Kjøp av morsom veteran.

Stoooor forskjell på TR6 med innsprøytning og 150 hk, og de kjipe forgasserversjonene som ble solgt i 'murica med 105 hk. Dessverre er det en del av disse her i landet som har blitt importert fra over dammen. Daffe greier. TR6en fortjener innsprøytning. Har din det? :)

Nei den har ikke innsprøytning men doble strømberg gassere og lavere komp enn injection modellene, på den annen side er det lite rust siden den har gått i USA. At den er "kjip" er ikke korrekt etter min mening, jeg har kjørt UK modellen med 150 hk og den er raskere selvsagt men så lenge man ikke tramper full pedal merker man ikke forskjellen umiddelbart da dreimomentet er bra også på 105 hesters motoren, men det er klart det er morro med ekstra hester, det er jo det. Her snakker vi en liten lett åpen bil med 2.5 liters rekkesekser med godt dreiemoment fra lavt turtall som holder godt følge med moderne biler i akselerasjon opp til hundre, og med lavere antall hk er motoren mer slitesterk som er et pluss. TR4 har rekkefirer med omtrent samme ytelser som USA modell TR6 og har ikke hørt noen klage over at det går for dårlig, prisene på TR4 ligger jo ikke lavere enn TR6 med injection heller.

Og sammenligner man f.eks med andre britiske sportsbiler på samme tid som f.eks MGB som er utrolig populær er USA TR6 en mye raskere bil på alle måter, MGB har tross alt 1.8 liters motor, 92-95 hk og vesentlig lavere dreimoment...

Og om man absolutt vil ha mer futt med 105 hester USA modellen kan man slipe ned toppen for å få opp kompresjonen og montere en vassere kam, da får man ca 145-150 hk, eventuelt montere triple Strømberg, doble weber eller tilsvarende og da vil motoren yte endel mer enn injection modellen. Eller man kan kjøpe et kit med kompressor som passer rett på denne motoren med lav komp, noe som etter mitt syn vil gjøre bilen minst like morsom som en injectionbil med tilhørende grom kompressorlyd, å ettermonterte injection er mulig, men en ganske stor jobb.

Lyden i disse rekkesekserne er uansett musikk!


TR6 med Moss Motors' supercharger:


bmJaG83.jpg


i7bYDRx.jpg
 
Redigert:
"Kjip" var kanskje litt feil ordvalg, det skal sies :) Uansett en deilig bil med flott lyd. Er noe eget med engelske rekkeseksere, de bringer frem smilet med en gang man hører en! TR6 er favoritten, sammen med 3.8/4.2-literne til Jaguar, og Healey 3000. Gromt! :D
 
Utrolig flott TR6, @Eternamaniac! Det er hyggelig å se at slike biler blir tatt godt vare på. Har blitt oppvokst med engelske biler. Min far har fortsatt en 68-Herald. Han byttet ut en 67-MGB mot en 97-MGF. Tidligere hadde vi Allegro... 78-modell! (Det var modellen med rundt ratt!) 8-D

Etter å ha hatt tre Minier, 72, 68 og 66, vil jeg si at det er prima kvalitet på engelske biler. I alle fall de som er eldre en 74. Arbeiderne gjorde god innsats da de ødela hele bilindustrien på 70-tallet. Derimot var det på slutten av 70-tallet veldig mye dårlig fra også andre land. Dette var en periode hvor det var mye eksperimentering med rustbehandling og elektronikk. Selv Mercedes er "mangelvare" som fine sene 70-tallere.

Engelsk bilindustri var vel heller ikke de mest heldige med designet, og fikk litt mangel på utvikling ut over 70-tallet. Trist! Som det ble nevnt så var Dolomite Sprint en kjent råtass. Rover 3500/P6 V8 var nydelig. En nabo hadde en slik!

Og TR6 er aldri feil! Kjøreglede er ikke avhengig av masse HK!
(Minien min hadde 78... Og jeg gliste fra øre til øre når jeg kjørte!!)

(Det var ikke deg, @Eternamaniac, jeg møtte på Essoen på Tveita for noen uker siden? Det var en rød TR6 som var der og fylte, da jeg kjøpte pære til mopeden, (host hark... jeg mener 2-hjulingen!!!), min.).

8-D
 
Redigert av en moderator: