Kjøp av nye klokker

W

Wilh.

Guest
Heisann,

Hva anbefaler dere av steder for å kjøpe nye klokker? er det bare idioter som går til Bjærke eller andre AD? Hvilke nettbutikker er bra? time of switerland? hvordan gjør dere det med moms på kjøp fra utlandet osv?

Hører gjerne deres erfaringer og anbefalinger.

Jeg har tidvis bodd mye i utlanded og kjøpt pene ur der, rimelig av forskjelige grunner, noen kjøpt i norge med momsfritak da jeg var bosatt ute.

Vurderer for tiden en rolex explorer 1 til madammen, samt en IWC portuguese automatic til meg selv - evt en speedmaster... til klarer ikke bestemme meg for hvilken av de;) Mulig noen har kommentarer på vedr. valg?

mvh,

Wilhelm
 
Jeg har handlet både nytt på Bjerke, brukt på Finn, brukt på Tidssonen, brukt på Timezone og nytt i utlandet.

Mine erfaringer har stort sett vært like gode med alle sammen. Den eneste gangen jeg var litt misfornøyd var med bruktkjøp på Finn.

Man behøver absolutt ikke være idiot for å handle fra butikk i Norge, det føles trygt og godt! Men det kommer jo til en pris. Jeg forsøker alltid å sette en pris på hva den tryggheten koster når jeg vurderer kjøp, og ofte har valget om å handle brukt eller i utlandet vært enkel. Andre ganger synes jeg prisen har vært lav, og har dratt kortet her hjemme.

Rent konkret virker det som jeg er villig til å betale 10 - 15% over bruktpris på nett i utlandet for å få se og ta på et brukt ur før jeg handler. Tilsvarende for nye ur er jeg nok villig til å betale 15-20% for å få tryggheten med norsk AD over en utenlandsk. Utover det velger jeg helst det billigste alternativet. Men det er ikke faste regler jeg følger, kun et overslag på de kjøpene jeg husker.
 
Støtter Anders' svar.

Å kjøpe fra utenlandsk nettbutikk (gjerne også en norsk) kan fort kreve noe forarbeide. Selger bør sjekkes så langt det er mulig, innhenting av referanser o.l. Å bedømme kvaliteten / ektheten på et ur fra bilder, kan også være en utfordring. Men for all del, for du dette i boks, er det bare å overføre summen og krysse fingrene... ;)

Det kan ofte lønne seg å etablere et godt forhold til en lokal (norsk) AD og kanskje oppnå en "god" pris på denne måten. Faktisk mer utbredt enn det som fortelles om på nettet.. :roll:

Salgssiden her på Tidssonen og Finn kan anbefales....likeså svenske http://www.network54.com/Forum/140376/

M.h.t. til avgifter på klokker fra utlandet, så virker det noe tilfeldig..IMO

Portuguesen er et flott valg,- men klarer du bestemme deg for eksakt modell ? Det finnes jo nærmere 30 ulike utgaver av den... :D

Lykke til !
PS
Velkommen til Tidssonen.
 
Jeg har kjøpt gjennom utenlandske nettbutikker/ forumer og har god erfaring. Likevel vil jeg kjøpe min neste klokke hos norsk AD.

Portegueseren min er kjøpt via nettet. Jeg vil på det varmeste anbefale en Portegueser. Selv valgte jeg å skifte reim for å få et mer klassisk utseende. Den begrunnelsen og det at foldelåsen ikke var komfortabel til mitt tynne håndledd medførte at jeg også skiftet til spenne. Bonus er den fantastiske baksiden...

P1000064.jpg

P1010911.jpg

P1010928.jpg
 
Hei, og velkommen hit til Tidssonen.

Tidligere har jeg sverget til det såkalte "gråmarkedet", men etter et par litt kjipere opplevelser kjøpte jeg heller mitt siste ur hos AD i Norge.

Det finnes veldig mange gråmarkedshandlere som er helt ok, men som regel så får man ikke garanti hvis man kjøper nye klokker hos dem, eller kan risikere at garantien begynte å løpe et år før man kjøpte klokken. Å kjøpe hos AD da blir en slags forsikring mot feil de par første årene. Ofte tilbyr jo også Gråmarkedshandlere en egen garanti, men da vet man for så vidt ikke hvor flink urmakeren som skrur er. Jeg har opplevd å kjøpe en eldre klokke i utlandet som skulle være NOS, og som jeg i tillegg skulle få livstidsgaranti på. Da klokken skulle sendes fikk jeg beskjed om at den ikke ville starte, og at de skulle ta en liten overhaling på den, før den gikk i posten. Etter tre uker hadde de fremdeles ikke funnet noe feil med den, og da begynte jeg å tvile kraftig på den såkalte urmakeren som da også skulle gjennomføre livstidsreparasjoner av klokken senere. Etter fire uker avblåste jeg handelen.

En annen bakdel med Gråmarkedssiter på nettet er at det av og til er litt avstand mellom det reklamerer med og hva de egentlig har. Siden Time of Switzerland er nevnt, så er min erfaring at de er vanskelige å komme i kontakt med på mail, og jeg mistanker etter hvert at de reklamerer for klokker på sine sider som de ikke har inne, og heller ikke virker som de kan få tak i, men det kan jo hende jeg var uheldig med modellen. En annen side som jeg absolutt ikke skal drive noe reklame for, hadde stort utvalg og en tre-fire røverkjøp jeg likte. Men røverkjøpene var alltid nettopp solgt, eller ikke å få tak i lenger, men selger kunne alltid anbefale en nesten tilsvarende klokke til mye høyere pris.

Jeg har hatt noen gode erfaringer med gråmarked og kjøpt via watchnet og timezone også, men jeg har også opplevd å bli lurt light av en watchnet-selger med nesten 50 gode referanser som senere ble kastet ut av siten.

Men billigere er det naturligvis i utlandet og over nettet. Og nå som kronen er sterk, er det mye penger å spare. Særlig hvis man regner med "momsfritak" i tillegg. Da får man en helt annen pris enn noe en norsk AD kan tilby. Men det innebærer jo både reising og å bryte norsk lov, så det er kanskje ikke å anbefale.

I forhold til gjensalg av klokken er det selvsagt også viktig at klokkens historie ikke er grumsete - og det er nok lettere å få solgt en klokke som er kjøpt av norsk AD enn fra en eller annen i Singapore på E-bay. Når det er sagt så tror jeg at man alltid kommer til å tape penger på klokker kjøpt av AD hvis man har tenkt å selge dem videre (med mindre man treffer vanvittig godt på en eller annen limited utgave) - mens jeg ved en anledning faktisk har klart å selge klokker kjøpt i utlandet for litt mer enn jeg kjøpte den for på ebay. (til og med etter å ha betalt mva.) Så rent økonomisk er det fortsatt 1-0 til Gråmarkedet.

Gleder meg forresten til å se noen av urene du har kjøpt i utlandet tidligere!
 
Takk for raske, og ikke minst gode svar.

Må si jeg ikke visste om dette norske klokkeforumet for intill noen dager siden, da jeg så i et klokkeblad på Gardemoen tidssonen's webmaster(?) posserte med en lekker AP og med referanse til tidsnonen.no.

Har så sykt lyst på samme portuguse som Arild har, med blå rem og silver dial. Det sagt er jeg noe kald på portuguese'en da jeg mener den er litt stor (og høy) til å være en nøktern "understated" dressklokke. Urverket derimot er jo oppslukende og egentlig grunn nok til å alene kjøpe akkurat denne IWC'en.. Problemet ellers, bortsett fra at prisen ikke åpner for mye julegaver til resten av familien, er at simpelthen synes den gode gamle speedmasteren er råstillig. (jeg ser jo disse to klokkene kan selvfølgelig ikke sammenlignes uten videre...) Jeg kjøpte i utlandet speedmaster pro 50th aniversay utgaven i 2007, likte den svært godt, men endte uansett likegodt med å gi den til fattern etter noen måneder. (Han liker den den svært godt).

Bruker til vanlig en av de første Omega Seamaster Aqua Terra Co-Axial som kom. Dette har vist seg som en meget driftsikker, anvennelig og ikke minst stillig klokke, som jeg oplever "går til alt". Jeg kjøpte siden en større Seamaster dykkerklokke 300M med en dyp blå dial. Jeg kjøpte begge omega'ene i midtøsten til meget gode priser i 2003-2005, og solgte siden Seamaster 300M. Har vært litt innom en millitær modell til Citizen, eco-drive og fikk meg for et år siden en Suunto X10m (fra USA), denne er en ypperlig treningsklokke, men ikke noe mer.


Tror jeg ender opp med å ta turen via Harrods i London, mailet litt med de, og med lav pund ser det ut til å bli en hyggelig handel, selv med Ryanair og uten evt momsrefusjon.


Mvh,
Wilhelm
 
Wilh. skrev:
Tror jeg ender opp med å ta turen via Harrods i London, mailet litt med de, og med lav pund ser det ut til å bli en hyggelig handel, selv med Ryanair og uten evt momsrefusjon.


Med sterk kroner er kjøp fra AD i utlandet absolutt å anbefale hvis man har mulighet til det. Husk bare å si at det skal være "taxfree"-shopping i butikken. Da får du et lite skjema som du fyller ut, så får du refundert den engelske momsen på flyplassen (eller etter at du kommer tilbake til Norge). Hvis du ikke gjør det, men betaler engelsk moms (eller hva de kaller det), så fritar ikke det deg for å betale norsk mva hvis du skulle bli kontrollert i det du kommer tilbake til Norge.

Så få refundert engelsk "tax", og så får den norske mva'n bli mellom deg, din egen samvittighet og norsk tollvesen.

Gleder meg til å se bilder! :D
 
Returnert fra London med en pen fangst.

Rolex Explorer 1
Omega Speedmaster Pro. (plexi og lenke)

Kort oppsummert ble Rolex kjøpt på Harrods og Omega på Omega Boutique in Old Bond Street. Jeg fikk med 3(!) extra croco skinnremmer til Speedmasteren free of charge (verdi £150 per stk) noe som glatt veide opp for discounts prutet på Omega hos andre AD's. Totalt over norsk veil. sparte jeg (fratrukket reisekostnader) ca 17.000 kroner.

Selvfølgelig er utvalget og kunnskapen på klokkedealers i London fenomenalt - det er verdt turen uten kjøp, nesten. Old Bond Street + området rundt har flust av AD's og second hand (pre-loved) butikker. Jeg brukte en del tid på research, og kan anbefale at tiden brukes på nevnte steder.

Jeg legger seff ut bilder snarlig (skal bare finne det forbanna digikameraet).

Er det noen som tenker på det samme før jul, vil jeg si; good hunting...

w
 
Gratulerer med to virkelig flotte klassikere! Du har valgt to klokker du garantert kommer til å bli fornøyd med :D .
 
Mulig et dumt spørsmål, men hvor henvender man seg for å få refundert mva (vat) på flyplassen?
Hvordan foregår oppgjøret? Cash der og da?
 
Du passer bare på å få stemplet/levert taxfree skjemaet på flyplassen så tikker pengene fint inn på konto etter en kort stund!
 
Gratulerer med gode valg. Begge er tidløse favoritter.

Angående momsrefundering:
Styr unna Global Refund hvis du kan. Momsfradrag er en rett du har som utlending har (en av de få fordelene med å være utenfor EU), men innebærer noe papirarbeid (mest for butikken). For å gjøre dette lettere for alle parter er det forskjellige firma som tilbyr seg å gjøre papirarbeidet. Det desidert største av disse heter Global Refund og har disse firkantede TAX FREE klistremerkene du kjenner igjen i turiststrøk verden over. Ulempen er at de tar rundt 1/3 av pengene dine for tjenesten. Det er greit når du kjøper sko, men en på en Portuguiser koster det deg fort tilsvarende en fin rem.

Det har blitt stadig vanskeligere å få butikken til å gjøre dette direkte og Global Refund-haiene har massse "Tax refund only at the airport through Global Refund"- advarsler overalt, men ikke la det stoppe deg. En servicevennlig butikk som selger såpass dyre varer bør kunne refundere momsen direkte til deg som en ekstra service. Det gjør det vesentlig enklere dersom du kan si at du skal tilbake til butikken om x mnd, så slipper de å styre med internasjonale pengeoverføringer. Reise nr to får du jo nesten gratis fra momspengene, dersom du ikke lar deg friste til nye kjøp. :D

Husk for all del tollstempel på flyplassen!
 
Det slår meg at det å handle i Sverige også kan være lukrativt. På grunn av høy vat i sverige (25%) og gunstig kurs vil det med tax refund bety en betydelig rabatt om du i tillegg er uærlig ved passering av tollmyndighetene i ved norskegrensen.
 
Det et skandinavisk momssamarbeide som gjørt at du ikke kan kjøpe klokker i Sverige som nordmann bosatt i norge og få momsrefusjon. De fleset butikker er klar over dette, men en gråsoneforhandler er nok mulig til å strekke seg noe lengre. Det du kan gjøre er å be urverket.se selge deg klokken uten moms, hente den selv i stockholm og ta den over grensen. Mailet frem en slik løsning med urverket.se for nesten 2 år siden, men av forskjellige grunner kjøpte jeg klokken et annet sted og fikk aldri prøvd det ut i praksis.

En annen meget bra metode er å be en venn/kollega/besøkende som er bosatt utenfor norge, gjerne EU, kjøpe klokken tax free i Norge, IKKE bruke global tax refund, men gjøre det direkte på statens momsformular skjema. Da sparer du 25% + evt discount fra dealer og har en norske selger du kan gå til med evt problemer. Din venn tar med klokken ut, det kan være han får stemplet før sikkerhetsjekken og du kan kjøre hjem med klokken med en gang. Får han først stemplet på andre siden av security blir du med han og får klokken i sikkerhetsonen og flyr t/r Køben den dagen.

Jeg var ikke klar over at britene tilbyder den løsningen - og hadde jeg visst det kunne besparelsen i London vært hele 15%, ikke bare 10-11% på VAT.
 
morini skrev:
Husk for all del tollstempel på flyplassen!
Må man ha stempel på papirene før man får pengene tilbake eller hva mener du?

Hvordan fungerer dette med å få taxfree refund på flyplassen i f.eks london? Må man ikke vise et papir ved ankomst Norge for å få pengene tilbake?
Har også hørt om folk som har blitt stoppet av tollerne og de har "vist" at han hadde med seg en klokke... Virker som det kanskje er et samarbeid mellom taxfree refund og tollvesenet???
 
Ja, med stempel fra tollmyndighetene på flyplassen i London viser du at klooken er tatt ut av UK, og momsen settes inn på ditt kredit kort igjen.

Det er klart at smugler du klokker og undrar norsk moms så kan du måtte stå tilrette under evt tollsjekk i norge.