- Medlem
- 5. okt. 2012
- Innlegg
- 867
Stoooor forskjell på TR6 med innsprøytning og 150 hk, og de kjipe forgasserversjonene som ble solgt i 'murica med 105 hk. Dessverre er det en del av disse her i landet som har blitt importert fra over dammen. Daffe greier. TR6en fortjener innsprøytning. Har din det?
Nei den har ikke innsprøytning men doble strømberg gassere og lavere komp enn injection modellene, på den annen side er det lite rust siden den har gått i USA. At den er "kjip" er ikke korrekt etter min mening, jeg har kjørt UK modellen med 150 hk og den er raskere selvsagt men så lenge man ikke tramper full pedal merker man ikke forskjellen umiddelbart da dreimomentet er bra også på 105 hesters motoren, men det er klart det er morro med ekstra hester, det er jo det. Her snakker vi en liten lett åpen bil med 2.5 liters rekkesekser med godt dreiemoment fra lavt turtall som holder godt følge med moderne biler i akselerasjon opp til hundre, og med lavere antall hk er motoren mer slitesterk som er et pluss. TR4 har rekkefirer med omtrent samme ytelser som USA modell TR6 og har ikke hørt noen klage over at det går for dårlig, prisene på TR4 ligger jo ikke lavere enn TR6 med injection heller.
Og sammenligner man f.eks med andre britiske sportsbiler på samme tid som f.eks MGB som er utrolig populær er USA TR6 en mye raskere bil på alle måter, MGB har tross alt 1.8 liters motor, 92-95 hk og vesentlig lavere dreimoment...
Og om man absolutt vil ha mer futt med 105 hester USA modellen kan man slipe ned toppen for å få opp kompresjonen og montere en vassere kam, da får man ca 145-150 hk, eventuelt montere triple Strømberg, doble weber eller tilsvarende og da vil motoren yte endel mer enn injection modellen. Eller man kan kjøpe et kit med kompressor som passer rett på denne motoren med lav komp, noe som etter mitt syn vil gjøre bilen minst like morsom som en injectionbil med tilhørende grom kompressorlyd, å ettermonterte injection er mulig, men en ganske stor jobb.
Lyden i disse rekkesekserne er uansett musikk!
TR6 med Moss Motors' supercharger:
Redigert: