slik ift. de bilene du lister opp), men jeg vil jo anbefale en gammel Land Rover. Enorm deletilgang, tåler lagring, er billig å anskaffe (og billige deler) og er veldig driftssikker så lenge du gir den litt TLC. :)
 
Har tenkt litt på e12 evt tidlig e28 525 eller 528, men vanskelig å evaluere å mange har levd harde liv. Har bestandig likt fasongen, kjørekomforten og lyden i disse bilene. Samtidig så begynner man jo lett å drømme når man ser Chris Harris og hans e28 M5 på youtube. Land Rover er en bil jeg har hatt et nært forhold til, men de passer dårlig til de koselige langturene jeg tenker meg på:)

-V
 
Redigert:
Mange bra forslag her, og et par forslag som jeg mistenker at kun vil gi deg solbrenthet mellom øvre sokkeparti og i beste fall nedre knehase.

Mine bidrag til et morsomt veteranbilhold er:
1: VW Kharmann ghia.
2. Porsche 914
3.BMW 2800 CS

Om du vil føge hjertet, er interessert i britisk og liker å skru litt.. Så hadde jeg enkelt å greit løpt så raskt jeg bare kunne for å sikre meg denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50383991&searchclickthrough=true
Lotus espirit.
 
Her kommer det obligatoriske "far out-"forslaget, men hva med en Fiat 2400 Dino? Lekrere bil skal du lete lenge etter!

Link
 
Et par veteranbiler (minimum 30 år) som enda er undervurdert med lav pris på innkjøp, billig veteranforsikring, veiavgift og reparasjoner:
Mercedes 230CE (c124) 4 sylinder versjonen er å anbefale framfor 6 , mer problemfri sies det, man slipper sylindertopp problemene til 6-sylindern - rundt 3000 Euro
Porsche 924 S - motoren til S stammer fra 944 og er ekte Porsche i motsetning til 924 uten S som stammer fea Audi - 4500 Euro

Har også kanon tro på MB C124! Nå er de fleste ikke veteran riktig enda, det blir de fortløpende. Hadde selv en 300CE-24 i ungdommen, en fantastisk bil fra den gang en Mercedes var et lysår foran de fleste andre i kvalitet og komfort. Det et kun 300CE-24 som har svak toppakning, 300CE har en av de mest solide MB motorer noensinne og er varianten å gå for